Load Dump beskyttelse

Hej,

I forbindelse med et projekt er vi igang med at designe en
spændingsreguleringstrin til et kredsløb, som skal bruges i et køretøj. Vi
har fundet ud af at der findes et fænomen der heddes Load Dump i køretøjer.
Jeg har googlet, der er forklaringer på Load Dump, men ikke brugbare
beskyttelses metoder. Har nogen erfaringer med det, eller guide mig til den
rette retning?

Re: Load Dump beskyttelse
Med "load dump" i forbindelse med køretøjer menes en beskyttelse mod
transienter genereret ved ind- / udkobling af bl.a. induktivt udstyr,
ladekredsløb etc. Load dump i denne betydning betyder, at der indsættes
en "global" beskyttelse, der beskytter det øvrigt elektroniske udstyr.
Denne form for beskyttelse er mest almindeligt i forbindelse med 24
volt's systemer og systemer med højere driftsspænding (jo højere
spænding - des højere transienter).
Da jeg ikke går ud fra at jeres produkt skal beskytte hele anlægget, men
alene jeres produkt, vil jeg foreslå at i anvender en
transientbeskyttelse i form af en bipolar tranzorb med en breakdown
spænding på 1.5 * nominel driftsspænding samt en efterfølgende diode med
  en reverse spænding på min. 2 * driftsspænding. Det samme gælder for
den efterfølgende spændingsregulator.

Re: Load Dump beskyttelse

Det, jeg mener med Load Dump, er, når batteriet kobles fra systemet mens
generatoren kører, stiger spændingen op til 120 V i op til 400 ms. Vi har
fået kigget på nogle transil beskyttelser, men det er svært at finde en, som
kan klare så høj spænding i så lang tid. Hvis man sætter transil mellem +
og - og hvis den åbnes vil der opstå en kort slutning. Er der noget indre
modstand eller lignende, der begrænse strømmen, eller skal man også indsætte
en modstand der er serialt med transil (eller en anden form for diode)?

ja, reguleringstrin skal kun beskytte det kredsløb som vi selv designer,
ikke resten af elektronikken i køretøjet...

Re: Load Dump beskyttelse

Slet ikke nok

Benny

Re: Load Dump beskyttelse

I mit forrige job designede jeg sensorer der skulle anvendes på mobilkraner
verden rundt.
Derfor sku de designes med henblik på normen vedr. Load Dump.

Selve Load Dump fænomenet blev meget aktuelt med noget EU lovgivning. Her er
forklaringen kort med mine ord:
- Der skal indsættes nødstop på alle mobilkraner. Nødstoppet skal virke
således at alt forbindelse til batteriet afbrydes samt motoren stoppes.

Men en 10 - 15 liters dieselmotor stopper man ikke på få milli-sekunder.
Derved kommer generatoren til at pludselig arbejde uden belastning (Load
Dump). Dette giver nogle meget grimme spidser i el systemet. Der er i Load
Dump normen 6 forskellige spændinger der skal tages højde for, men der er
kun 2 der er drilske. Den ene er start-dykket: Nominel forsynings spændingen
(12 eller 24 volt) - 7 volt i 2 sekunder uden at ændre tilstand. Det betyder
kort at lortet skal kunne køre på 5 volt.
Den anden er selve load dump pulsen. Den er 88 volt for 12 volt system og
194 volt for et 24 volt system. Pulsens varighed er omk. 400 ms. Der er lidt
forskel i spændinger og tider om du kigger i SAE eller DIN normerne.

Begge har en impedans på 0,5 ohm. Det giver  op til 100 amp. Det klamper du
ikke lige. Siemens har prøvet og brændt fingrene.

I mit design gik jeg en anden vej. Min PSU klarede 225 volt input i 0,5 sek.

Har du flere spørgsmål kan du kontakte mig på min mail ( hojvaelde (at)
gmail (dot) com ). Det kan være at jeg kan hjælpe.

Benny

Site Timeline