Litium stort forbrug?

Jeg har lavet et videolys som bruger op til 50watt ved 12v. For ikke at have
alt for mange batterier, ville jeg bruge det litium batteri, som mine to
videokameraer også bruger (naturligvis ikke samtidigt). Samtidig er det også
et batteri, som har en temmelig høj kapacitet, 6,600Ah.
Problemet er bare, at disse er beregnet til en belastning på 8-10 watt, så
kan der mon ske noget med batteriet ved at trække så meget strøm. Jeg har
tænkt mig at sætte to batterier i serie, hvert batteri er på 7,2v og
lamperne er 12v 10watt x 5stk.

Kan det være farligt at trække så meget strøm på et litiumbatteri?

Claus

Re: Litium stort forbrug?

Med en energi tæthed omkring 1/8 af TNT så er svaret: Ja, jf.:

http://www.makezine.com/blog/archive/2006/07/replacing_lithium_batteries.html

Hvis du er heldig har batteripakkerne en intern varme/strøm følsom
sikring som beskytter dig mod de værste situationer, men den beskytter
jo nok også imod at du bruger al den strøm som du gerne vil.

Det bedste ville jo nok være at sætte de 5 batteripakker i parallel og
så bruge en switchmode boost converter til at få spændingen op på 12V.

... selv om det kan være farligt med 5 pakker i parallel hvis de ikke er
på samme spænding til at starte på, men det er endu farligere at sætte
dem i serie med risikoen for polvending.

Re: Litium stort forbrug?

Der er kun tale om to batterier i serie, ikke fem.

Claus

Re: Litium stort forbrug?

Så vil du trække mere strøm end batteriet er designet til, så du vil
opleve en af tre ting:
1) Batteriets sikring vil slå fra og du får ingen strøm.
2) Batteriet bliver for varmt og du får en eksplosion.
3) Det virker.

Re: Litium stort forbrug?

Ja, lad vær'. Køb en RC pack i stedet, de kan klare stører strømme.

--
Hilsen Mikkel Lund