Loddekolbe endnu engang!

Hej alle,

jeg har endnu ikke fået købt mig en loddekolbe, men det står som 3.-4.
øverst på listen af nyanskaffelser, så jeg skal vel snart til at gøre
noget ved det!

Jeg var blevet ret vild med Ersa-loddestationerne, men jeg kan ikke
rigtig finde ud af hvad jeg vil.

Hvad vil det sige at loddekolben/stationen er antistatisk iflg.
MIL-SPEC/ESA-Standard?

Hvad ville i vælge:
   - VOLTKRAFT SET LA 50 + LS 50 (digital)    Euro   74,95
   - Ersa RDS 80 (digital, 80W)               Euro  149,00
   - Ersa ANA60A (analog, antistatisk, 60W)   Euro  229,00
   - Ersa ANA60  (analog, 60W)                Euro  159,00

Ja, jeg er lidt i syv sind.. Prisen har jo også noget at sige, og synes
nok at 200 euro er i overkanten, men hvis antistatisk kolbe iflg.
MIL-SPEC/ESA standarden er værd at få fingrene i, så vil jeg da overveje
det.

Conrad.de sælger de ovennævnte kolber - har med vilje ikke valgt at
kigge på Weller da det iflg. gruppen her ofte bliver fremtonet at det er
noget opreklameret gejl og alt for dyrt i forhold til hvad man får!

Er www.conrad.de en butik der er til at stole på?

Andre gode forslag er velkomne!

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Loddekolbe endnu engang!

Jeg bliver jo nok buuhet ud af "profferne" :-)

Men denne er da ikke så dyr?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr58%82&n20%100&KundeID4D%DBF52UI4pAXXj4YUXV0Aj0gUTv1BB

Eller disse:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId80%772

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId80%770

Bare et forslag...

Claus

Re: Loddekolbe endnu engang!
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr58%82&n20%100&KundeID4D%DBF52UI4pAXXj4YUXV0Aj0gUTv1BB

Så tror jeg hellere jeg vil købe VOLTKRAFT'en  -  de virker altså noget
"billige" (i kvaliteten) dem fra biltema.

Re: Loddekolbe endnu engang!

Kan man vurdere det alene ud fra et billede?
De virker da langt mindre poppede end den voltkraft, du henviser til, men de
har selvfølgelig ikke lige så mange knapper..

Claus

Re: Loddekolbe endnu engang!

Nu må jeg så spørge.
Hvad kan en loddestation, som en kolbe ala:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId77%697 (som jeg PT bruger,
og har været tilfreds med)
ikke kan? Klart, man kan indstille temperaturen - men har det en stor
betydning for "hobbylodderen"?

Der er jo sikkert en grund til at mange af jer bruger store beløb på smarte
loddestationer, så jeg håber i kan hjælpe mig med at gennemskue HVORFOR i
gør det :)

Tak

Re: Loddekolbe endnu engang!

Den er på 50W og er termostatstyret, det vil sige at den kan varme et
emne op med 50W, men blot til den angivne temperatur. Du kan lettere
varme store flader op og så er den kortere tid om at varme op fra
"kold".

Nej, min er med fast temperatur, bestemt af loddespidsen.

Jeg har haft en 15(25? kan ikke huske det)W og en 40W Weller uden
termostat, jeg kom til min nuværende station for 50 kr. Og det var et
godt køb. HAr i de sidste _mange_ år brugt weller kolber både med og
uden temperaturstyring

Re: Loddekolbe endnu engang!

bruger,

Eet svar er, at den er altid varm og altid samme temperatur. En almindelig
loddekolbe kan have svært ved at holde temperaturen, hvis man lodder meget
på stik osv., og det gør, at lodningen måske ikke altid bliver optimal.

Dernæst er der mange komponenter, som kan være følsomme overfor høje
temperaturer, og der er en indstillig kolbe jo et must. Sluttelig kan jeg
forestillig mig, at der er forskellige typer loddetin, som har forskellig
hårdhed og smeltepunkt, men det aner jeg ikke en bønne om...

Men lodder man kun stik, så er en almindelig kolbe sikkert alt rigeligt...

Claus

Re: Loddekolbe endnu engang!

Der er ingen sammenligning, når man har arbejdet lidt med en termostatstyret
kolbe!!

Jeg har erfaret at det er lettere at lodde med en kolbe, hvor temperaturen
ikke bliver for høj.

Termostatfri kolber bliver tit for varme, så loddepunktet er svært at styre,
og spidsen tilkokser med overhedet flus.

En termostatstyret kolbe med passende effekt (med rimelig opstarttid, og
hvor temperaturen ikke dykker for meget ved brug) er at foretrække.

Til rejsekufferten er en termostatfri 220 V loddekolbe OK til mindre
nødreparationer, hvor man ikke kan slæbe rundt på termostat og omformer.

... og én mine termostatstyrede kolber har faktisk 'sin egen rejsekuffert'
sammen med stativ og svamp, loddetin(!), bidetang, tinsuger (og krympeflex
og varmekanon) ...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Loddekolbe endnu engang! [alle]
[SNIP svar fra alle]

Ok, så jeg kan se på det hele at jeg nok skal spare sammen til en
loddestation på et tidspunkt så :)
Men indtil videre klarer jeg mig fint med den billige fra biltema jeg har
nu.

Tak!

Re: Loddekolbe endnu engang!

Hvor voldsomt vil du bruge en loddekolbe ?
Mere end 1 gang om ugen og i mere end 1 time af gangen ?

Køb en brugt Weller termostastyret kolbe.
Der er lige gået et sæt i
news:dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej til 225 kr -
forrygende billigt. En solid kolbe der klarer praktisk taget alt (jeps
det er også sådan en jeg har).

Ja, de lever af deres gode rygte !

Re: Loddekolbe endnu engang!
On Sat, 19 Feb 2005 17:10:27 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Eller køb en ny Velleman

http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id34%6033 299 kr.
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id34%9591 449 kr
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id34%9592 498 kr
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id34%9593 598 kr
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id35%3578 625 kr
eller
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id34%9590 588 kr

Priserne er taget fra deres 2004-05 katalog.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Er der en, der har et forslag til fejlkilde?

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Loddekolbe endnu engang!

Kommer der spænding ud af den?

Det er jo nok selve styringen, der er gået i stykker.

Claus

Re: Loddekolbe endnu engang!

Det er ikke lige prøvet. Jeg formoder, det er 24V, der også benyttes til
regulerbare kolber, eller?

Det lyder trist. Jeg har haft stationen skilt lettere af, hvilket ikke er
let, skal der hilses og siges :-)
Men der var ikke umiddelbart noget, der så suspekt ud - heldigvis :-)

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Loddekolbe endnu engang!
Hej!

Glem de mere eller mindre tåbelige kommentarer om Weller. Folk har en tendens
til at sammenligne en Weller til 1500,- med en af andet fabrikat til 8000,- :-)

Personligt er jeg super glad for min Weller WECP-20 loddestation til ca. 1500,-
  Den kan reguleres fra 150 - 450 grader og er hurtig til at varme op. Eneste
problem jeg har haft på de 3 år den har kørt er en knækket leder i ledningen
(lige ved kolben). Meen det skulle ikke være nok til at fravælge Weller imho :)

Ovenstående loddekolbe fik min JBC 25" kolbe fra Brinck Elektronik (jeg købte
den i 1984!) på pension, selvom den stadig virker perfekt... Bruger den dog
stadig når jeg skal ud og ikke gider have stationen med.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Loddekolbe endnu engang!

Jeg har handlet hos conrad, alt forløb som det skulle.

Jeg købte bl.a. en LS 60 DIGI 60W loddestation med temperaturregulering (Du
bestemmer selv temp., som vises på et display).
Jeg har kun fået brugt den et par gange. Kvaliteten er udmærket, det skal
dog nævnes at jeg ikke har prøvet at bruge en prof. loddekolbe, så jeg har
ikke noget at sammenligne med.

Mvh Kim

Re: Loddekolbe endnu engang!
Hej

Jeg ved ikke hvor tæt du bor, til den svenske grænse..

Men her over har vi også Biltema, også noget som hedder Kjell & Company
www.kjell.com har en del inden for elektronik komponenter,

Her er 2 forslag.
Lödstation
Enkel och prisvärd lödstation på 50W med manuell
temeraturinställning (175-480°C). Mått: 195x100x90 mm.
Pris 279 Sek.kr
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item40%065&path13%720000,13820000,13860000
&
Lödstation 48W Analog
Högkvalitativ lödstation av klassisk modell.
Manuell temperaturinställning (150- 420°C).
Effekt 48W. Snabb uppvärmning och möjlighet
till lödningar som kräver mycket snabb värmetillförsel.
Mått: 160x120x95 mm. Stället kan höger- eller
vänstermonteras. Levereras komplett med transformator,
lödställ och avtorkningssvamp.
Pris 599,- Sek.kr
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item40%080&path13%720000,13820000,13860000

Og jeg skal gerne hjælpe, hvis der..

/jan - Sverige - Landskrona

Re: Loddekolbe endnu engang!

Samme loddestation (Velleman VTSSC50N) koster 588 kr i DK, så om det
er økonomisk rentabelt at få den hjem fra Sverige.

[...]

Hvor har du fundet de danske priser?

Re: Loddekolbe endnu engang!
On 21 Feb 2005 11:47:50 GMT, "Jesper G. Poulsen"

I Velleman's katalog for 2004-05, som jeg har fået ved Tove's
Elektronik i Randers.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse