lille trådløs temperaturmåler

Hej gruppe
Jeg har fået en lille udfordring. Jeg skal måle temperaturen i en 10ml
glasflaske. Under forsøget skal flasken helst indeholde vand. Jeg har
mulighed for at indbygge temperaturføleren i flasken, så det er ikke
et krav at temperaturføleren skal kunne komme ind i flasken via
flaskehalsen.
Flaskens invendige dimensioner er: 16mm i diameter og 43mm i højden.
Da temperatur målingen skal foregå under en pakkeproces, hvor flasken
bl.a. pakkes i en katon, vil det være en stor fordel at
temperaturmåleren er trådløs.
Måleområde: omkring 20 grader
Opløsningen: minimum 0.1 grad.
Han i fortælle mig om der finges noget udstyr som helt eller delvist
kan løse mit problem?
På forhånd tak
/Søren

Re: lille trådløs temperaturmåler
Hvad med at se om efter de trådløse udgaver af inde/ude termometre, man
efterhånden kan få over alt, for meget billige penge.
Ved nogle af dem er senderen ikke så stor og tror enda at hvis man skilder
dem af så kan de gøres endnu mindre ved f.eks at placere batteriet
anderledes.

Med ikke om det kan bruges, men kunne jo være nemmere end selv at skulle til
at konstruere en sender og modtager mm.

Re: lille trådløs temperaturmåler

Men husk så at deres opløsning godt nok ofte er 0,1C - men nøjagtigheden er
typisk ikke bedre end +/- 1-2C!

Det _er_ nu lettest at kaste en trådet føler ned i halsen ;-)

/A

Re: lille trådløs temperaturmåler
.

Eller bare lave dataopsamling nede i flasken, evt en lille PIC!

Hilsen Mikkel

Re: lille trådløs temperaturmåler
Hvis man har et farvet punkt på flasken. så kan man bruge en infrarød
tempraturmåler. den skal kun kigge på flasken. under kontrolerede forhold,
og en kendt udstråling fra pletten kan det blive rimligt nøjagtigt. i
princippet er alle farver lige gode. en mat er at foretrække da reflekser så
undgås.

Re: lille trådløs temperaturmåler

Det fungerer ikke så godt hvis flasken er ved at blive pakket ned i en
papkarton :)

Og samme ulempe med IrDA...

Derimod ved jeg at man kan få nogle PIC'er med Rf modul, så kunne man
lave noget trådløst i flasken. (Lille print med RfPIC, temp.sensor,
batteri, og antenne i form af kobberbane :)

Jeg tror faktisk det er et projekt jeg vil give mig i kast med! :D
(til andre formål)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille trådløs temperaturmåler
Uha.. kan du ikke oplyse lidt om de PIC's ? lyder spændene

Mvh
René

Re: lille trådløs temperaturmåler

Det kan du tro...

Hvis du går ind på microchips hjemmeside
   <http://microchip.com/>
kan du finde dem under Radio Freqency Devices (RF).

Senderne hedder f.eks.
   rfPIC12C509AF
   rfPIC12F675(F,H,K) (tre forskellige frekvensområder)

Modtagerne hedder
   rfRXD0920
   rfRXD0420

--