Liv i LCD-display

Hej NG.

Jeg har et LCD-display, som hedder DEM 16216 SYH-LY. Jeg har dog lidt
problemer med at få det op at køre. Det er købt hos cypax.dk, og de siger at
det er et standard-display, og at man skal bruge standard-koder til at styre
det med. Jeg synes dog ikke det reagerer på noget som helst. Når jeg sætter
strøm til er alle felterne bare sorte, og der sker ikke rigtig noget når jeg
prøver at kommunikere med det via. mikroprocessoren. Er der ikke en venlig
sjæl der kan fortælle mig hvor jeg kan læse om hvordan man sætter sådan et
display op? Eller hvad problemet kan være?

På forhånd tak.

--
Hilsen Anders.

Re: Liv i LCD-display
Hej Anders,

Lyder meget som et ikke-initialiseret display.

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller et hvor kontrastspændingen er helt i skoven?

/A

Re: Liv i LCD-display
Hej.

Flere steder i databladet står der fOsc = 250kHZ, men hvad betyder dette?
Skal displayet have en ekstern clock af mig? Lige nu har jeg forbundet det
med +5V til VDD og et trimm-potentiometer til kontrast-benet, og DB0-7 +
RS,RW og E, har jeg forbundet direkte til min PIC.
   Når jeg så kommunikerer med den sætter jeg beskeden ud på PORTB, og
sætter E fra lav til høj til lav. Er det ikke rigtigt nok?

Venlig hilsen,
Anders.

--
Hilsen Anders.
Re: Liv i LCD-display

Hilsen Anders

Re: Liv i LCD-display

Som Søren skriver, er det nok fordi du ikke initialiserer dit display
korrekt. Hvis du kun har en enkelt mørk linje i dit display har du ikke
fået fortalt det hvor mange linjer det skal bruge, hvor mange databit du
vil bruge, og en del mere. Læs: http://www.myke.com/lcd.htm

/Bo.

Re: Liv i LCD-display

Nu har jeg prøvet at gøre som der står på linket du skriver, men jeg har
stadig kun en række sorte felter. Jeg poster et link til min kode herunder.
Jeg har forbundet DB0-7 til PORTB 0-7, og E har jeg forbundet til PORTA 0.
RS og RW er 0 hele tiden. Min sleep-funktion virker, det kan jeg godt
garantere. Min MCU er en PIC16F84.

kode: www.d00d.dk/kode.txt

Venlig Hilsen,
Anders.

Re: Liv i LCD-display
herunder.

Der er muligvis et problem der hvor du slukker for dit display, du sender
10h men jeg mener ikke at værdien kan være over 0Fh til dette register.
PS der er ikke nogen grund til at slukke for display, i stedet kan du prøve
at sende 00001110b

Har du en modstand (2,2 - 10Kohm) mellem E og GND hvis ikke er det altid en
god ide da du kan undgå at der bliver læst noget sludder ind i dit display
modul under powerup.

Hvis du ikke bor for langt fra mig er du velkommen til at komme forbi, så
kan vi se på dit display problem i fællesskab.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

prøve
en

Hej.

Nu har jeg prøvet at sætte en modstand ind fra E til enten GND eller VDD;
men ingen af delene hjalp. Jeg har også prøvet at sætte et RC-led på, som
skulle virke som forsinkelse, men dette hjalp heller ikke. Jeg synes det er
ret mærkeligt. Er der ikke en venlig person der har en lille stump kode til
at ligge, som kan initialisere et LCD-display?

Venlig Hilsen,
Anders.

Re: Liv i LCD-display
...... Og burde displayet egentlig ikke initialisere sig selv, så det eneste
man skal angive er bit-længden(fx 8) ? Det er i hvert fald sådan jeg læser
databladet på hd44780, hvis det da er denne controller mit display bruger.

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Liv i LCD-display

I første ombæring vil jeg anbefale dig at downloade, læse og gemme:
http://www.sos.sk/a_info/resource/d/dem/dem16216syh-ly.pdf

Dernæst:
Har du styr på: Forsyningsspændinger, benforbindelser, kontrastjustring
og initialisering af display ?

Re: Liv i LCD-display

For resten, sådan lidt off topic her i gruppen, men alligevel: Når du
opgiver og bare vil bruge et 4x40 char display med HD44780, så har jeg
en lille håndfuld brugte til den latterlige sum af 150 kr stykket.

Re: Liv i LCD-display

Hej Klaus.

Okay, det var dejligt at finde ud af hvilken controller mit display bruger.
Det datablad jeg havde skrev ikke noget om dette. Jeg har forbundet RW,RS,E,
DB0-7 direkte til min PIC-processor og sat +5V på VDD. Ang kontrast, så
ligger den omkring 0,3V, men på et tidspunkt har jeg haft denne helt oppe på
11V(det var en fejl). Tror du det kan have skadet displayets indre kredsløb?
Der står i databladet at man ikke må sætte mere end VDD+0.3V på
contrast-benet. Alle felter i displayets øverste linje er sorte. Ang.
initialisering så bruger jeg nu den foreskrift der står i det datablad du
gav mig.

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Liv i LCD-display

kredsløb?

... kontrast-justeringen virker stadig.

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Liv i LCD-display

Og sender du derefter en "blank display" hvad sker der så ?

Re: Liv i LCD-display

Stadig sorte felter :( Lige nu gør jeg således:

'00111000'    ;Function set(8-bit, 2 lines, 5x7 dot)
'00001111'    ;Display on, cursor on, blink on
'00000001     ;Display clear
'00001110'    ;Entry mode set(increment, ingen shift)
'00000001'    ;Display clear

Jeg har forbundet DB0-7 til min PIC processors PORTB 0-7, og E har jeg
forbundet til PORTA 0. Jeg gør følgende ved hver besked:

Vent 200ms
Skriv bits ud på PORTB
Sæt PORTA 0 høj
Vent 200ms
Sæt PORTA 0 lav

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Liv i LCD-display

Sorry, tastefejl, Entry mode skal rettes til '00000110'.

Venlig hilsen,
Anders

Re: Liv i LCD-display

Tjah, enten gør du noget forkert, ellers er displayet bare dødt. Det
lugter dog mest af alt af et ikek initialiseret display. De 4x40 jeg
har, laver 2 sorte striber (linje 1 og 3), når de ikke er
initialiserede.

Se evt i news:dk.binaer efter denne

Det er noget af min inspirationskilde til mine erfaringer med LCD (en af
dem jeg lige havde på jpeg)

Re: Liv i LCD-display

Prøv at sende din "Function set" *tre gange* før du sender andet.

/Bo.

Re: Liv i LCD-display
Hej Anders

Den standard kode de snakker om, omhandler en bestemt opsætning af dit
display. Skal det køre 4 eller 8 bit, skal det være dobbelt linie, skal
cursoren være tændt osv.

Jeg har benyttet et display som dit sammen med en microprocessor
PIC16F877A, hvor koden er skrevet i C. Hvis du er interesseret i koden,
kan du finde den herinde:
http://www.mosbaeks.dk/print/lcd.c
http://www.mosbaeks.dk/print/lcd.h

Hvis du vil se databladet over et 16x4 karakters LCD, kan du se det her:
http://www.mosbaeks.dk/print/DEM16481SYH-LY.pdf

Håber det måske kan hjælpe dig lidt.

Mvh. Martin