LM311 volt komparator

Nogen der kan forklare hvordan jeg får en LM311 til at virke som comparator.

Hvilke pins skal kobles til hvad ?

Jeg har prøvet google men når jeg prøver de diagrammer er der altid
strøm til udgangen.

GND direkte til LED
Vdc+ til pin 8
GND til pin 4

uanset hvad volt jeg sætter på input pin 2 og 3 (kun VDC+) lyser dioden.

/Jan

Re: LM311 volt komparator

Ved at sætte den til rigtigt :-)

Hvilke har du prøvet ?

Har du nogle links ?

Sådan ville jeg gøre

     --------o----------o-------o------------o----
             |          |       |            |
            .-.         |       |            |
        LDR | |         |       |            |
            '-'        .-.    |\|            -
             |     Pot | |<---|-\     ___    |
             |         | |    |  >---|___|----
             |         '-' |--|+/
             |          |  |  |/|
             o----------|---    |
            .-.         |       |
            | |         |       |
            | |         |       |
            '-'         |       |
             |          |       |
             |          |       |
    ---------o----------o-------o-------------
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: LM311 volt komparator

http://www.facstaff.bucknell.edu/mastascu/eLessonsHTML/Interfaces/ConvComp.html
http://www.swarthmore.edu/NatSci/echeeve1/Class/e72/E72L2/Lab2 (OpAmp).html
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html

Jeg har også en lm339 hvis den er bedre til formålet, fylder bare lidt
meget.

Er følgende rigtigt i forhold til dit kredsløb?
VDC+ igennem photo-resistor til + (pin 2)
VDC+ igennem modstand/pot til - (pin 3)

Output til led + (pin 7)
GND direkte til led
GND til chip (pin 1? eller 4?)
VDC+ til chip (pin 8?)

/Jan

Re: LM311 volt komparator

Der står ikek noget.

Der er heller ikke en du kan bruge.

Det var jo en knaldgod side.
Bladr ned til: Photocell Circuits
Så ser du dette billede, hvilket svarer nogenlude til det jeg også
tegnede for dig:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ComparatorCdS.GIF

Du skal have noget til at træke niveauet mod stel. Du skal lave en
spændingsdeler til begge inputs.

Igen, du skal lave en spændingsdeler.

Gennem en modstand

+ direkte til LED.

Jeps

Jeps

Re: LM311 volt komparator

Er en spændings deler ikke blot til det endelige kredsløb for at sikre
der er samme volt inden modstande mv?

Ligenu vil jeg bare se om det virker ved at koble nogle ledninger
direkte på, men det er vist mere besværligt end jeg havde håbet.

/Jan

Re: LM311 volt komparator

Nej.

Denne her virker:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ComparatorCdS.GIF

Om du bruge 339 eller 311 er lige meget.

Re: LM311 volt komparator
Ok, det var noget nyt for mig at man kan koble + og - sammen, det er jo
normalt fyfy.

Har bestilt nogle modstande der manglede og klar til at prøve igen
Lørdag/Mandag.

Takker for hjælpen.

/Jan

Re: LM311 volt komparator
du skal forstå det som inverterende indgang (-) og ikke-inverterende indgang
(+)
prøv at læs noget baggrundslitteratur om op-amps... det vil hjælpe dig en
hel del er jeg sikker på...

+ og - er faktisk noget sludder i den forstand - kan i hvert fald ikke
sammenlignes med din forsyning...
ligesom der i princippet ikke kan være plus og minus i et batteri, men "0"
volt og en + eller "0" volt og en -

Rasmus
Re: LM311 volt komparator

Så fik jeg nye modstande hjem, men det virker stadig ikke.
Med et frisk batteri 9V får jeg 1.2V til dioden uanset hvor meget lys
photo resistoren udsættes for.

Jeg har sat R1 til 20K (også prøvet med 60K) og R1 giver omkring 5-10K
når der er lys.

Dioden jeg har på til at teste skal bruge 2V, men for at ideen virker
skulle der gerne komme 9V igennem (så dør dioden nok, men pyt med det).

Jeg har skudt et par billeder med mobilen, hvis du vil se på det, men
det er godtnok ringe kvalitet.

http://picasaweb.google.dk/onlymora99/LM311_voltage_comparator /

Jeg har med vilje vendt dioden på hovedet for at kunne se den mens jeg
måler/debugger på kredsløbet.
Der er ikke forbindelse igennem den sorte ledning selvom det ikke er en
optimal løsning.
Den underlige modstand løsning til R1 er 2x10K sat i serie, da jeg
oprindeligt havde målt på phototransistoren som passer med 62K

/Jan

Re: LM311 volt komparator

du bliver nød til at tage nogle bedre billeder... det er jo totalt umuligt
at se noget som helst på dem du har taget...
desuden kan du ikke bare sætte dioden på udgangen af compratoren uden en
modstand - da strømmen dermed ikke er reguleret...
lav det nu som det er vist på diagrammet - det skal virke...

Rasmus
Re: LM311 volt komparator

Ja, de billeder er ikke meget værd :)
På diagrammet ( http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ComparatorCdS.GIF ) er
modstanden efter dioden ?
-Og der har jeg en modstand på 1K

Hvis diagrammet virker er det enten R1 eller pins på lm311 er der forkert.
-Eller også virker R2 ikke som den skal, men det virker den nu til.

/Jan

Re: LM311 volt komparator

modstanden efter dioden?? om du sætter modstanden på +9V og derefter
lysdiodens anode (det lange ben) og katoden (det korte ben) på udgangen af
compratoren eller du sætter lysdioden med anoden til +9V og modstanden
mellem diode og comprator er ligemeget...
du har styr på hvordan lysdioden skal vende ikke??

og hvad med benforbindelser? er det en LM311 du bruger?
din +9V skal på ben 8, output er på ben 7, ben 1 og 4 skal til stel (0V),
ben 5 og 6 skal IKKE forbindes til noget og ben 2 er non-inverting (+) og
ben 3 er inverting (-) input.

Rasmus
Re: LM311 volt komparator
Hvis jeg vil ændre på følsomheden er det så R1 der skal justeres ?
Eller de 2x10K  ?

/Jan

Re: LM311 volt komparator

http://www.ensc.sfu.ca/reference/data-sheets/LM311.PDF
her er et godt datablad på LM311

Rasmus
Re: LM311 volt komparator

I er sku tålmodige :)
Loddede det hele om og efter pin 1 fik noget jord virkede det :)

/Jan

Re: LM311 volt komparator

godt.... ikke for at skælde ud, men husk at grundighed betaler sig... :-)

Rasmus
Re: LM311 volt komparator

Her er lidt teori og eksempler på brug af op-amps

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/741/741.html

Hvis det er en lys styring du mangler, er der en et stykke nede på siden
(fig 15)

mvh
JBH

Re: LM311 volt komparator
Ville blot lave en lys sensor, men det er vist udenfor min viden om
elektronik :/

Ville bruge en photo-resistor til at måle lyset i rummet, og når det var
slukket så afbryde et kredsløb.
-Det kan den jo stortset selv, problemet var bare at når lyset var tændt
lavede den stadig for stor modstand til at kredsløbet virkede.
-Så der skal en comparator på, der kan give den direkte adgang til
strømmen når modstanden på photo-resistor er lav.

/Jan

Re: LM311 volt komparator

Og forresten.
I praksis bør du lave lave hysterese på sådan et kredsløb så ikke lampen
tænder og slukker lige omkring skiftepunktet.  Det gøres med en passende
modstand fra udgangen til + indgangen.
Så får du et "gråzoneområde" hvor lampen kan være tændt eller slukket alt
efter om det er ved at blive lyst eller mørkt.

mvh
JBH

Site Timeline