LM7805 12/24 volt input

Hej

Måske et dumt spørgsmål... men her kommer det....

Er varmeudviklingen fra en LK7805C dobelt så stor hvis den får 24 volt ind som hvis den får 12 volt ??

Mvh Anders

Reply to
anders

Stadig, der findes ingen dumme spørgsmål.

Lad os alle regne: Ved 12V: P=(12V-5V)*I=7*I Ved 24V: P=(24V-5V)*I=19*I

Svaret er: Nej Effektafsættelsen vil blive ca. 2.72x højere i 24V udgaven.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Nej, der er (24-5)/(12-5) ~ 2,7 gange større efter som der afsættes 2,7 x mere effekt i den.

Med det forbehold det er en spændingsregulator, kender ikke lige umiddelbart LK7805C og google kender den heller ikke.

Mvh Morten

Reply to
Morten

LK = LM :-)

Jeg har lige lavet en lille kort test. De 2.7 gange passer nok meget godt for den bliver varm og ustabil i løbet af kort tid.

Mange tak. Anders

ind

umiddelbart

Reply to
anders

Hej Anders,

Du kan evt. brænde noget af effekten af i en faldmodstand før regulatoren, eller sætte en ekstra regulator foran som preregulator der tager sig af halvdelen af effekten.

--
Venlig hilsen,
Søren

Dvs sætte en LM7812 forand 7805'eren ??

Mvh Anders

Reply to
anders

anders skriver:

Jep

Ja, eller endnu bedre, en 7815, for så deles de næsten ligeligt om spændingsfaldet og dermed også om den afsatte energi og dermed afsatte varme :o)

Mvh Morten

Reply to
Morten

i TO3 hus?, 3A?

Muligvis skal du bytte den 24V forsyningen din med en passende kompakt 5V forsyning som jeg har?

HM

Reply to
Harald Mossige

Jeg har bestil en 12 volt strømforsyning, kan ikke gå ned på 5 volt da jeg har en fotocelle der kræver 10-30vdc.

Med venlig hilsen Anders

Reply to
anders

I så fald bør man nok overveje en switcher...

;-)

Reply to
Anders F

Hvis du vil regne lidt på 78xx kredsløn (incl. køleplade), så download MiscEl og find "Power Supply" siden.

HKJ