lodde problemer

Hej gruppe

Jeg skal lodde komponenter på et alm. FR4 print, men jeg har problemer med
at få loddetin til at sidde fast på printbanerne, det er som om der stadig
sidder et lag film henover dem.
Mangler der en form for efterbehandling af printet inden det er klar til at
blive loddet på?

~MM

Re: lodde problemer

Er printet renset grundigt
Er det helt fedt fri , tør evnt. af med Acetone eller sprit
Har du sprayet loddelak på ?
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem59%29

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: lodde problemer
Hej MM

Er det et fotoprint ? så kan der mangle at resisten bliver fjernet.

Print bør når de er lavet pudses med ståluld eller noget pudseuld
af plast som de fine grydesvampe er lavet af. Derefter bør de have
en gang loddelak, f.eks. SK10. Lakken gør printet meget loddebart
og beskytter mod korrosion.

Re: lodde problemer

Tak for svarene, det er et fotoprint, og er ikke blevet andet end renset med
vand efter syrebadet.
Jeg må igang med en omgang "pudseuld".

~MM

Re: lodde problemer
Hej MM

Ja så skal resisten renses af.

En rigtig god ide, loddelakken er ikke noget "must", men det
gør lodningen lettere, specielt hvis du skal rode med printet
igen om et par år.

Re: lodde problemer

Jeg plejer efter ætsning lige at putte det i uc lys igen i 2x tid ca. og så
i fremkalderen igen, så er alt photo resist væk

Kasper

Re: lodde problemer

Så har du jo ødelagt det fine komponentplaceringstryk du har på
monteringssiden!
Forklaring: Køber du enkeltsidet fotoprint, er der fotolak på begge sider.
Det er nemmere at kaste alle print gennem samme maskine, dobbeltsidet eller
ej.
Så du kan lave komponentplacering, hvis du gider. Gælder print fra Bundgard.

I øvrigt kan fremkalder bruges igen og igen og igen og ...... så længe man
har den i en lufttæt flaske.

Hvis nogen ligger inde med en masse copyproof film med udløbsdato senere end
2004, er jeg køber!

/Bo.

Re: lodde problemer

Har lavet fotoprint med print fra laserprinter (almindelig papir).
Derefter belyst i lyskasse (belyst i op til 15 min.).
Fremkaldt i fremkalder (kaustisk soda).
Ætset i jernklorid.
Belyst på komponent siden i op til 15 min, for at få komponentplacering.
Belyst i 20 sek på loddeside, for at eksponere resist.
Derefter fremkaldt i kaustisk soda igen.
Resultaterne har været glimragende :-)

Men har fundet ud af at isopropylalkohol kan opløse komponentplacerings
trykket :-(

Logisk nok :-)

--
mvh Uffe

Re: lodde problemer

Kan misforstås.
Det er almindelig udskrift fra laserprinter jeg har brugt.