Limning af kabinet på bærbar pc

Hej NG.

Jeg ved ikke, om det er den rette gruppe at poste i, men jeg mangler nogen
at spørge om limning af kabinettet på min ThinkPad T21.

I højre hjørne (lige over øverste højre hjørne af UltraBay'en, hvis man
kender computeren) er kabinettet revnet, og revnen trækkes fra hinanden, når
man åbner skærmen. Jeg er bange for, at forbindelser og lodninger til de
stik, der sidder på bagsiden, skal blive ødelagt. Derfor vil jeg lime
revnen.

Fladerne er ca. 7x1mm og det er glat plastic, så det er ikke nogen nem
limning (med min viden i hvert fald). Desuden skal limningen kunne holde
til, at fladerne udsættes for en moderat trækbelastning, når skærmen åbnes -
og det sker jo tit.

Jeg har set på Terokal 221, som skulle være god til plastic, men jeg har
ikke kunnet få forhandleren (Højstrup Industrilim) til at forholde sig til,
om det er det rigtige til opgaven.

Kan nogen svare på, om det er en passende lim? (Terokal 221 er to-komponent
epoxy.)
Er der andre muligheder?
Er det ok at bruge sådan en kemisk farlig lim på sin bærbare?

Venlig hilsen
Mathias Jensen

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
nu ved jeg ikke lige hvor høj en tempratur din skærm kan tåle. men jeg har
rigtig gode erfaringer med varmehærdet araldit. der hærdes ved 70C i en
time.
du kan også bruge kloroform hvis du kan få fingre i det. det skulle være det
absolut bedste til at lime plastic.
der er mange hardcore modelbyggere der udelukkende bruger det.

Mvh Jacob

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

det
Kloroform ? hmm kan man som privat få fingre i det ? lyder fristende.....er
sku da billigere end at sidde og hælde drinks på en sild en hel aften :) LoL

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
derfor er det ikke lige at få fat på.

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Nu er plastic ikke bare plastic, så det er lidt svært at give nogle
anbefalinger.

Jeg har imidlertid følgende erfaringer med liming af plast i biler.

Forsøg først med 10 sekunders lim (cyanoacrylacetat) i _meget små
mængder_. Brug gummihandsker hvis du ikke vil på skadestuen for at få
skilt fingrene ad. Køb en god kvalitet i en hobbyforretning, det fra 10kr
markedet virker ikke så godt.

Hvis det ikke virker så kan du forsøge med epoxy. Epoxy er ikke farligt
når det er afhærdet.

Hvis du starter med epoxy kan du ikke få 10sekunders lim til at binde på
overfladerne.

Jeg har med held repareret området omkring hængset på en Dell med 10
sec. lim.

Held og lykke ( pas på det limer _rigtigt_ godt på hud)

Christian Treldal

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Faktisk limer det så godt på hud at standard joken overfor en ny lærling er
at smøre det på skruetrækkere og andet værktøj lige inden staklen skal
anvende det :) og han får fri resten af dagen....hvor han sidder i
skadestuens venterum :)
En anden joke med sekundlim er at lime folks kopper/krus fast til bordet i
kantinen :)

Men seriøst: Sekundlim kræver at overfladerne er affedtede først og helt
rene..... ellers binder lortet ikke ordentligt.....

Gylden regel ved limning: Rens overfladerne der skal sammenlimes først!!!!!

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

og mig der troede at standard joken var den fastlimede mønt på bordet i
kantinen.

Ja-ja, man bliver klogere og klogere for hver dag ;-)

--
mvh Uffe

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Og de bedste typer er dem hvor du har en lille flaske med aktivator - og en
tube med selve limen de binder bedre en de "almindelige" hvor du bare har
limen

--
/carsten

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Man bruger det faktisk på skadestuen. Ved flænger i hovedbunden bliver
man limet:)

Christian Treldal

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Ja men det er lavet specielt til formålet.
--
Calle.

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
eller telefonrøret fast til holderen! Samtidig smøres sort skosvætre på
røret hvor den holdes mod øret! :-)

---
Re: Limning af kabinet på bærbar pc
Hvad skulle skosværten hjælpe, hvis du har limet røret fast til holderen?
;-)

  --
Gert

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Det hedder Dermabond
http://ecatalog.ethicon.com/ec_ecatalog/Ethicon/Content/CAT_79.htm

--
/carsten

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

kemisk er det vel det samme, men det er pakket i små sterile doser.

Bo //

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
Givetvis, muligvis med lidt bedre kontrol af
renhed/tilsætningsstoffer/sammensætning samt diverse godkendelser til
medicinsk brug. FDA er ret hysteriskemed sådant noget ;-)
Men i en snæver vending vil jeg ikke tøve med at bruge den almindelige
version hvis det var det eneste der var til rådighed.
Steril, tjae - sidst jeg var til instruktion i anvendelse af
skibsmedicinkiste var kommentaren fra lægen om operationsgrej, at det var
ikke nødvendigt at sterilisere når det var til "felt brug", bare det var
rent. Det var primært på hospitalerne at de "farlige" bakterier fandtes
;-) - det blev der tænkt en del over...
--
/carsten

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Hvad jeg har hørt, så *er* Dermabond og cyano... det samme snask, og
det blev oprindelig udviklet til brug for (det amerikanske) militæret.

Kai

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
Bruger du rigtig cyan-lim, opløser det da gummihandskerne.
Det med lægen er nu overdrevet. En hobbykniv gør underværker. ;-)

--
Calle.

Re: Limning af kabinet på bærbar pc

Det limer da fint på gummi - det bruges bl.a. til at lime o-ringe med når
man skal lave dem på sprcielle mål...

--
/carsten

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
Jeps, det smelter det sammen. Bruger det selv, da jeg arbejder som
automatikmekaniker.

--
Calle.

Re: Limning af kabinet på bærbar pc
når
åbnes -
til,
to-komponent

Hej.
Jeg limer en del modelbiler, men er IKKE expert.
Cyano skal du holde dig fra, det bliver hårdt og springer når du trækker i
det (vrider i låget på PC), og hærder før du får det ned i flængen.
2-komp. epoxy kan være fint, men kan have problemer med at bide ordenligt på
nogen typer plast.
Hos Stoppel Hobby på Frederiksberg kan du få noget modellim fra Modelmaster,
koster 34 kr.
Det har en rigtig sød lugt, dejlig kemisk.
Det smelter plasten sammen, over nogen dage, og er det jeg ville forsøge
med, hvis det var mig.
Du skal lade låget være i et par dage, så det virkelig sætter sig.
Det er tyndt som vand, og kan fint løbe ind i flængen.
Hvis du vil føle dig rigtig sikker på at du har limet, så lap/spartel resten
ud med 2-komp. lim.
God fornøjelse.
Kai

Site Timeline