Line driver / Buffer ?

Hej.

Jeg har gang i et småtosset projekt i bilen.

Da jeg har en dual-din skærm monteret i centerkonsollen på bilen, har
jeg ikke plads til en autoradio, så jeg sætter radioen inde bagved
instrumentbordet, og bruger ratbetjening til at styre den med. Den del
virker fint.

Sagen er, at jeg gerne vil have displayet monteret i loftet af bilen
(don't ask)

Det er en Alpine radio, og jeg har fundet ud af pinout på frontpanelet
(som kan tages af)

Der er lidt forsyningsspændinger, en quadratur-databus (direkte fra
drejeknappen) og så en clock, og nogle data linier til displayet, og en
data linie der læser knapperne.

Sagen er, at det virker med en forlængelse på 20-30 cm kabel (parsnoet)
men ikke længere. Kredsene kan simpelthen ikke drive kapaciteten -
flankerne er helt afrundede på scopet.

Hastigheden på clock'en er 500 KHz.

Så jeg har brug for nogle line drivers der kan trække 3-5 meter parsnoet
kabel (jeg har et HDMI kabel jeg har savet over)

Spændingsniveauet er 0-5V

Jeg har ikke negative spændinger til rådighed i radioen til en evt.
linedriver.

Hvad kan jeg bruge som drivere ? kan i henvise til nogle Maxim samples ?
gerne en hustype der egner sig til prototype :-)

Er helt grøn i line drivere / buffere, derfor jeg spørger her.

MVH,

// Per.

Re: Line driver / Buffer ?

TTL kres 74244

mvh erik

Re: Line driver / Buffer ?

Prøv med et almidneligt fladkabel.....

Hvaliket spændingsniveau ligger det på?

Re: Line driver / Buffer ?

Det _ER_ 20-30 Cm. fladkabel der er testet med.

Jeg har brug for at forlænge 3-4 meter, jeg tvivler seriøst på at
fladkabel duer - specielt i en støjende bil.

Det har jeg skrevet, hvis du læser efter. Signalerne der skal buffes er
0-5V signaler, maks frekvens 500 KHz.

// Per.

Re: Line driver / Buffer ?

Som fungerer? Du skrev parsnoet efter de 20-30 cm....

Et parsnoet gør det ikke bedre. Parsnoet fungerer ved balancerede

I en bil støjer det ikke mere end i en PC, hvor man i årevis har brugt
fladkabel til overførsel af data fra en harddisk

Altså skal du have linedrivere i begge ender, til signaler der sendes
til radioen og dem der kommer retur?

Hvor mange er der hver vej?

En 244 vil være et godt bud:
http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/74HC_HCT244_3.pdf

Re: Line driver / Buffer ?

Sorry, my bad, ja, det fungerer helt upåklageligt.

OK, hvad ved jeg ;-) - det lyder rigtigt nok ja.

True.

Ja

Jeg har 5 signaler fra radioen der skal til fronten, og et signal der
skal den anden vej.

De to kredse der sidder i frontpanelet er disse:

http://www.zapro.dk/public/misc/PT6553.pdf LCD controller med trykknaps
matriks. Så vidt jeg kan se, bruges LCD-interfacet i denne overhovedet
ikke, den bruges udelukkende til at læse knapperne med.

http://www.zapro.dk/public/misc/PT6578.pdf LCD controller, har nok I/O
til at styre de mange LCD segmenter.

De to kredse deler clock linien, ellers har de hver deres data og chip
enable.

Jeg gør et forsøg i morgen, jeg har vidst nogle 244 i leaded hus liggende.

// Per.

Re: Line driver / Buffer ?

Jeg tror heller ikke du får meget ud af par snoet kabel hvis ikke det er et
differentielt signal, hvilket det ikke lyder til, og ville være mærkeligt at
lave det i sådan en konstruktion...

Så du bør måske nærmere se på et skærmet kabel, hvor du måske kun forbinder
det til - i radio enden... men ved ikke om det vil gøre det værre også...

Jeg tror du vil få meget bøvl med det på sigt.. :(

Kasper

Re: Line driver / Buffer ?

Jeg prøver at skaffe et LANGT fladkabel og teste med det.

Jeg testede bare først med et almindeligt printerkabel, som vel har
lignende egenskaber som et fladkabel, ikke parsnoet eller noget, men med
skærm. Det virker IKKE.

Jeg prøver en 74244 line driver.
Det håber jeg ikke, ellers må jeg finde på noget drastisk. Det er
ihvertfald ikke noget problem at transmittere et signal på 0,5 MHz et
par meter når man kigger på så mange andre standarder, USB, ethernet osv
- evt kunne en ethernet transciever chip komme på tale.

// Per.

Re: Line driver / Buffer ?
Per Jensen skreiv:

Du kan bruke DS26x31 -> DS26x32
              DS26x32 <- DS26x31

Og så får du signalene i balanserte par. Det skal rekke for et par
kilometer signallengde. Husk at GND skal være med i kabelen.

HM

Re: Line driver / Buffer ?
<KLIP>

Problemet løst.

Et fladkabel løste til dels mine problemer, det har åbenbart noget
mindre kapacitet end et tilsvarende rundt kabel.

Data FRA frontpanel TIL radioen virkede dog ikke pålideligt. Det løste
jeg med en 74HC04 hvor jeg lige sløjfede signalet igennem to hex
invertere - det virker upåklageligt med 3 meters fladkabel.

Jeg manglede dog lidt kontrast efter de 3 meters kabel, så jeg har lavet
en ny, lidt kraftigere 8V regulator (7808) til forsyning, så nu spiller
det perfekt.

Tak for hjælpen !

// Per.

Site Timeline