Liniær encoder.

Hej ng.

Jeg er lige stødt på en ret genial liniær encoder og ville høre om det er
noget man kan kaste sig ud i som selvbygger?

Den mekaniske side af sagen er ikke noget problem for mig, men der skal
konstrueres noget elektronik og programmeres en DSP...
Det drejer sig om Newall Spherosyn encoderen, der for de uindviede virker
ved at man har en søjle af stålkugler i et plastrør. Uden på røret glider så
den geniale del af sagen; selve encoderen består af en lang spole der er
påtrykt en 1kHz frekvens og indeni denne spole ligger der så enkeltvindinger
for hver kvarte kuglediameter.
Ved at sende signalet fra "pickup"-spolerne igennem en DSP kan man udlæse
positionsdata med en precision på 2 micron! Og for ikke at stoppe her, så
ligger der en række (magnetiske?) indlæg imellem nogle af kuglerne sådan at
man kan udlæse positionen absorlut vha. en række hall-sencorer i
encoderblokken.
Hvis der er nogen der er mere nysgerrige kan man finde mere info på Newall's
hjemmeside og i dette dokument (blokdiagrammer).
http://www.newall.co.uk/Europe.htm
http://www.newall.com/Newall_US/Img/pdf/688.pdf

Re: Liniær encoder.

enkeltvindinger
at
Newall's
Det var ein svært interesan artikkel. Eg har arbeid med liknande saker
tidlegare, og for meg synes løysninga genial.

Har du tenkt deg å bygga ein slik, men treng hjelp til "elektronikken"? Eg
rekner med at du er kjent med plagiatproblematikken, patenter og liknande.
Eg stiller gjærne med kunskapane mine.

HM

Re: Liniær encoder.

Jeg ville meget gerne bygge en selv, men omfanget af elektronikken og
programmeringen af DSP'en skræmmer en del.
Selve opbygningen af de forskellige rør og spoler er jo det mindste problem.
Hvordan tror du at den virker mht de signaler der kommer fra spolerne? Er
det en form for AM signal fra de fire spoler man omdanner til fire
signalniveauer og beregner et punkt på kurven ud fra?
Jeg tror ikke at men får et sagsanlæg på nakken så længe man ikke selv
begynder at sælge et plagiat.

Mvh
//zigge

Re: Liniær encoder.

Eg
liknande.

Først, kva pressisjonsnivå venter du / har du behov for å få ut? Slik eg ser
det, pressisjonen er avhengig av mekanikken.

Eg rekner med at du skal dekka et praktisk behov, 3 stk, X Y og Z? ;-)

Eg er enig, derfor må dei vanskelige løysast mekanisk.

problem.

Noko slikt, ja.

Fint, då går vi igang og diskuterer mulighetene. Eg har ein rimelig teori om
kva løysinga kan bli, og den vil avhenga stort sett av mekanikken, men vi
fortsetter via mail.

Sidan full lengde er eit heilt anna system, så let vi det "kvila" ei stund.

HM

Mailserveren min er: "hkabel.no" og navnet mitt er: "haraldm" og så har vi
"@". Plasser det i rett rekkefølge