Lille hastighedsregulering

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig en trinløs variabel hastighedsregulering af
varmeblæsermotoren i min bil (ældre VW Transporter).

Hvordan gøres det lettest ?

Det er vel 'bare' en variabel strømforsyning 0 - 12 volt ca.
Hvor meget strøm mon en sådan blæsermotor trækker ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Re: Lille hastighedsregulering

*meget* -  de har typisk en 25A sikring ....

Uffe_hin_rekord_chauffør har tidligere snakket om en PWM regulering
til blandt andet Rekorderne, hvor visse dimser er en saga blot - så
han kommer måske på banen med et hint ?
--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: Lille hastighedsregulering

http://norbique.rchomepage.com/esc/index.htm

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille hastighedsregulering

PWM regulering, en 555'er og en passende transistor.

_Meget_, tjek sikringen til motoren, hvad er den på ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille hastighedsregulering
Klaus D. Mikkelsen ramte sit keyboard den 24-03-2006 23:42 og fik dette
ud af det:

Jeg var faktisk også selv kommet frem til, at det nok skulle være en PWM
regulering. En traditionel regulering vil vel afgive så meget varme i
driver transistoren, at jeg slet ikke vehøver varmeapperatet i bilen :-)

Men ... hvor finder jeg lige et diagram over en simpel PWM, der kan
trække 25 - 30 A ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Re: Lille hastighedsregulering

Nej, den varme afsætter du i en modstand i dag.

Kan du selv lave PWM trinnet så er driveren i det diagram jeg linkede
til i mit svar til Jan.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Lille hastighedsregulering
Klaus D. Mikkelsen ramte sit keyboard den 25-03-2006 00:27 og fik dette
ud af det:

Jeps. Tak for det. Jeg så først svaret med diagrammet efter jeg havde
postet.

... nu skal der så bare noget strøm på loddekolben :-)

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Re: Lille hastighedsregulering
I meddelelse: 442472f8$0$60782$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk

Det anbefales af andre at du tjekker sikringen.
Vær evt. opmærksom på at sikringer typisk holder til kortvarige
"strømspidser" som transistorer ikke er glade for.

--
MVH Per, Odense
Fotoalbum: http://herholdt.info/

Re: Lille hastighedsregulering

Jeg mener at i golfen bruger den 6-10 Amp ..

Strømforbruget et meget afhængig af hvordan at diverse spjæld står ..

~~Frank .,

Site Timeline