lithium ion batteriers opladning

Jeg har tidligere haft en træls oplevelse med et lithium ion batteri til en
bærbar som døde ret hurtigt.
Efter at have købt et nyt, vil jeg forsøge at holde det i live lidt længere.
Jeg ser at denne type kan oplades ca. 1000 gange og at de har det ok med
klatladning.
Spørgsmålet er så om de 1000 ladninger er inklusiv vilkårligt små
klatladninger. Det er måske et tåbeligt spørgsmål, men da jeg ikke er
bekendt med den præcise virkemåde af betteriet....
Hvis batteriet aflades til 99% og derefter lades op, er det da en opladning?
Hvis det er, så kan man ret hurtigt få brugt sin kvote på 1000 ladninger.

Hvad er den bedste måde at behandle et lithium ion batteri for at holde det
i live (og med en god afladningskurve) i lang tid?

Re: lithium ion batteriers opladning

Her er beskrevet stort set alt hvad du skal vide:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Jeg har altid behandlet mine Lithium-Ion batterier på den anbefalede måde,
og de har indtil videre holdt rimeligt godt. Jeg har f.eks. en mobiltelefon
med Li-Ion batteri der er ca. 3½ år gammel, og den kører stadigvæk med
originalbatteriet. Den er efterhånden nede på ca. 60% af original
batterilevetid, men ellers fungerer den som den skal, og telefonen dør
heller ikke når der bliver snakket i den, så batteriet kan stadig levere
strøm nok.

signing off.. Martin Sørensen

Re: lithium ion batteriers opladning

Ja, det ser sådan ud. Det nævnes at fuld afladning faktisk er noget man bør
undgå for denne type. Mit tidligere batteri fik en del fulde afladninger, så
det var måske en kraftigt medvirkende årsag til at det døde så hurtigt.
Tak skal du have!

Re: lithium ion batteriers opladning
On Sat, 19 Feb 2005 00:05:37 +0100, "Martin Sørensen"

Fint link. Men her står bl.a. at batteriet begynder at miste kapacitet
lige fra det er fremstillet, uanset om det bliver brugt eller ej. Det
må jo så betyde at man kan risikere at købe barrerier der allerede har
mistet en del kapacitet fordi de har ligget længe hos forhandleren?

Egentlig burde de jo datomærkes - jeg kan ikke se noget af den slags
på dem jeg har, i alt fald ikke noget man som almindelig forbruger kan
tyde.

--
Rado