LM338K spændingregulator (sikring)

Hvad med at stole på den indbyggede kortslutningssikring?

Reply to
HKJ

Kjører du med over 30 volt inn på regulatoren ? Det blir nok altfor stor varmeavsetning i Lm383 K ved så høyt strømtrekk ( 3.8 A)

"hkk" skrev i melding news:c0b52r$1r40$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
edv

Har du regnet på effekten og på kølingen du skal ha på for at afsætte den effekt? det er en ganske effektiv køleblade du skal ha på for at afsætte

50W.
--
M.v.h. Peter Andersen.
Reply to

Jeg har lavet en opstilling med LM 338K så spændingen kan reguleres fra

1,2-30 volt (5 Amp), men hvordan laver jeg et sikringskredsløb mod kortslutning. Ja det nemmeste var selvfølgelig en sikring men......

Links, diagrammer, kommentarer ?

På forhånd tak for gode

Reply to
hkk

Den skulle kunne klare 5 Amp

Reply to
hkk

hkk skriver:

Hvad spænding trækker du ud af den ?

Hvordan kan du da finde på at forsyne den med AC ??

På med en 4700 uF/50volt lyt. Så vil du også se din DC spænding stige til over 40 volt.

Hvis du har 30 Volt uten kondensator , så vil du få ca. 42-43 volt når den er filtrert med kondensator. Dette er nok litt i overkant av hva LM 338 kan klare på inngangen.Har du en ringkjernetrafo , så ville jeg ha prøvd å finne et punkt på trafoen som ikke overstiger ca. 35 Volt , og så lodde på et uttak der. Det kan også vere smart å finne et uttak som bare gir ca. 20 Volt og koble det via en bryter så du har et "lav" og "høy"-område. Så når du måler f. eks. opp til 15 volt, så bruker du "lav"- område , og over 15 Volt bruker du "høy". Da slipper man å få så unødvendig høy varme i regulatoren.

"hkk" skrev i melding news:c0d3jl$mb3$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
edv

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

LM338,

Det er da DC efter ensretteren..

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Hej

Bare lige for at slå det fast, man får altså ikke højre spænding af at sætte en kondensator på. Spændingen er der også uden kondensator, bare ikke hele tiden.

ja regulatoren er forsynet med 30 volt på indgangen, og LM338 sidder på en krafig køleplade, men selv et kortvarigt (1-2 sekunder) forbrug på 3,8 Ampere ødelægger kredsen ? Der sidder en brokoblet ensretter lige efter trafo´en og direkte på LM338, men ingen kondensator, vil det gøre nogen forskel ? (ripple)

Reply to
hkk

"Hans Jørgensen" skriver:

Det kommer vidst an på definitionen af DC. Hvis du antager en spænding der består af 100 positive sinushalvkurver i sekundet er DC har du ret, jeg kalder det ikke DC, men AC.

Hej Klaus

Da den kun befinder sig på den ene side af 0, så er det DC, naturligvis med en høj rippel (100%).

AC udmærker sig ved at være på begge sider af 0.

Prøv en FFT på det, den vil sige at det både indeholder DC og AC.

Reply to
HKJ

Hej HKJ

Jeg kommer egentlig lidt i tvivl, er kravet til en vekselstrøm at den veksler polaritet eller den kun veksler spænding ??

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Måske er det forkert. Men - jeg mener at definationen på AC er at den skifter polaritet med periodtallet.

Med DC skifter man ikke polaritet, den er derimod pulserende hvilket man "udjævner/udglatter" med en kondensator.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

"Max" skrev:

Jeg vil ikke fratage HKJ muligheden for at svare, men jeg gætter på, at forkortelsen AC=Alternating Current rummer svaret i sig selv?

Mvh. J.L

Reply to
Jante

Så lang tid det er en ren AC, men når det er en DC med overlejret AC, så kan polaritetsskiftet mangle.

Reply to
HKJ

Hej

Hvori ligger svaret, "alternating" betyder skiftene eller vekslende, hvad er det der veksler, polariteten, strømmen, spændingen ????

kan

Det er noget vrøvl, den kan jo ikke være begge dele.

"HKJ" skrev:

Spørgsmålet er så, om det samlede signal stadig kan kaldes AC, når DC offset-spændingen er større end AC-delen?

Mvh. J.L

Reply to
Jante

kan

Hvad det kaldes, må da vist afhænge af situationen.

Hvis du stiller funktionsgeneratoren på 100Hz, 1 volt PP og derefter drejer på offset knappen, hvornår bliver signalet så DC?

Reply to
HKJ