LM317 vs 7805 tab

Jeg har en opstilling som bruger et 9V batteri og en 7805 til at lave 5V til
et lille print. Hele herligheden har et totalt strømforbrug på 32mA. Fjerner
jeg stort set al belastning, er forbruget 16mA.
Dvs et tab på 16mA alene i 7805 regulatoren.

Kan jeg afhjælpe dette hurtigt og nemt med en LM317? Er den mere effektiv?

pft
Kåre

Re: LM317 vs 7805 tab

Er du sikker på at du har fjernet alt ?
en lm317 har et max strøm forbrug på 5mA svarende til det 1.25V
spændingsfald der er over den 250 ohms modstand de anbefaler mellem Vadj og
Vout. du kan jo prøve med forskellige modstande og så se hvor stor en
modstand du kan bruge. mit gæt er over 1K

Re: LM317 vs 7805 tab

5mA er OK.
Jeg er bare i tvivl om det kan passe at min nuværende 7805 hiver 16mA.
Ville bare forhøre mig inden jeg finder loddesagerne frem igen.

Kåre

Re: LM317 vs 7805 tab

Prøv at checke en LM2936Z-5.0, den bruger noget mindre strøm.

Re: LM317 vs 7805 tab

Her i firmaet har vi dårlig erfaring med 78xx pga det store tab den selv
laver.
Enkelte 317 typer bruger få mA. En 78xx der ikke har de anbefalede
kondensatorer klistret tæt på benene støjer a h... til. Typisk i 20 MHz
området.

Benny

Re: LM317 vs 7805 tab
Hej Kåre

Jeg ville kikke efter en 5 volt regulator med en lavere
tomgangsstrøm, der findes jo et hav af typer.

Mvh Max

Re: LM317 vs 7805 tab

find en LDO i stedet for sE5% ka' du bruge batteriet
helt op,  svjv har national mindst et par stykker under 100uA Iq

-Lasse

Re: LM317 vs 7805 tab
Jag skulle provat en MAX603, fungerar fint i sådana kretsar och
batteriet kan användas längre innan det går under 5 Volt.
Steve

Re: LM317 vs 7805 tab
I følge Fairchilds datablad bruger er 7805 typisk 5 og maksimalt 8mA, så
forsvinder strømmen ikke et andet sted hen - defekt elyt?

hilsen
Ole

Re: LM317 vs 7805 tab

En LP2950 findes i 5V oudage, og har en egenstrøm på ca 75uA