lm7805 spørgsmaal.

Kan den trække en gammel pda ipaq 3660

Og det er da bare og køre 12v ind og der kommer 5v ud ikk?

--
MVH Karsten
Horsens

Kommer an på, hvor meget den trækker af strøm

Jo, husk at strømmen gennem den gange spændingen over den er lig
effekten du afsætter i den. Den skal køles !

Re: lm7805 spørgsmaal.

Kommer an på strømforbruget

Sådan cirka, der skal et par kondensatorer til.

Prøv at downloade:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

og find siden "Power supply".

Den kan vise dig kredsløbet og beregne køleplade.

Re: lm7805 spørgsmaal.
Tue, 6 Jul 2004 18:42:35 +0200, skrev HKJ, på 24 linier, i

Min 220v adaptor er på 2A men hvad den bruger ved jeg ikke.
Det er måske lettere og bruge et lille byggesæt fra Smartkit

feks SK1085
12V TIL 6-7,5-9V DC/DC CONVERTER UK
Om den får 6v betyder nok ikke alverden :-)
Ellers kan den nok ombygges til de 5V

Så bare en side hvor der bare stod  ved de 3 ben

"input, common, output"

Så skal man vidst have mere indsigt end jeg har :-(

Men er der andre ting jeg let kan lave....
Jeg har en Autolader til en nokia telefon, men den giver 8v og det
syntes jeg lyder af for meget.
Selv til min telefon.

--
MVH Karsten
Horsens

Måske bør du investere i et billigt multimeter og måle strømforbruget.

Kun at den kan brænde af, udstyr der har 5 volt forsyning er tit meget
kritisk, dvs. fra 4.75 til 5.25 volt er tilladet, ikke mere.

Sansynligvis.

Så er det måske på tide at alliere dig med en der kan lidt mere elektronik,
det vil være ærgelig at ødelægge ipaq'en.

Jeg har valgt:
Kind: 78xx (DC input)
Design
Vout: 5
ILoad: 2
Vinmax: 15
Vinmin: 12
Temp: 40

Så lister den hvilke komponenter der skal bruges og viser diagrammet. Da det
kun er 3 stumper (+ køleplade) kan det let laves i en fuglerede.

En 7805 er nok den letteste løsning, de 2A kan klares med en L78S05CV

Sændingen er sikkert ikke særlig stabil

Re: lm7805 spørgsmaal.
Tue, 6 Jul 2004 19:25:27 +0200, skrev HKJ, på 64 linier, i

Har jeg men det kræver jeg kan komme til og sætte mit meter imellem
:-)

Jeg kikkede på http://www.elektronik-lavpris.dk der kan jeg ikke
rigtigt se nogen sammenhæng med
IC Heatsink max:    1.5 K/W  (Lower value is better)
Om hvilken Køleplade jeg skal vælge

Ja der er ikke meget der i.

--
MVH Karsten
Horsens

Køb et par løse stik og lav en mellemledning, hvor du kan tilslutte meteret.

Det kan spare dig en del penge til kølepladen, hvis du har lavere
strømforbrug.

Det ser ikke ud til at de oplyser specifikationer på deres køleplade, prøv
RS/Elfa/Farnell, når du har fundet den rigtige størrelse (som er stor), kan
du evt. gå tilbage til http://www.elektronik-lavpris.dk og se om han har en
tilsvarende.

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: lm7805 spørgsmaal.
Tue, 6 Jul 2004 20:02:57 +0200, skrev HKJ, på 34 linier, i

Der er vel ikke nogen let måde og begrænse muligheden for ogtrække
mere strøm udaf den.
Jeg kan se hvis jeg kommer under 0.5 A  bruger den en afmindelig 7805.

Jeg vil tro det er nok.
Jeg kan nøjes med det strøm der er i et usb kabel.

Den var sgu stor :-(
Må heller få målt den på strømmeren der køre nu.

--
MVH Karsten
Horsens

7805 vil selv begrænse stømmen hvis den bliver overbelastet.

Hvis du skifter til "Analyze" siden og vælger manuelt, så kan du godt få 1A
ud af 7805, men det kræver seriøs køling

Programmet har flere typer spændingsregulator på sin liste og har en tendes
til at vælge en kraftigere regulator, fremfor at kræve en større køleplade
og det er ikke alle typer regulatorer den vil vælge automatisk.

Så burde 0.5A være nok. Hvis det viser sig at du kan koge kaffe på
kølepladen, bør du nok bruge en større, men den må gerne blive så varm at du
ikke kan holde hånden på den.

prøv

Problemet er at der er langt fra indmaden af regulatoren til kølepladen,
især for TO220 huse. En regulator i TO3 hus kan bruge væsentlig mindre
køleplade (Som så vil være varmere), men desværre er regulatoren også
væsentlig dyrere.

Re: lm7805 spørgsmaal.
Tue, 6 Jul 2004 21:16:14 +0200, skrev HKJ, på 40 linier, i

Nå jeg troede jeg hentede en UA7805U men da jeg kom hjem var det en
L78S05CV
Dog fandt jeg en gammel cigartænder med 8V som føder den nu.
Efter ferien laver jeg det fast så jeg ikke skal bruge cigartænderen.
Som den køre nu bliver den slet ikke varm :-)
Og den bruger i den tid jeg havde måleren imellem.
0,4A til 0,7A
Jeg fandt også en lille fin køleplade der var til og bygge det
indvendigt i, på 6 K/W
(Dog spurgte jeg ikke men den lå i en kasse hvor på der stod de 6 K/W)

Og mange tak for hjælpen.

--
MVH Karsten
Horsens