Lim

Der findes noget lim der bruges meget i elektronikken til at lime fx.
temeraturfølere på køleplader. Hvad er det for noget lim? det jeg har set
har været svagt brint/gult og ligner noget ret tyktflydende noget og er så
stærkt så man hverken kan skære eller brække det af.
Jeg er ude efter noget lim der er stærkt, kan lime på metal og kan tåle
varme.

Hvad er det for noget og hvor kan det købes?

Peter

Re: Lim

Prøv at kigge efter araldit eller kemisk metal. Hvis det skal være varme
ledende findes der også noget specielt til det: http://www.tinyurl.dk/687

Mikkel

Re: Lim
Araldit har jeg men har ikke prøvet hvordan det er på metal der bliver varmt
(køleplader).

Det sidstnævnte var noget af det jeg var ud efter, tak for linket (der dog
ikke virkede, men jeg fandt ud af det :-)

Peter

Re: Lim
Hej Peter

Araldit er ikke godt længere op end 80 grader, men hvorfor
lime, bor et lille hul og så skrue den føler fast og derefter
pakke den ind i kølepasta. Det ideelle er er løsning me
en temperaturføler med gevind.

Mvh Max

Re: Lim

Enig, spørgsmålet var nu også af mere generel karakter.

Men hvis Araldit ikke kan lide mere end 80grader hvilken lim bruges så i
disse tilfælde? enten er man ligeglad med den begrænsning eller også findes
der andet. Man ser ofte i PC strømforsyning at man har limet NTC modstanden
direkte på en køleplade.

Peter

Re: Lim

Man ser ofte (andre steder) en føler, der er sat på kølepladen med en
fjederbøjle og lagt ned i termo-fedt
Bo //

Re: Lim
Hej Peter

Der findes masser af muligheder, der findes såmændt varmeledene
lim beregnet til opgaven, ud over det kan man bruge sekundlim,
forskellige former for Plastic Padding, flydene pakning, kemisk metal,
cement, fliseklæber og hvad man nu ellers kan finde.

Re: Lim

Hej Max.

Jeg havde en gang ca. 1 kg araldit (uden hærder), der var krystaliseret.
Rådet fra en kemiingeniør var at varme det op i et vandbad - ja lige netop
til 80° C., hvorefter det blev sejt flydende som oprindeligt.

Tilført hærder er det temperaturbestandigt op til 250° C., hvorefter det
bliver flydende igen. Når det derefter hærder op, kan det holde til ca. 450°
C., men så bliver det også godt nok sort.

Det bruges bl.a. til svingspoler (til højttalere), der skulle være meget
varmeresistente for ikke at slå tråden løs ved overbelastning.
Karsten H. Jensen

Re: Lim

En af mine venner bruger lim til bremsebakker til svingspoler, det skulle
kunne tåle varmen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Lim

Ja, mon ikke.:-?

Er det 1- eller 2-komponent? Er det bare den høje temperatur, ded udmæker
sig ved?
Karsten H. Jensen

Re: Lim

Kan huske da jeg rep'ede Commodore monitore, at der på en af modellerne
(1901 var det vist) sad noget lim mellem nogle ben der førte 310V DC i
PSU'en. Efter nogle måneder/år med varme blev limen efterhånden mørkere. Det
startede med at være gult eller meget lysebrunt. Det endte med det
efterhånden blev svagt ledende, og pludselig en dag - KNALD - overslag
direkte fra ladelytten. Det lød højt nok til at folk som regel troede
monitoren nærmest var eksploderet indeni, og lige til at skrotte, da den var
totalt død. Men det eneste der skete var at sikringen røg. Så der skulle
bare renses lidt print, og ny sikring, så var den go' igen. Og kunden
glædeligt overrasket, haha. :-)

Bare lige så man tænker på at noget lim har en uheldig tendens til at blive
ledende ved længere tids varmepåvirkning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lim

Det kunne tyde på en 2-komponenttype lim. Fænomenet er også set med en
1-komponentlim som f.eks. Pliobond - et Goodyer produkt. Det bruges i
forskellige afarter til at holde tungere komponenter fikseret på printplader
Fra Japan er som oftets gult og kan lugte lidt af phenol. Eneste
opløsningsmiddel er methylethylketone. Noget er mere eller mindre lugtfrit,
medens andet kan lugte liuge som en hankat på jagt efter hunkatte i løbetid.

Et lignende - og godt produkt - fremstilles i Lille Skensved, jeg husker
blot ikke hvem. Jeg skal se efter næste gang jeg kommer i nærheden af
dunken.
Karsten H. Jensen

Re: Lim

Jeg har lige købt en tube af noget kemisk metal af en art i et byggemarked.
Skulle bruges til at lime nogle gamle støbejernsrør sammen med.
På pakken står der at det kan bære et træk på 160kg/cm2. Er det mon nok?

Aner ikke om det er varmeledende, men det tror jeg det er. Og varme er næppe
noget problem...

Kåre

Re: Lim
Det går vist lige :-)

Interessant, hvad hedder det og hvor købte du det?

Peter

Re: Lim

Købt i Råd & Dåd, men kan sikkert få i andre steder også.
Jeg tjekker lige hvad det hedder når jeg kommer hjem.
Det kostede vist lige knap 60,- for 2 tuber (2-komponent). Kan ikke lige
huske mængden, men en lille håndfuld.

Kåre

Re: Lim

Ovnkitt, heter en masse som brukes til å "lime" isammen gamle
støpejernsovner. Basisen er noe så enkelt som "vannglass"

HM

Re: Lim

Har lige tjekket navnet: Det hedder bare "Super stål". Kender ikke til dets
varmeledningsevne.

Kåre

Site Timeline