Lille hastighedsregulering

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig en trinløs variabel hastighedsregulering af varmeblæsermotoren i min bil (ældre VW Transporter).

Hvordan gøres det lettest ?

Det er vel 'bare' en variabel strømforsyning 0 - 12 volt ca. Hvor meget strøm mon en sådan blæsermotor trækker ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Benny Nissen skrev :

*meget* - de har typisk en 25A sikring ....

Uffe_hin_rekord_chauffør har tidligere snakket om en PWM regulering til blandt andet Rekorderne, hvor visse dimser er en saga blot - så han kommer måske på banen med et hint ?

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 Click to see the full signature
Reply to
jan

Benny Nissen skriver:

PWM regulering, en 555'er og en passende transistor.

_Meget_, tjek sikringen til motoren, hvad er den på ?

Klaus

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?
Klaus D. Mikkelsen

snipped-for-privacy@stevns.net skriver:

Klaus

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?
Klaus D. Mikkelsen

Klaus D. Mikkelsen ramte sit keyboard den 24-03-2006 23:42 og fik dette ud af det:

Jeg var faktisk også selv kommet frem til, at det nok skulle være en PWM regulering. En traditionel regulering vil vel afgive så meget varme i driver transistoren, at jeg slet ikke vehøver varmeapperatet i bilen :-)

Men ... hvor finder jeg lige et diagram over en simpel PWM, der kan trække 25 - 30 A ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Benny Nissen skriver:

Nej, den varme afsætter du i en modstand i dag.

Kan du selv lave PWM trinnet så er driveren i det diagram jeg linkede til i mit svar til Jan.

Klaus

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?
Klaus D. Mikkelsen

Klaus D. Mikkelsen ramte sit keyboard den 25-03-2006 00:27 og fik dette ud af det:

Jeps. Tak for det. Jeg så først svaret med diagrammet efter jeg havde postet.

... nu skal der så bare noget strøm på loddekolben :-)

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

I meddelelse: 442472f8$0$60782$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk skrev Benny Nissen bl.a. (kan være lidt forkortet) :

Hej Det anbefales af andre at du tjekker sikringen. Vær evt. opmærksom på at sikringer typisk holder til kortvarige "strømspidser" som transistorer ikke er glade for.

--
MVH Per, Odense
Fotoalbum: http://herholdt.info/

Jeg mener at i golfen bruger den 6-10 Amp ..

Strømforbruget et meget afhængig af hvordan at diverse spjæld står ..

~~Frank .,

Reply to
CopyCat