Lille kredsløb til strømovervågning

Er der ikke en her der har et lille diagram over et simpelt kredsløb, der kan give et signal til min IHC når der er et forbrug på 0,8A på ledningen til min tørretumbler. Kredsløbet skal kunne bære lidt over 8 A. Det er fordi jeg har tænkt mig at lade luften fra min tørretumbler blæse ind i mit ventilationsanlæg, som også er styret af IHC, og så er det vigtigt at anlæget kører i høj hastighed, når tørretumbleren kører. Mvh Knud Elinstallatør

Reply to
K Toft

K Toft skriver:

En hall sensor på en af lederne burde kunne gøre det.

Har overvejet det samme, men vil i stedet blot sætte en relæspole hen over blæsermotoren og lade kontaktsættet bestemme, hvornår der kommer luft.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

">>

Øh en hall sensor-- hvad er det for en størelse?
Reply to
K Toft

K Toft skriver:

En strømmåler....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Hej Klaus

Rigtigt fortalt er det vel en magnetfelt sensor.

Max skriver:

Korrekt.

Klaus

-- Sonofon, er de bare inkompetente ?

En sensor, der kan måle magnet felt.

Den er meget enkel. Forestil dig en rektangulær metalfolie. Man sender en (lille) strøm gennem den på den lange led. På hver side af den sidder der en måle-elektrode. Hvis de sidder præcist lige overfor hinanden er der ikke nogen spændingsforskel mellem dem. Hvis man udsætter den for et magnetfelt vinkelret på folien, vil der opstå en spændingsforskel mellem de to måle elektroder.

Et moderne hall element er en ren halvleder, og sætter man den i nærheden af en leder der går strøm i, kan man registrere det magnetfel, der er omkring lederen.

Ok det lyder ikke helt forkert, men jeg kan vel ikke bruge den direkte på min 24 V indgang? Hjælp? Mvh Knud

Reply to
K Toft

K Toft skriver:

Nej, et relæ direkte på blæsermotoren er langt lettere.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

der

ledningen

ind

at

Eller en termoswitch på 30 grader + ? i luftstrømmen fra tørre bumleren

mvh JBH

Reply to
JBH

Men det er ikke praktisk i dette tilfælde for jeg kan ikke umiddelbart føre en ekstra signalkabel ned til TT, desuden er det upraktisk, når man engang skal have ny TT, så dur det ikke at lave indgreb i maskinen, p.g.a. garantien. mvh Knud

Reply to
K Toft

K Toft skriver:

Okay, men løsningen med at måle strømforbruget er bare noget mere "tricky".

Hvad med at måle temepratur på luften i afgangsrøret fra tumbleren ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Det har jeg også tænkt på, men tørretumbleren varmer jo ikke hele tiden, og luften er jo ikke varm med der samme og man kan jo bruge et program der slet ikke varmer. Så er det upraktisk at luften vil blive blæst ud i udsugningnsarmaturerne.

Er det virkelig ikke muligt at lave noget simpelt med den tidligere omtalte hall sensor, eller en shuntmodstand, og en eller anden transistoragtig ting ?(jeg ved godt det er AC) Mvh Knud

Reply to
K Toft

"K Toft" skrev i en meddelelse news:dv7bfm$2b21$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Hvad med et modul fra Comadan ?

Jeg har arbejdet med FPD93 men jeg vil tro at du nøjes med en RP91

De er jo godkendt og alt muligt :-)

mvh Lars G

Reply to
Lars G

"Lars G" skrev i en meddelelse news:34b92$441ae5a8$3e3d83dc$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...

Jo, den kan sikkert bruges, men inkl. strømtransformer koster den noget over

1000 kr, det gør Carlo Gavazzi og Vexøes modeller også. Det var de kroner jeg havde håbet at spare med et lille simpelt kredsløb, men det er åbentbart ikke så simpelt! Mvh Knud
Reply to
K Toft

"K Toft" skrev i en meddelelse news:dverhd$2has$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Hvis den bruger under 6 A så kan du spare strømtransformeren !

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Hvad med 50$ er det for dyrt ?

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

"Lars G" skrev i en meddelelse news:73134$441b057d$3e3d83dc$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...

> [...]

Hvis du vil lode selv ? så kan denne vel laves for 50kr :-)

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

"Lars G" skrev i en meddelelse news:db839$441b0657$3e3d83dc$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...

Se det er jo sådan noget jeg er ude efter! Tak for det Lars! Så kommer der jo et par spørgsmål:

Er der en der kan gennemskue typen på den første op-amp?

Hvad skal der til for at lave forsyningsspændingen om til dc 24V.?

Er der en der kan gennemskue om kredsløbet kan tåle at strømmen igennem pick-upen er 9A?

Mvh Knud

Reply to
K Toft

"Lars G" skrev i en meddelelse news:41b5e$441b047f$3e3d83dc$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...