lille spørgsmål om korrekt lodning af dobbeltsidede print

JEg har lige et lille spørgsmål(igen)

Jeg er begyndt at få lavet printkort hos olimex(ser bedre ud iøvrigt!) og
disse printkort er jo dobbeltsidede, hvilket gør dem noget nemmere at route.

Spørgsmålet roterer lige rundt om disse gennemføringer, altså om ben, og
via´s.

Når man lodder et ben fast, så "synker" lodningen, og løber igennem til den
anden side, men enkelte gør IKKE.
Skal man lodde dem efter på den anden side, eller klarer gennempletteringen
det til UG?

Ligeledes har jeg loddet alle vias efter nogle gange, ud fra den betragtning
at jeg så fik en lidt bedre forbindelse imellem de to sider.

Hvad er egentligt den korrekte fremgangsmåde v. dobbeltsidet/gennempletteret
print?

Mvh
Henrik

Re: lille spørgsmål om korrekt lodning af dobbeltsidede print

Det kan have noget at gøre med hvor meget kobber der er til at køle
medens der loddes. Har du lagt mærke til det.?

Samme mængde tilført loddetin i lige lang tid  skulle give samme
resultat. Selvfølgelig afhængig af hul- og bendimension.
Ved en "god" lodning skal der være tin lidt op ad benet, såvidt jeg ved.

Det skulle være tilstrækkeligt at lodde kun på den ene side.  Tinnet
finder selv vej.

Er der behov.? Dvs. er der høj strøm.? Ellers tror jeg ikke du kan se
forskel på funktionen.
Iøvrigt er loddetin en dårlig leder.

Med hensyn til hvad.?  Til det du har nævnt ovenfor.?

Mvh. Jørgen

Re: lille spørgsmål om korrekt lodning af dobbeltsidede print

Ja, nemlig ja!

... og det betyder ikke noget om det kommer igennem via/hul.

Spild af tid... Hvis du har brug for meget strøm sætter du flere via'er....

Nemlig, ja!

De skal bare loddes på den ene side...

Mvh.
 Anders