LM338K spændingregulator (sikring)

Jeg har lavet en opstilling med LM 338K så spændingen kan reguleres fra
1,2-30 volt (5 Amp), men hvordan laver jeg et sikringskredsløb mod
kortslutning.
Ja det nemmeste var selvfølgelig en sikring men......

Links, diagrammer, kommentarer ?

På forhånd tak for gode

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Hvad med at stole på den indbyggede kortslutningssikring?

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Den skulle kunne klare 5 Amp

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Har du regnet på effekten og på kølingen du skal ha på for at afsætte den
effekt? det er en ganske effektiv køleblade du skal ha på for at afsætte
50W.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Kjører du med over 30 volt inn på regulatoren ?
Det blir nok altfor stor varmeavsetning i Lm383 K ved så høyt strømtrekk
( 3.8 A)

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
ja regulatoren er forsynet med 30 volt på indgangen, og LM338 sidder på en
krafig køleplade, men selv et kortvarigt (1-2 sekunder) forbrug på 3,8
Ampere ødelægger kredsen ?
Der sidder en brokoblet ensretter lige efter trafo´en og direkte på LM338,
men ingen kondensator, vil det gøre nogen forskel ? (ripple)

 > Jeg har lavet en opstilling med LM 338K så spændingen kan reguleres fra

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Hvad spænding trækker du ud af den ?

Hvordan kan du da finde på at forsyne den med AC ??

På med en 4700 uF/50volt lyt.
Så vil du også se din DC spænding stige til over 40 volt.

Klaus

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

LM338,

Det er da DC efter ensretteren..

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Det kommer vidst an på definitionen af DC. Hvis du antager en spænding
der består af 100 positive sinushalvkurver i sekundet er DC har du ret,
jeg kalder det ikke DC, men AC.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hej Klaus

Da den kun befinder sig på den ene side af 0, så er det DC,
naturligvis med en høj rippel (100%).

AC udmærker sig ved at være på begge sider af 0.

Mvh Max

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Prøv en FFT på det, den vil sige at det både indeholder DC og AC.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hej HKJ

Jeg kommer egentlig lidt i tvivl, er kravet til en vekselstrøm at den
veksler polaritet eller den kun veksler spænding ??

Mvh Max

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Jeg vil ikke fratage HKJ muligheden for at svare, men jeg gætter på,
at forkortelsen AC=Alternating Current rummer svaret i sig selv?

Mvh.
J.L

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Så lang tid det er en ren AC, men når det er en DC med overlejret AC, så kan
polaritetsskiftet mangle.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Hvori ligger svaret, "alternating" betyder skiftene eller vekslende, hvad er
det der veksler, polariteten, strømmen, spændingen ????

kan

Det er noget vrøvl, den kan jo ikke være begge dele.

Mvh Max

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Spørgsmålet er så, om det samlede signal stadig kan kaldes AC,
når DC offset-spændingen er større end AC-delen?

Mvh.
J.L

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

kan

Hvad det kaldes, må da vist afhænge af situationen.

Hvis du stiller funktionsgeneratoren på 100Hz, 1 volt PP og derefter drejer
på offset knappen, hvornår bliver signalet så DC?

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

drejer

Spørgsmålet omkring definationen er jo interessant, hvis man akseptere at
en pulserende DC også er en AC, ja så kan betegnelsen DC jo kun bruges
om den spænding der kommer fra et batteri, da alle de former for DC vi
normalt betragter som DC jo altid har en rippel og derfor må betegnes
som AC.

Egentlig bør man vel ikke kalde noget AC hvis strømmen kun løber den
ene vej i ledningen, så er det vel egentlig en pulserende DC.

Men jeg må tilstå at ved nærmere eftertanke, ja så bliver man bare mere
forvirret.

Mvh Max eller er det Xam ???? :)

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Som jeg skrev til at starte med: DC med overlejret AC.

Jeg foretrækker at lave en FFT, så er det lettere at regne på, noget som DC
andet som AC.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hej Max,

Som du selv skriver, er den korrekte benævnelse "Pulserende DC" og ikke
hverken AC eller DC med overlejret AC (Overlejret AC taler man om ved fx.
Ripple).
Ved situationen uden en lade'lyt er det dog DC'en der pulserer, der er
ikke noget fast niveau med overlejring uden kondensatoren.

Hvis du har en kondensator med i kredsløbet vil det være en DC med
overlejret AC, _eller_ en AC med DC-offset, alt efter om strømmen når
under nul på noget tidspunkt i perioden.

Håber det lettede forvirringen en anelse :)

--
Venlig hilsen,
Søren