lille temp. måler

Hej NG

Er der nogen som kender en meeget lille temperaturføler?

Den skal bruges så tæt på CPU i en PC som muligt så må meget gerne være
lille nok til at blive slided ind tæt til CPU-coren under køleprofilen.

Er det smartest at bruge en lineær eller logaritmisk sensor hvis man vil
aflæse temperaturen med en ADC?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler

Og er det bedst at bruge en IC, en modstand, eller en transistor til at
måle temperaturen med?

Eller er det bare smag og behag?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler
De mindste er nok termoelementer, men termistorer fåes også meget små og
er nok nemmere at aflæse.

/carsten

Re: lille temp. måler

Alle de "termoelementer" jeg kan finde er store store måleapparater :)

Har du et navn/nummer på sådan en så jeg kan se et datablad?

Det var lidt derhenaf jeg tænkte, men er de ikke normalt logaritimiske?

Jeg gætter på at det er lettere at måle på en lineær temp. modstand...

Men der er måske andre fordele ved at bruge et logaritmisk komponent
frem for et lineært?

Jeg kigger på noget hen i retningen af denne her:
   <http://www.koaproducts.com/english/catalogue/162-163-LT.htm
Jeg kan bare ikke umiddelbart finde den hos f.eks. Aage Nielsen's eller
Brinck, så spørgsmålet er om det ikke er lige før det er lettere at købe
den først og så derefter finde databladet?

Eller kan man godt spørge dem om de tilfældigvis lige har sådan en
liggende? :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler

De findes vist orginale til bundkort, prøv at se edbpriser.dk.
Termoelement kan du selv lave via vist nok kobbertråd og konstatantråd, og
der er tabler der så viser spænding i forhold til temp. (i fysik bøger)
Hvad med et lille ude/indedørs temp, hvor du tager kappen af?

Torben

Re: lille temp. måler
vist nok kobbertråd og

Det er Fe/Konst (jern/konstantan). Der er nogen, der anser Ni/Cn-Ni
(nikel-nikel/crom/nikel) for at være mere velegnet. Dækker et større
temperaturområde. Det er således kun nødvendigt med en indgang lineraiseret
for den type termoelement. Husk, monter det ikke direkte på elektrisk
ledende emner.

Til elektroniske universalinstrumenter anvendes i flere tilfælde Fe/Konst.,
da denne form for termoelement afgiver en højere spænding og er mere lineær
og anvendes direkte koblet til instrumentet ved lavere temperaturer.

http://www.instrutek.no/products.asp?id73 %
ttp://www.instrutek.no/products.asp?id73%
Denne side ser måske mere spændende ud til dit project
http://www.jumo.dk/service/tips_trix/home.html

Thermistorer anvendes lige så ofte - om ikke oftere:
http://www.danbit.dk/produkter/0515.phtml
Karsten H. Jensen

Re: lille temp. måler

lineraiseret

Der er flere typer også dem som du nævner.
Jeg har så fundet
 Fe-konstantan    -200-800 grader C
Cu-konstantan   -200-600  C
NiCr-Ni             0-1200  C
PtRh-Pt     0-1600 C

og så er der nogle andre som virker på halvleder  NPN og PNP type  som
bruges i fx kølebokse.

Re: lille temp. måler

Fuldstændig rigtigt. Jeg to udgangspunkt i dem, jeg oftest havde med at
gøre.

Ja, det er formodentlig det, jeg kaldte thermistorer - netop
temperaturfølsomme halvledere. Man havde ikke megen fidus til dem, da de
første dukkede op i midten af 1970'erne på grund af en unøjagtighed, men
ikke ville akceptere. Nu om dage er dert jo ikke noget problem, da
thermometre baseret på thermistorer også er godkendelsesværdige - og meget
billigere.
Karsten H. Jensen

Re: lille temp. måler

Det lyder som noget der kunne prøves. Men hvad med legeringsforholdet?
Der må nødvendigvis være forskel på om der er 80%Fe/20%Konst eller
95%Fe/5%Konst?

Nej nej nej, hvad er det dog for nogle priser du byder :D Det er laangt
over mit budget :)

Øøh, "The network path was not found." er alt hvad jeg ser...

Ja, der må vel egentligt være en eller anden form for formel i
databladene. Det er bare den logaritmiske kurve som skræmmer mig lidt at
aflæse på :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler

Det er vist ikke noget med legering, men simpelthen en samling af en Fe
leder og en Konstantan leder, og pga. noget elektrisk så bliver der dannet
en spænding, se mere her:

http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/JAN97/jan97_01.htm

--
mvh/regards Christian........Min playlist i bilen for tiden bl.a.:
Gretchen Wilson-Redneck Woman ; Alan Jackson-Chattahoochee ; Brooks &

Ved ni/nicr er den ene tråd godt nok en legering, men jeg kender ikke
legeringens sammensætning. Der er vist kun et tilfælde mere, hvor den ene
tråd er en legering, og det er ved Pl/Pl-Rd (Platin/Platin-Rhodium), hvor
den ene tråd er en legering af platin og rhodium. Det sidsnævnte
thermoelementpar anvendes ved temepraturer omkring 1700 ° C, hvor de er de
eneste metaller tilbage, der tåler den høje temperatur uden at smelte
(teglværker f.eks.)

Det er jo ikke mig, der fastsætter priserne.:-) I øvrigt var det også bare
ment som nogle hints om, hvordan tingene hænger sammen.

Du kan imidlertid selv lave et thermoelementpar af noget jerntråd og
konstantantråd. Du skal blot "løbe" spidserne sammen med en gasflamme eller
sno dem hårdt sammen. Du kan også lodde dem sammen. Men jo større "klump",
jo længere reaktionstid.

Jeg har lige prøvet den, og den virker fint her. Oprindeligt tog jeg den fra
Google.

Der gør der også. Jeg kender den ikke, Men thermistorer er halvledere med en
modstand på ca. 5 kOhm, og lineariteten kender jeg ikke.

Der findes vist nok convertere for et givet thermoelementpar for direkte
indbygning i et instrument. Der findes også såkaldte transmittere, der ude
ved målestedet omsætter den thermoelektriske spænding til en normeret,
lineær strøm på endten 0 - 20 mA eller 4 - 20 mA.

Det er også uden for dit project, men blot ment som en oplysning (jeg
arbejdede en gang med sådan noget).
Karsten H. Jensen

Re: lille temp. måler

Nu skal du bare se, hvad jeg fandt il dig (Google er din ven):

http://www.uvm.dk/fsa/janus/art/107/sbilagi.htm

og

http://www.hjerteportal.dk/06fysikemi/9kl/side03.htm

samt

http://www.natlex.dk/redox.html

Der findes sikker flere eksempler. Jeg søgte simpelthen på "spædingsrækken".
Karsten H. Jensen

Re: lille temp. måler

Yderst spændende :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler

Idéen er tilgengæld at være uafhængig af bundkortets aflæsning, og at
det ikke skal være til et specifikt bundkort. Man skal blot være istand
til at slidske føleren ind under køleprofilen og foretage målingen.

Lyder som en idé, men er det ikke noget tynd stads som knækker at rode
med?

De plejer desværre at være for storre :)

Idéen er faldet mig ind, men jeg tror jeg ville købe alt for mange
termometre før jeg fandt et med en tilfredstillende sensor...

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler

smt160-30 kan kobles direkte på Pc'en uden anden hardware
--
  Calle.

Re: lille temp. måler

Hmm, ser ud som et godt bud. Der er i databladet
   <http://www.smartec.nl/pdf/DSSMT16030.PDF
dog ikke skrevet noget om hvor høj den er :(

Men det er da helt sikkert værd at finde en forhandler i DK som fører
dem :)

Kan desværre hverken finde den hos aanielsens, brinck eller elsupply :(
Men jeg prøver at kigge videre. Hvis du liige ved hvor de har sådan en
må du godt sige til ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: lille temp. måler
har købt mine ved RS radioparts. Fås i forskellige transistorhuse, samt som
følerrør til industriel brug
Meget simple at bruge. Jeg har en PC kørende der logge indendørs & udendørs
temp for hver 10 minuttter og gemmer den i en ny fil   for hver dag.
samtidig oprettes den en minmax fil for hver dag. bare for at lege lidt med
programering, og så samtidig kunne bruge det til noget
--
  Calle.

Re: lille temp. måler

Hvilken type føler er der tale om - thermistor?

Hvordan tilkobler du den til PC og er den lineær?  jeg formoder, at du
bruger linieindgangen på PC'en. - Blot af nysgerriherd, da jeg ikke har
arbejdet med thermistorer.
Karsten H. Jensen

Re: lille temp. måler

den udsender et 5v pulsbreddesignal, som jeg så har sat direkte på
LPT-porten. se evt. datablade
--
  Calle.

Re: lille temp. måler

Tak for info. Jeg har da stadig nogle spørgsmål, men svar herpå vil nok
fremgå af datablade, jeg må finde et eller andet sted.
Karsten H. Jensen