Linie forstærker schematic - Page 2

Re: Linie forstærker schematic

Klart, men det har jeg heldigvis software på arbejdet der kan klare. Det
skulle jeg selvfølgelig havde nævnt.
Men nu når jeg tænker mig om kommer det vist ud some en waveformfil og det
er vist ikke det samme som en wavefil :-|

Tusinde tak for tilbudet, men Hans var så venlig at komme dig i forkøbet og
har genereret filerne til mig.
Desværre har jeg ikke haft til til en ordenlig test af setup'et så jeg evt.
kunne give en tilbagemelding, men her er hvad jeg foreløbig har fundet ud
af:

Men det jeg har fået prøvet er at med en tone på 1001Hz 0dBm (Filen) fra cd
afspiller(absolut udgangsniveau ukendt) til båndoptager via receiveren kan
jeg udstyre båndoptageren hvis jeg ca 60% op for reclevel. Så står VU
metrene på 0dBm.
Hvis jeg skal udstyre båndoptageren fra recieveren radio eller grammofon
skal jeg skrue helt op for reclevel (i praksis skruer jeg kun op til ca 90%)
for at VU metrene står og blafre omkring -15 til -10dB. En del kan vel
forklares med at VU metrene er lidt træge i det, men jeg kan ikke få peak
indikatoren til at blinke det mindste. Så umiddelbart siger dette mig at jeg
skal have en linieforstærker på med en 10 til 15 dB gain. Jeg vil gerne have
at reclevel er omkrig 50% - 70% ved 0dB så jeg har lidt margin at give af.

Lyder det fornuftigt?

(Et eller andet sted har jeg også noget ulinearitet, fordi hvis jeg
afspiller en fil med et level på -15dB står VU metrene på ca. -20dB men det
mener jeg ikke at det er så vigtigt.)

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic
Hej Jan,

En wavefil har en header der starter med tegnene "RIFF", så filstørrelsen
(LSB til MSB), noget beskrivelse af formatet og selve samplets længde.
Først derefter kommer selve samplet.
Hvis din fil ikke starter med "RIFF" kan du ikke bare brænde den ned og få
den genkendt som noget der kan afspilles.
Det er heller ikke nok at det _er_ en RIFF-fil, formatet skal også være i
orden mht. samplerate og den skal være i stereo (der godt kan være
2 x mono).

Fint :)

Ja, det er også rart at have lidt ekstra i baghånden til evt. svage
indspilninger.

Men måske du skulle gå efter en sjat mere så (fx. 18..20 dB)

Om det er vigtigt må du nok diskutere med din lytteevne, men det er i
hvert fald ikke til at løse med en lineær forstærker.

--
Venlig hilsen,
Søren

Du skal desværre nok mere end det. En B77 er opgivet til 40mV
indgangsfølsomhed ubalanceret og din PR99 er på 775mV balanceret.

En ubal./bal. modtager giver dig kun +6dB, men du mangler mindst 10dB
yderligere, da forskellen mellem de to maskiners følsomhed er ca. 25dB.

/ Hans

Re: Linie forstærker schematic
Hi

Jamen hvad er der af alternativer. Trods alt får jeg 6dB mere dynamik, men
det er ikke den optimale løsning kan jeg godt se.

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic

Nej du skal ha mindst + 10 dB (den normale forskel fra HiFi til Prof.
niveau) eller som du selv skriver: "jeg kan ikke få udstyringen op på
mere en -15 til -10 dB på VU metrene". Ved mindre du har MEGET
langt kabel fra Sony receiveren til Revox'en er der dog ikke grund til
at køre balanceret.
En "line driver" er beregnet til formålet, men pris starter vist med 400,-
Ellers vil 2 stk. Brinck byggesæt 357a (á 71,-) kunne gøre det (gain
kan justeres ved ændring af en enkelt modstand), men hertil kommer
jo så kasse, stik og strømforsyning...
http://www.brinck.dk/bygmenu.asp

/LarS

Re: Linie forstærker schematic
Hej Lars,

Ahem, forbrugergrej -10dB, proff. +4dB, forskel 14dB (ellers får jeg tæv
af min afdøde matematiklærer ;)

Ikke hvis man bygger selv :)

*Aaarghhhh*
Sammenligner Brincks skrot med Elliots diagrammer ?
Arbejder du for dem ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Han må i så fald være amerikaner? Europa bruger jo 0dBm (eller
+6dBm), +4dBm = 0VU = USA norm, og jeg vil da gætte på at
ReVox bruger 0dBm.

Næeh, hvis man bygger selv bliver det som bekendt let
dyrere.

Det er da fuldstændig ligegyldigt sålænge det drejer sig
om standard opstillinger med op-amps. Og der er skrot
både hos Brinck og hos Elliot (han foreslår et sted at
bruge 1458 dual opamps eller 741s !!!)

I praksis er det spørgsmålet om hvor let det er for Jan
1) at fremstille print
2) at købe dele, lodde & montere i kasse

(Selv ville jeg bruge en dobb. op.amp. (5532) i "hul-print"
med feedback-modstande 1K/3,9K for ca 14dB gain.)

/LarS

Re: Linie forstærker schematic

Det er vist alt efter hvad man bygger og hvad man har på lager.
Men den største fordel ved at bygge selv at (udover stoltheden ;-) så har
man større mulighed for at påvirke den endelige resultat selv.

Det er overkommeligt :-D

Er 5532 en støjsvag opamp? For ud over en fornuftigt lyd er mig største krav
at det er støjsvagt. Når jeg sidder og lytter til musikken på Revox'en nyder
jeg den mangel på sus og støj som der er. Det kan endda kun blive bedre når
jeg får noget mere dynamik i indgangssignalet.

Tak for de godt råd. Jeg vil kaste mig ud i konstruktionen fra
http://sound.westhost.com/project87.htm
med et ekstra trin foran til at give mig noget mere gain.

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic
krav
nyder
når
Overvej eventuelt at bruge AD275 eller OPA2604 i stedet for 5532. De kan
begge fås som vareprøver hos Analog Devices og Texas Instruments.

Jeg foretrækker helt klart selv OPA2604 af de 2 ovennævnte.

/ Hans

Re: Linie forstærker schematic

Jeg prøver dem. Tak for rådene.

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic

Ja ja. Og den er meget bedre end den TL072 der er vist (10 dB mindre støj,
hvis jeg husker rigtigt, og meget bedre o/p-egenskaber: 5532 kan drive 600
ohm linjer med fuldt output) (og den er very meget bedre end den 1458 der
omtales).

Jaja, enhver sine lyster, men du KAN altså nøjes med "det ekstra trin foran",
for du vinder ikke noget ved at lave signalet balanceret (med mindre du har
MEGET langt kabel til ReVox'en).

/LarS

Re: Linie forstærker schematic

Ok, der skal experimenteres lidt.

Tak for rådene.

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic
Hej Lars,

Han er muldjord - mere global kan man vist dårligt blive  ;)

Tjaa, nu er jeg jo af og til nødt til at "bygge selv" på mit arbejde for
at kompensere for de manglende 4dB i enkelte apparater - for at gøre det
en hel del _billigere_ end færdige (balancerede) level convertere ;)
(Og ja, de 4dB er ret væsentlige)

Jeg har til dato ikke bygget noget der blev dyrere end færdigt udstyr
(hvor dette ellers fås i ekvivalent udgave), hverken privat eller proff.
så det argument holder ikke hvis man ved hvad man laver og ved hvornår det
ikke kan betale sig overhovedet at starte.

Hvordan regner du egentlig i dBm uden at kende linieimpedansen ? dBm er et
effektforhold relativt til 1mW, mon ikke du i virkeligheden mener dBu ?

Jeg spørger igen !  (Men siden du ikke svarede tidligere ligger der måske
et svar i det ?)

Fuldstændig ligegyldigt til audio i den gode ende ?
Hvis det er din ærlige overbevisning behøver vi vist ikke debattee det
yderligere.

Nævn noget der' der ikke er.
De byggesæt jeg har set har alle haft enten direkte fejl eller i bedste
fald hvad man må kalde "uhensigtsmæddigheder" (hvis man er yderst venligt
stemt). Og så har jeg end ikke nævnt den overmåde mangelfulde
dokumentation.

Jeg har ikke været gennem hvert af hans kredsløb, hvor nærmere bestemt er
det og i hvilken funktion ?

Hvorfor mener du at Jan har sværere ved at bruge stripboard (som du vel
mener) end du selv har ?

Og hvorfor en kreds der var All The Rage for 20+ år siden ?

Hvorfor, når du nu mener at Jan kun skal bruge 10dB ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er ikke så slemt endda. Hvis du foran den ubal./bal. transmitter bruger
en op-amp yderligere, og laver en simpel ikke-inverterende opstilling med
10dB's forstærkning skulle den være hjemme.

/ Hans

Re: Linie forstærker schematic
Hi

Ja, det er da rigtigt. Når man lige omregner er 10dB ikke så meget
forstærkning endda. Noget med 3.5x gain hvis jeg har regnet rigtig.
(Har jeg?)

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic

Sådan ca. 3.2x - Tæt på. :-)

/ Hans

Re: Linie forstærker schematic

Ok, close enough. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af at regne (baglæns) fra dB
til gange på denne hersens Texas TI-68. Det kan jeg forresten heller ikke på
arbejdet på min HP32 :-D

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic
Hej Jan,

Så lav/find da et lille program til det :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Yes boss :-)

Næ, jeg kan bare aldrig finde ud af hvilken logaritme knap jeg skal trykke
på. Der er jo 4 forskellige og jeg kan aldrig huske baglæns knappen.

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Re: Linie forstærker schematic
Det behøver du slet ikke:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Smart program som kan alt det du altid lige ikke har fod på, når du skal
bruge det. :-)

Kig i øvrigt i din e-mail, hvor der måske ligger noget du mangler.

/ Hans

Site Timeline