Linse. Hjemmelavet.

Hej.

Jeg står og skal lave nogle forsøg og mangler i den forbindelse en linse..

Kan man lave sådan en selv. ?  jeg forestiller mig noget med en klar
hærdende masse. det behøver ikke blive særligt solidt (klar
siliciconefugemasse ?) da det kun er nogle eksperimenter inden et rigtigt
støbeværktøj købes.

Nogle ideer til massen og metoden ?

mvh
JBH

Re: Linse. Hjemmelavet.

Omgå problemet.

1.
Gå til ein fotoforetning som leverer "bilder på dagen" og få deg 2-3 bruktre
engangskamera og ta ut linsa.

2.
Kjøp billigbriller.

3.
Kjøp "rålinser" for briller.

HM

Re: Linse. Hjemmelavet.

Eller et forstørrelsesglas i TIGER

men det kommer meget an på hvad slags linse du skal bruge. spm svarer lidt
til " jeg skal bruge maling - skal jeg købe eller lave selv" ;-)

/carsten

Re: Linse. Hjemmelavet.
Hej JBH

Der er to ting der tæller når man laver linser, og det er overflades facon
og
materialets brydningindex. Den nemmeste linse at lave er en kugleformet
linse af glas, der er mange der eksperimentere med dem til Van Leuween
Mikroskoper, de laves som en smeltet glasperle.

http://www.mindspring.com/~alshinn/Leeuwenhoekplans.html

En anden mulighed er tokomponent acrylmasse, den som man bruger til
at indstøbe insekter, smykker og mange andre ting i, men det kræver jo
en form og noget efterbearbejdning.

På nettet findes der en del om hjemmelavede linser og forskellige muligheder
for at skaffe ting som kan bruges som linser.

Nu er det jo ikke nemt at hjælpe mere da du jo ikke fortæller noget om hvad
type linse du har brug for. Jeg har en del optik liggende og hvis du
fortæller
hvad du har brug for, ja så kan det da være der er noget imellem du kan få.

Mvh Max

Re: Linse. Hjemmelavet.
linse..
rigtigt
muligheder
hvad
få.

Takker for svar.

Linsen skal bruges til at koncentrere en stråle infrarødt lys fra en 5mm. ir
diode, forventet størrelse på linsen er omkring 10mm i diameter.
Vi vil gerne kunne eksperimentere lidt med facon mv. inden en rigtig form
bestilles.

Kunne du evt hjælpe med et link til hvor jeg kunne finde lidt om forskellige
plasttyper. og deres gennemskinnelighed overfor ir lys.

På forhånd tak.

mvh
JBH

Re: Linse. Hjemmelavet.

Kan man egenligt ikke regne sig til det ??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Linse. Hjemmelavet.

5mm. ir
form

Sikkert nok, men der er for mange usikkerhedsmomenter som vi gerne vil have
prøvet af først. bl.a overgangen mellem linse og lysdiode. Skal brændpunktet
være i spidsen af lysdioden eller der hvor selve led chippen sidder inde i
lysdioden.

mvh
JBH

Re: Linse. Hjemmelavet.

Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg at i får det bedste resultat ved at
regne. At lave en linse er ikke noget man sådan bare gør.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Linse. Hjemmelavet.
Hej JBH,

Hvis den har "rund" top ligger det "tilsyneladende" center i centrum af
den tænkte kugle som halvkuglen udgør. Hvis rundingen ikke er en perfekt
(halv)kugle bliver det lidt sværere at beregne.
Er toppen flad skal du regne med krystallets overflade.

Det letteste er dog nok, at tage en linse med kendte parametre og lang
brændvidde, fokusere lysprikken på en så fjern væg som muligt og så se
hvilken del af LED'en der er i brændpunktet.

Hvis LED'en støbes med ind som en del af en enkeltsidet linse bliver det
mere speget :)

--
Venlig hilsen,
Søren

ir

Godt du nævner at det drejer sig om IR lys, det betyder jo noget for linsens
facon da brydningsindexet jo er afhængig af lysets bølgelængde.

Der findes på markedet en plastlinse til lysdioder der ikke koster særlig
meget, den var måske et sted at starte.

Du skal også påtænke at de fleste lysdioder er forsynet med en linse
i forvejen, den kan evt. slibes væk.

Disse billige plast linser kan bl.a. fåes fra Mentor

http://www.mentor-components.com/products.phtml?cat14 %

En type kan fåes fra www.conrad.de varenummer 146439

Mvh Max

Re: Linse. Hjemmelavet.
Hej JBH,

Af støbemasse kan du bruge 2-komponent polyester (tror jeg nok det er),
det kan fås hos Selva.de.
Silicone vil ikke være klart nok !

Overfladen skal jo være meget glat og jævn, så en konvekslinse kunne evt.
laves ved at fylde massen i en ballon og så lave en ringformet klemme der
lukes sammen om en del af ballonen og den mængde støbemasse der giver den
rigtige tykkelse (jeg har dog ikke afprøvet metoden :)

Konkavlinser kan ikke laves på den måde.

Jeg tvivler på den opnåelige kvalitet, men til forsøg er det sikkert OK.

Måske var en bedre løsning at bruge et linse_system_ så du kan ændre på
brændvidde etc. men det afhænger alt sammen af hvad du egentlig har behpv
for.

--
Venlig hilsen,
Søren

Konkav linser kan laves ved centrifugal støbning, man lader
simpelthen støbeformen rotere mens massen hærder. Store
glaspejle støbes på den måde, de efterbehandles dog.

Men hvis man har interessen, ja så er det faktisk ikke så
svært at slibe glaslinser, der findes masser af hjælp at hente
i diverse DIY grupper inden for astronomiens verden.

Mvh Max

Re: Linse. Hjemmelavet.
Hej Max,

OK, man skal lære hver dag :)

Det tager vel bare en evighed hvis det skal gøres rigtigt (nok lige så
tidskrævende som at slibe glasstykket til et hulspejl) ?

--
Venlig hilsen,
Søren