Lille kredsløb til strømovervågning

Er der ikke en her der har et lille diagram over et simpelt kredsløb, der
kan give et signal til min IHC når der er et forbrug på 0,8A på ledningen
til min tørretumbler.
Kredsløbet skal kunne bære lidt over 8 A.
Det er fordi jeg har tænkt mig at lade luften fra min tørretumbler blæse ind
i mit ventilationsanlæg, som også er styret af IHC, og så er det vigtigt at
anlæget kører i høj hastighed, når tørretumbleren kører.
Mvh Knud
Elinstallatør

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

En hall sensor på en af lederne burde kunne gøre det.

Har overvejet det samme, men vil i stedet blot sætte en relæspole hen
over blæsermotoren og lade kontaktsættet bestemme, hvornår der kommer
luft.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

">>
Øh en hall sensor-- hvad er det for en størelse?

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

En strømmåler....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille kredsløb til strømovervågning
Hej Klaus

Rigtigt fortalt er det vel en magnetfelt sensor.

Mvh Max

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Korrekt.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

En sensor, der kan måle magnet felt.

Den er meget enkel. Forestil dig en rektangulær metalfolie. Man sender
en (lille) strøm gennem den på den lange led. På hver side af den sidder
der en måle-elektrode. Hvis de sidder præcist lige overfor hinanden er
der ikke nogen spændingsforskel mellem dem. Hvis man udsætter den for et
magnetfelt vinkelret på folien, vil der opstå en spændingsforskel mellem
de to måle elektroder.

Et moderne hall element er en ren halvleder, og sætter man den i
nærheden af en leder der går strøm i, kan man registrere det magnetfel,
der er omkring lederen.

Bo //

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Ok det lyder ikke helt forkert, men jeg kan vel ikke bruge den direkte på
min 24 V indgang?
Hjælp?
Mvh Knud

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Nej, et relæ direkte på blæsermotoren er langt lettere.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Men det er ikke praktisk i dette tilfælde for jeg kan ikke umiddelbart føre
en ekstra signalkabel ned til TT, desuden er det upraktisk, når man engang
skal have ny TT, så dur det ikke at lave indgreb i maskinen, p.g.a.
garantien.
mvh Knud

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Okay, men løsningen med at måle strømforbruget er bare noget mere
"tricky".

Hvad med at måle temepratur på luften i afgangsrøret fra tumbleren ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Det har jeg også tænkt på, men tørretumbleren varmer jo ikke hele tiden, og
luften er jo ikke varm med der samme og man kan jo bruge et program der slet
ikke varmer.
Så er det upraktisk at luften vil blive blæst ud i udsugningnsarmaturerne.

Er det virkelig ikke muligt at lave noget simpelt med den tidligere omtalte
hall sensor, eller en shuntmodstand, og en eller anden transistoragtig ting
?(jeg ved godt det er AC)
Mvh Knud

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Hvad med et modul fra Comadan ?

http://www.comadan.dk/nydk/rel-last.htm

Jeg har arbejdet med FPD93 men jeg vil tro at du nøjes med en RP91

De er jo godkendt og alt muligt :-)

mvh
Lars G

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Jo, den kan sikkert bruges, men inkl. strømtransformer koster den noget over
1000 kr, det gør Carlo Gavazzi og Vexøes modeller også.
Det var de kroner jeg havde håbet at spare med et lille simpelt kredsløb,
men det er åbentbart ikke så simpelt!
Mvh Knud

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Hvis den bruger under 6 A så kan du spare strømtransformeren !

Mvh
Lars G

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Hvad med 50$ er det for dyrt ?

http://www.smarthome.com/7190.html

Mvh
Lars G

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page8.htm AC
Line Current Detector

Hvis du vil lode selv ? så kan denne vel laves for 50kr :-)

Mvh
Lars G

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Se det er jo sådan noget jeg er ude efter! Tak for det Lars!
Så kommer der jo et par spørgsmål:

Er der en der kan gennemskue typen på den første op-amp?

Hvad skal der til for at lave forsyningsspændingen om til dc 24V.?

Er der en der kan gennemskue om kredsløbet kan tåle at strømmen igennem
pick-upen er 9A?

Mvh Knud

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

Den bruger desværre 9 A
Knud

Re: Lille kredsløb til strømovervågning

der
ledningen
ind
at

Eller en termoswitch på 30 grader + ? i luftstrømmen  fra tørre bumleren

mvh
JBH

Site Timeline