LiveWire

Som opfølgning på mit "Rustent elektronik", har jeg nu en konstruktion der fungerer perfekt i LiveWire.

Hvis du ikke kender LiveWire, så er det et program i stil med Electronic Workbench. Pas på hvis du installerer det, ellers får du alverdens tilføjelser osv. i din browser. Men LiveWire er et fantastisk program til udvikling af kredsløb.

Mit færdige projekt kan ses på:

2N2222 er udskiftet med en BD139 - 2N2222 eksploderede når relæet trak strøm :-) Relæ og lysdioder er kun indsat for test.

Leder stadig efter en der kan fremstille print :-)

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen

Karl Erik Christensen:

Prøv lige at "mål" stømmen i basis på Q2, og sammenlign med specs.

Kan du dele diagrammet, så andre kan prøve det i livewire?

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Ja det er ganske givet godt til "proof of concept", men kan det tage forbehold for virkelighedens driftbetingelser ?

Har du hørt om kondensatorer, en enkelt eller to, evt. en lyt kunne få din konstruktion til at virke mere ufølsom overfor støj, du kunne resikerer at relæet trækker på uforudsete tidspunkter når der tilfældigvis kommer lidt støj ind i din konstruktion.

Hvad med evt. at skifte relæ til et af bistabil type og derved kun bruge strøm når relæet skifter stilling ? Det vil fordre en lidt anden konstruktion, men strømforbrug er jo en kritisk ting ifbm. batteridrift. Ligeså bør du overveje om ikke din ide med en zener diode som spændings reference også skulle revideres pga. strømforbruget.

Er den konstruktion ikke så simpel at den kan laves på et Veroboard ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Den 08-12-2013 20:10, Leif Neland skrev:

1,19mA 753mV ved skifte (258 lux) - 2,53mA når det er helt mørkt (0 lux).

Jeg kan lægge filen til download eller maile den.

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen

Den 08-12-2013 20:13, Hans Kjaergaard skrev:

Der ligger 7,62uA efter zeneren, 293uA før - det giver vel et "spild" på ca. 285,38uA? Ved ikke lige hvordan jeg gør spændingen til LDR kredsen stabil på anden måde, så jeg er lydhør :-)

Min viden mht. støj immunitet, kan også ligge et meget lille sted.

LiveWire kan vise forskellige fejl, og fejl kan også fremprovokeres.

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen

Strømmen i zenerdioden kan sættes ned men jeg ved ikke hvor langt ned før den bliver mindre stabil. Og det er vel også kun et akademisk spørgsmål. Et alternativ kan være TL431 indstillet til en passende spænding men jeg kender ikke lige dens egetforbrug, om det er lavt nok.

Afkobling: En kondensator på 100nF - 1uF over zenerdionden da den i sig selv støjer ganske infamt. Dertil en kondensator på 1nF over LDR-modstanden.

Reply to
Lars Peter Larsen

Den 08-12-2013 22:32, Lars Peter Larsen skrev:

Kredsløbet bruger ca. 0,4mA når det venter på at mørket falder på. Det er vel ikke slemt?

Relæet er kun med for at teste LDR kredsens funktion. Den endelige udgave skal forsyne en PIR, der har sit eget relæ indbygget, så jeg skal lige måle på en PIR, for at se dens forbrug.

Kondensatorerne er en god investering, da kredsløbet måske bliver udsat for HF - men min 2-meter har nu ikke været brugt i henved 10 år. Og min VHF må jeg jo ikke sende på herhjemme fra :-)

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen

Den 08-12-2013 22:32, Lars Peter Larsen skrev:

Så vidt jeg kan se, skal TL431 have er referencespænding, som genereres vha. en spændingsdeler.

Men jeg har jo ikke en stabil spænding til denne deler, idet batteriet kan variere alt efter om det er fuldt opladet, eller 50-75% afladet. Når der lades på batteriet, er spændingen 14,1 - 14,5 volt, og når der ikke lades er spændingen 12,8 volt - 75% afladet måske 12,3 - helt ned til

11,7 ved kraftigt afladet.

Så vil referencen vel hoppe og danse - lige som Allan Simonsen i "Vild med dans" :-)

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen

Den 08-12-2013 21:54, Karl Erik Christensen skrev:

Kan hentes på:

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen

Spændingsdeleren til indgangen på en TL431 kommer fra dens udgang og udgangen shunter "overskydende" strøm fra modstanden op til spændingsforsyningen, sådan at udgangen holder en meget konstant spænding - faktisk en del mere konstant end den zenerdiode den skal erstatte. TL431 vil holde spændingen konstant selvom strømmen igennem den varierer en hel del.

Men mit forslag bunder i den mindste strømforbrug for at holde reguleringskredsløbet kørende nok er en del mindre end for en zenerdiode. Forøvrigt er det ret ligegyldigt om du bruger 1mA eller 10mA fra en bly-accumulator for det stadig er mindre end dens egen-afladning.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Efter mange tanker skrev Karl Erik Christensen:

Det er jo ligegyldigt hvad din reference er absolut.

Hvis din reference og din målte spænding begge deles fra den samme forsyning, kan forsyningsspændingen flytte sig en hel del uden det gør nogen forskel.

F.ex. kunne din reference være halv forsyning.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.
Reply to
Leif Neland

OK, så har jeg misforstået de koblingseksempler jeg så, vist nok hos Farnell.

Den endelige konstruktion - uden relæ og lysdioder, bruger teoretisk

0,95 mA i hvile.

PCB filmen er udlagt med PCB Wizard 3 - som arbejder fint sammen med LiveWire.

Karl Erik.

Reply to
Karl Erik Christensen