Lille transformer til audio

Hejsa,

Jeg arbejder på et projekt, hvor jeg i et køretøj har en PC med en line-out
udgang. Denne udgang vil jeg gerne forstærke op med en passende forstærker
(TDA1519). Mit problem er at det af forskellige årsager er et krav at PC og
forstærker er galvanisk adskildt.

Jeg er derfor ude efter en lille transformer som kan overføre signalet. Men
de fleste tranformere jeg kan finde er 600 ohms linietranformere til
anvendelse i f.eks modemmer og jeg tror at line-out i PC'en får åndenød hvis
den skal trække denne belastning. Og ved at sætte en passende modstand
foran, er jeg bange for at mit signal bliver for lille ind i TDA1519'eren.
Da jeg ønsker en rnt passiv løsning er det ikke muligt at sætte en
forstærker ind foran.

Er der nogen af jer, der har kendskab til en lille, helst SMD (dog ikke et
krav), billig transformer som kan anvendes og ved hvor de kan købes?

Mvh
Henrik

Re: Lille transformer til audio

Det findes som en færdig "dims" man sætter mellem radio og forstærker.

Re: Lille transformer til audio
Hej Henrik

Jeg bruger ofte den legendariske T410 trnsformator, kendt fra tusindvis
af lysshows og lignende.

Den og LT44 kan fåes fra bl.a. www.vejle-rc.dk

Mvh Max

Re: Lille transformer til audio
Mange tak!

Jeg forstår ikke hvor LT44 har været hele mit liv ;-)

Mvh
Henrik

et

Re: Lille transformer til audio
Hej Henrik

Din undskyldning må være at du ikke er gammel nok
til at have været med dengang alle ungdomsskolerne
byggede lysshows :)

Mvh Max

Re: Lille transformer til audio

Hej...

Jeg tror nu ikke du får problemer med de 600ohm, mener det er deromkring et
linie input har sit minimum...
Men noget der kan betyde noget er din nedre grænsefrekvens og induktansen,
men hvornår den virker mest som en DC modstand...

mvh
Kasper

Re: Lille transformer til audio

Har du overvejet kondensatore ?
billige og let anvendelige.

Jacob

Re: Lille transformer til audio

Galvanisk adskillelse med kondensatorer, den har jeg ikke set før.....

Re: Lille transformer til audio
Hejsa

Men giver dog absolut ingen galvanisk adskillelse.

Men desværre ubrugelige netop her.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105213015@smart-tech.dk
Re: Lille transformer til audio

enm galvanisk adskillelse er een, hvor der ikke er en DC vej igennem.
Det er der heller ikke i en kondensator.

Bo //

Re: Lille transformer til audio

Aha, den version mindes jeg ikke at have hørt før. Men dog vil DC fise
igennem en kondensator for en kort bemærkning, og er så derfor ikke
galvanisk.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105214616@smart-tech.dk
Re: Lille transformer til audio
Hej igen mig selv.

Fandt så det her på nettet:
**
 Galvanic Isolation Two circuits which have very high resistance (several
gigaohms) are considered to be "galvanically isolated" from each other.
Galvanic isolation (separation) is achieved by using a transformer,
opto-coupler, etc.
**

Taget fra http://www.beta-dyne.com/resources/glossary.html

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105215634@smart-tech.dk
Re: Lille transformer til audio

En DC puls vil da også blive overført i en transformer, galvanisk
adskillelse
fordre det ikke bare at kredsløbene er fysisk adskilte ?

Mvh Max

Re: Lille transformer til audio
Hejsa

Selvfølgelig vil den da det, men en dc-puls som forskel i potentiale mellem
enhederne vil ikke blive overført, og det er jo reelt den man ret ofte
bruger en galvanisk adskillelse til at slippe for. Og det er jo uanset om
det er optokobler eller en trafo..

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105220747@smart-tech.dk
Re: Lille transformer til audio

I en bilradio er det fint nok at bruge kondensatore til "galvanisk"
adskillelse. Der er ikke brug for andet da det er en dc strøm man vil undgå.
Det har virket fint de steder jeg har set det brugt.

Jacob

Re: Lille transformer til audio
Vil du ikke lige forklare mig hvad DC forskellen er på følgende kredsøb:

1:
------3 || 3-----
       3 || 3
------3 || 3-----

2:

-----||------

-----||------

Så vidt jeg kan se er der ikke noget dc-potentiale der kan komme fra den
ene til den anden side i nogle af dem?

mvh.
Kåre

Re: Lille transformer til audio

Den løsning har jeg brugt mange gange til at strømforsyne
et digitaltvoltmeter der skulle måle i det kredsløb den blev
forsynet af.

Mvh Max

Re: Lille transformer til audio

Aha, så prøv med en hurtig puls, den ryger lige igennem den version med
kondensatorene, men stoppes igennem en trafo.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060110172638@smart-tech.dk
Re: Lille transformer til audio
Tjaaahhh...
Nu VAR det jo en DC-adskillelse der var tale om ;-)
Og hvis vi skal være penitne, så vil kapaciteten mellem vindingerne i en
trafo jo også overføre en (tilstrækkelig hurtig) puls. :-)
Der hvor trafoerne har deres store force, er lavfrekvent overførsel, og
at de kan give en impedans/spændings/strøm transformation
samtidig....Nårh ja, og så kan de konvertere et single-ended signal til
ballanceret i samme omgang.
Hvis du tager 99% af de "kasser" der er lavet til galvanisk adskillelse
af en tv-antenne signal, vil den indeholde to kondensatorer. Når du
kommer ned i LF-området vil det (i lavimpedansede kredsløb) kræve så
store kondensatorer, at en lille trafo er billigere. Man vælger den
løsning der passer til applicationen. Et sted mellem de to teknologier
(rent frekvens-mæssigt) ligger optokoblerne. fx. i switch-mode PSU'er
med en switch-frekvens på mellem 20 og 200kHz er optokoblerne bedre en
kondensatorer(lækstrøm) og billigere end trafoer. I dag, hvor man i en
tiny-switcher arbejder med frekvenser på +1MHz er det typisk
kondensatorer der bruges.

mvh.
Kåre

Re: Lille transformer til audio