Lime modstand fast på køleplade

Hej..

Jeg har en 5W keramisk effekt modstand jeg skal have sat fast på en
køleplade.. jeg overvejer at lime dem sammen.. men hvad kan anbefales at
bruge til dette projekt.. det skal jo også være noget lim som ikke smelter,
og som kan overføre varmen.. jeg afsætter ca. 4,5W i modstanden, så den
bliver ret lun..

og så lige et spørgsmål mere..

I mit projekt som er noget diodenummerpladelys til en bil. kunne jeg godt
tænke mig at fylde huldet omkring komponenterne med noget støbe guf af en
art. så konponenterne ikke er udsat for så meget fugt og også lige for at
fylde lygteholderen ud, så der bliver en pæn lukket afslutning.. jeg har
testet med noget el-støbemasse som man bruger til samledåser i jord.. (eller
som nogle bruger.. man samler ikke kabler i jord) men det blev aldrig helt
hårdt.. det var ligesom om det stadig var klæbrigt.. det var det masse der
er creme farvet..

Nogle der har erfaringer med andre produkter? der bliver hårdt?

//Brian

Re: Lime modstand fast på køleplade

Klem den fast med en metalbøjle.

2-komponent epoxy.

Re: Lime modstand fast på køleplade

Hej Brian

Epoxy findes i varmeledende udgave og det gør silicone også, men jeg
aner ikke, hvor de kan købes. Der står ikke direkte noget om anvendelse
til effekthalvledere og modstande. Evaluer også varmeledeevnen - det
nåede jeg ikke:

http://www.omega.co.uk/Temperature/pdf/OB-100_OB-200_OT-200.pdf
"...
OMEGABOND
TM
epoxy and OMEGATHERM
TM
thermal
conducting paste are high temperature and high thermally
conductive epoxies and silicone products. They are
specially formulated for permanent and temporary bonding
of thermocouples, thin film RTDs, thermistors and other
temperature sensors, to most surfaces–metals, ceramics,
glass, plastics, paper products.
..."

hilsen

Glenn

Re: Lime modstand fast på køleplade
Hej EL-Trikker

Kemisk metal fra Plastic Pading

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl16%0104&pno80%721&pointer=0

En dåse to komponent spartelmasse fra Harald til en hund.

Re: Lime modstand fast på køleplade

Måske et dumt spørgsmål - Men hvorfor afsætter du så stor en effekt i
modstanden ?
Det må kunne laves smartere :-)

En alm. måde at gøre det på er at tage en passende stribe dioder i serie og
så blot en "lille" modstand foran som strømbegrænser. Har du f.eks 3 volt
spændingsfald over dioden så 3 i serie og de sidste 3-5volt kommer så til at
ligge over modstanden..
De strenge kan du lave så mange af som du ønsker men der bliver ikke den
store effekt der skal afsættes.

Re: Lime modstand fast på køleplade

Fordi at ellers viser en moderne bil "pærefejl"

Orla Pedersen
Re: Lime modstand fast på køleplade

2 komponent lim / epoxy til glasfiber.

Som Anders skriver, så skal dioderne i serie.

Hvilke dioder bruger du ? 4.5 watt i formodstanden
er sgu' en del.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Lime modstand fast på køleplade

Det er ikke en formodstand.. det er en effektmodstad, der skal optage de
resterende watt, så bilen tror det er en 5W pære der sidder i.

//Brian

Re: Lime modstand fast på køleplade

Du kan købe relæer der virker med diode lys, mange
MCister bruger dem

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Lime modstand fast på køleplade

Det forandrer ikke ved, at hvis bilens "hjerne" ikke ser et forbrug på 5W
det pågældende sted, så påstår den at pæren er defekt.

Mvh Ebbe

Re: Lime modstand fast på køleplade

Hvorledes måles dette? vel sagtens en shunt pr. pære og spændningen over
denne måles af computeren i bilen.

skift shunt ud med (en del af) den formodstand der skal være led leds og
  der er ikke behov for at brænde 5W af her og der i bilen :)

/Jan - på vej i seng, beklager hvis ide'en er insane :)

Re: Lime modstand fast på køleplade

Ikke nødvendigvis, det kan ogsåå være en fælels shunt og en computer der
kender hver enkelt pæres forbrug.

På min bil (VW Golf) er alle pærer transistordrevne. Hver pære strobes
med fuld spænding i 3 gange xx mS når  tændingen slår til for at
detektere sprungne pærer. Systemet virker også til lys på trailer.

Ideeen er såmænd god nok, hvis man lige kan finde shunten.....

Re: Lime modstand fast på køleplade

Var det ikke lettere bare at sætte pæren i inde bagved ?

Re: Lime modstand fast på køleplade
jo og et klistermærke i bagruden - KLYT OG FUSK A/S

Re: Lime modstand fast på køleplade

Om det er en modstand på en køleplade eller en pære er samme fusk.

Husk at en elpæres modstand er meget lav når den er kold. Det kan
faktisk snyde.