LM358 -> cmos ?

Jeg har bruk for en LM358/LM324 i cmosutgave. Hva skal jeg lete etter i
rotekassen, usorterte ICkretser?

HM

Re: LM358 -> cmos ?
Hej Harald

CA3130, CA3140, CA3160, LF355, LF356. LF357, TL071, TL072,
TL081, TL082 for at nævne et par stykker.

Mvh Max

Re: LM358 -> cmos ?

Ingen af dem er CMOS, men de har JFET indgang.

Harald: hvorfor CMOS ?

Bo //

Re: LM358 -> cmos ?
Hej Bo

Nogle af dem har da CMOS output.

Mvh Max

Re: LM358 -> cmos ?

Jeg trækker min påstand delvist tilbage:CA3140 har MOS input, men ikke
CMOS. CA3130 er en mix af CMOS og bipolær (den kendte jeg ikke).

TL... er alle med JFET indgang, og alm bipolær udgang
LF35* er osse med JFET input.

Men vi skal have Harald til at fortælle hvorfor det skal være CMS
forstærkere ?

Måske skal vi se på TI's LinCMOS (TLV.. og TLC..) forstærkere

Bo //

Re: LM358 -> cmos ?

Og Harald: Hvor høj er forsyningsspændingen?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: LM358 -> cmos ?

5V (+/-)

HM

Re: LM358 -> cmos ?

Jeg betrakter "CMOS" som en gruppe med mange varianter. Felles for dem alle,
er at inngangen "ikke trekker strøm", og derfor har en ekstrem høt
inngangsimpedans. Det er den jeg er ute etter. Det er likegyldig for meg om
den i tillegg kalles BoW. Det er mulig jeg tar feil.

HM

Re: LM358 -> cmos ?

Et par bud på typer der er benkompatibel med '358 og commonmode også går til
negativ forsyning.

PMOS ind og bipolar ud, max. 32V forsyning, højere forbrug end '358, CA3240:
http://www.intersil.com/data/fn/fn1050.pdf

PMOS ind og CMOS ud, max. 15V forsyning, CA3260:
http://www.intersil.com/data/fn/fn1266.pdf

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: LM358 -> cmos ?

alle,
om
til
CA3240:

Jeg tror du har missforstått utgangspunktet:
På samme måten som amerilanerene sier "to Xerox" når de mener å so "to copy"
og engelskmennene sier "to Hoover" når de mener å støvsuge, så står begrepet
"LM358 / LM324" bare for et sett standard OPAMP. Ved forsøk på
fredagskvelden, så leter man i rotekassen for å finne noe som kan brukes,
anything.  Bestilling av 1 stk fra ELFA er ikke praktisk.

Når resultatene av forsøkene skal realiseres i et byggeri, da er problemene
helt anderledes!

HM

Re: LM358 -> cmos ?

OK, jeg trode at det var strømforbruget, du var ude efter. Hvor stor
båndbredde har du brug for, og hvor lidt støj kræver du?

Hvad skal du bruge en lav indgangsstrøm til ?

Bo //

Re: LM358 -> cmos ?

alle,
om

Båndbredden = DC
Støy? 5V / 1024 = 5mV?

Spenningskilden er meget høyohmig, en 5mm gul LED brukt som solpanel.
Kondensatoren som brukes til sample and hold i TINY15s ADC er ukjent,
samplingstiden er også ukjent.

HM

Re: LM358 -> cmos ?

En forstærker med FET indgang har en lav indgangsstrøm. f.x har en
almindelig billig TL072 en typisk bias strøm omkring 25pA ved
stuetemperatur. Men hvad mange ikke ved, eller bare glemmer, er at ved
70 grader specificeres den til 8nA (max)

Sammenligner du med en god bipolær forstærker som f.x. AD706B, har den
en biasstrøm ved stuetemperatur på ca 30pA, men den stiger kun til ca
40pA ved 70 grader. Det er heller ikke nogen billig forstærker, men den
er god.

Hvis det er til forsøg på at måle på en lysdiode, ville jeg starte med
TL061, TL071 og lignende. De er lette at skaffe, og koster ikke ret meget.

Skal du udnytte en biasstrøm, der er ret meget lavere, skal du starte
med et godt designet print, og holde det RENT og TØRT, ellers er det
lækstrømmen her, der er den største.

Bo //

Re: LM358 -> cmos ?

Det blir en TLC27L4,SMD. Input impedance 10^12 ohm. Temperaturparamererene
er irelevante; arbeidstemperaturen er 15 - 30 grader.

Inngangskilden er 3M6 ohm, med forbehold for Flukens inngangsmotstand.

Forsøket foregår på Veroboard, og dersom forsøket er vellukket, er det den
kretsen jeg bruker.

HM

Re: LM358 -> cmos ? [Ja!]

Hej Harald

Kig pE5% disse i dil huse - de fE5%r ogsE5% i SMD:
http://da.wikipedia.org/wiki/MOSFET#Prim.C3.A6r_analog_anvendelse
"...TS271, TLC271 [pris 1 kr/stk ved 100 stk - design fra ca. 2002 -20%
mulighed for ultralavt strF8%mforbrug - men kun i enkelt udgaven!]..."

Kig f.eks. pE5% (dual):
TS272, TLC272
og (quad)
TS274, TLC274

Er det hurtige opamps du vil anvende, sE5% se pE5%:
LMH 6732 0,5..12mA 2700V/uS 540MHz 44kr med shutdown programerbar

-

Men der findes ogsE5%:
LMC6762, ts374

Precision CMOS Single Operational Amplifier
http://www.national.com/pf/LM/LMP7701.html
http://www.national.com/pf/LM/LMC6081.html

iF8%vrigt findes LM567 ogsE5% i CMOS:
LMC 567 PLL 16kr 0,5mA