Lille lampe til ringeklokke

Er der nogen der kender til en lille elegant lampe på omkring 5w som evt.
kan sidder over en ringeklokke og for at lyse op til nøglehullet...

Jeg har nemlig lige installeret en ringeklokke, som jeg endelig havde taget
mig sammen til... Jeg har trukket et netværkskabel derud.. og selv om
ledningen er rimelig lang Ca. 20m. Så kan min gode OSram krypton pære lyse
rimelig kraftig... Så jeg tænkte på at sætte denne lille lampe op.. da
transformateren alligevel jo står og bruger en lille smugle standbystrøm...

Det skal så være en lampe til 8-12V

Mvh. Bjarke

Re: Lille lampe til ringeklokke

Hvad med en lysdiode ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Lille lampe til ringeklokke
taget
lyse
standbystrøm...

jo til at lyse ind til nøglehullet.. Det kunne faktisk være en fin ide...

Men er dioder ikke meget kritisk med spændingen?

Trafoen levere noget med 11,5v på et loop på 2 par netværkskabler er der en
modstand på 2,6ohm

Men hvad med noget til at lyse henover selve kontakten til ringklokken?

Re: Lille lampe til ringeklokke
taget
lyse
standbystrøm...

Nu bliver det lige interresant.. jeg må indrømme at jeg ikke er meget inde i
alle elektronikstumper, og arbejder da heller ikke med det...

Men hvor små kan sådan nogle dioder være. og hvor meget effekt er de typist
på de små der´ ?

i selve trykkontakten er nemlig gennemsigtig.. derfor troede jeg også der
var lys i den jeg købte... Men der er 2 huller på ca. 2,5mm i diameter hvor
der så her kunne bygges 2 dioder ind.. Men kan sådan nogle fås?

De behøver ikke være lige så kraftig som den jeg fx har i en nøglering fra
billigebatterier.dk ;-)

jeg er lydhører

Mvh. Bjarke

Re: Lille lampe til ringeklokke

typist

De fås i standard størrelser på Ø5 og Ø3 mm, mindre typer findes også.

Afhængig af farven på dioden, skal der være 2-4 volt over den og typisk skal
der gå 10 mA igennem den.

Så hvis du har 12 volt, siger du (12-2)/10m -> 1 kohm serie modstand.

Altså:

+12V ---10k_modstand---LED--- 0v

Re: Lille lampe til ringeklokke
taget
lyse
standbystrøm...

Ja undskyld jeg lige laver et 3. indlæg i rækken.. men kom jo lige i tanke
om at det er vekkelspænding der kommer ud af dyret... 50hz

Så sådan nogle dioder virker nok ikke liige til ringeklokken... men jeg kan
selvfølgelig måske sætte en ensretter i ringeenheden, hvor jeg også kan
trække spænding ud, uden at påvirke ringefunktionen.. og så gøre brug af
alle 4 par i kablet.

Re: Lille lampe til ringeklokke

Så sætter du en diode (1N4148) anti-parallelt over LED'en og kører med
dobbelt strøm.

Prøv evt. at downloaded http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html der er en
side med tegninger og beregninger over hvordan LED tilkobles.

Re: Lille lampe til ringeklokke

Okay

Har nu siddet og kigget lidt på det...

Det ser ud til at der er op til flere måder at lave en sådan AC kobling
på...

Hvis vi nu siger jeg skal have 2 små dioder sat til.. Er det så ikke
smartest at lave

D+C+R (AC) løsningen ?

ø--->|---------------
            |       R       R
           C     led     led
            |       |         |
ø-------------------

Nu er spændingen nok ikke 12V ved belastning ude ved ringeklokken når den
belastes... Så hvad vi nu siger der er 10V

Hvordan og hvorledes så?

Synes ikke lige der kommer noget i R og C felterne når jeg intaster input
voltage, frekvens og led voltage

Når der så sidder 2 leds parallelt, skal kondensatoren vel være dobbel så
stor, og modstandene det samme!?

Måske de kan hjælpe mig inde i brock elektronik? For det skal snart laves,
ellers for jeg nok aldrig lavet det.

Re: Lille lampe til ringeklokke

Jeg ville nok vælge R+D og så udskifte dioden med en LED, dvs. sætte de to
LED's antiparallel

De to sider "Analyze" og "Design" virker uafhængigt, kun den synlige bruges.
Alle resultater kommer til højre.

Kondensatoren bør kun bruges ved høje spændingen og så er det smarteste
faktisk at koble lysdioderne i serie og selvfølgelig regne med dobbelt
spændingsfald over lysdioden i MiscEl programmet.

Nu er de ikke eksperter i elektronik, men måske kan du være heldig. Ellers
burde du snart have fået løsningen her:

+12VAC-------560ohm--+-LED-+----0VAC
                                         +-LED-+
Husk at vende de to LED modsat.