Lodde ledninger på solpaneler?

Jeg fik en pose bedagede og medtagne havelamper med solceller forærende
for at se om jeg kunne få lidt sjov ud af elektronikken i dem.
(underforstået solpanelerne)

Det er "bilka" lamper med et solpanel af glasplade, ca 7 cm * 7 cm
hvorpå der er dampet 6 - 7 striber amorf silicium.

Solpanelerne er ligesom lamperne medtaget af vejrliget efter mange år i
haven og er medtaget af væde - faktisk så medtaget at ledningerne er
faldet af på nogle af panelerne.

Hvilke mulighder er der for at lodde eller lime dem på igen? - Jeg har
tidligere forsøgt at lodde med almindeligt loddetin uden resultat. Noget
siger mig at jeg vil have bedre held med ledende lim hvis jeg kan få fat
i det. Hvad gør jeg?

Prisen på special loddetin eller lim til paneler fra 8 lamper der engang
har kostet ialt 300 - 400,- kr skal holdes op imod at Bilka pt sælger en
campinglampe med et ca 13 cm * 20 cm amorf solcellepanel der giver 6 v
og godt 100mA til 130 kr, så det er mere for eksperimentets skyld end
for at bygge en strømforsyning baseret på vedvarende energi.

/Lars

Re: Lodde ledninger på solpaneler?
Lars Peter Larsen skrev:

<KLIP>
<KLIP>

Du skal nok ud i noget sølvloddetin.

Ideen med den ledende lim lyder rigtig god, det tror jeg nok skal virke
fint.

Jeg har også prøvet at lodde på dem, jeg tror at det er loddetinnet der
er forkert - jeg har aldrig prøvet med sølvloddetin istedet.

// Per.

Re: Lodde ledninger på solpaneler?

Øhh. Lim og varme er sjældent en god kombination. Solpaneler bliver ofte
temmelig varme

mvh
JBH

Re: Lodde ledninger på solpaneler?

Hej Lars..
Det er muligt at få kobberfolie med lim der leder
altså en lille strimmel på solcellen og der efter lodde en stump ledning på
kobberfolien..
virker ganske godt ..
jeg har købt mit på ebay for en pris af ca 60.- for en rulle der er 3cm bred
og 4 meter lang..
da han er erhvervs sælget på ebay har han masser af den slags stadig(har
lige chekket).
hvis du er intresseret kan jeg godt sende en linh her i forumet..
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: Lodde ledninger på solpaneler?
Hej Claus, Ja, lad os få en link til sitet på ebay.

Hvad kaldes det på engelsk?

v.h. Frank

Re: Lodde ledninger på solpaneler?

Hej Igen..
Her er et link.
http://cgi.ebay.co.uk/EMI-COPPER-FOIL-SHIELDING-TAPE-LOW-IMPEDANCE-CONNECTION_W0QQitemZ270239525632QQihZ017QQcategoryZ14968QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
jeg skylder lige at sige at tilsydeladnede hærder limen når man lodder på
den og derved gør hæftningen stækere..
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: Lodde ledninger på solpaneler?

Hvis jeg kunne tigge 4 - 5 cm af dig (og klippe i små stykker) ville jeg
være lige så godt hjulpet.  ??

Sølvloddetin til RHOS har jeg men det er vel næppe godt nok til at binde
på belægningen på glasset.

/Lars

Site Timeline