Lille farvedisplay m. SPI interface

Hej!

Jeg har en applikation hvor jeg skal bruge et lille farvedisplay med
3-wire SPI tilslutning. Nogen gode idéer hvor man køber sådan noget?

Der er nogle krav til det:

Lige omkring 1" diagonalt display
3-wire SPI interface
LCD fuldfarve m. diodebaggrundsbelysning
Pris: Omkring 3-5 dollars i kvantiteter (kan aftage 1000+ af gangen)

Dette lyder jo umiddelbart som et display fra en mobiltelefon, men dem
jeg kan finde har kun parallel-interface. Der er enkelte hvor
controllerchippen har SPI, men de er ikke ført ud på stikket :(

Nogen af jer der har rodet med sådan noget og fundet noget brugbart? Er
ved at få lange løg af søgning på Googles taiwanesiske hjemmeside :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
http://serdisplib.sourceforge.net/
Nokia 3100, 6100,... skulle ifølge denne bruge SPI

Forbindelser etc: http://serdisplib.sourceforge.net/ser/nokcol_15g10.html

--
Christen Fihl

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Det ser da interessant ud! Kender du modelnummeret på enheden (dvs.
display incl. controller)?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Har ikke selv haft fingerne i en lcd fra en 3100 endnu, mangler tiden.

Men jeg har set mange opstillinger omkring, der bruger denne. Vist også
i Elektor bladet her i efteråret.

--
Christen Fihl

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface

Jeg pjattede lidt med et engang, fra en telefon. Det var 128x128 pixels.
Philips eller Epson driver, med seriel overførsel. Lyset er to hvide LED's i
serie, så de skal ha' over 5V. Jeg havde det på en Atmel 8515, og fik bla.
det her ud af det  :-)
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/Display/DSC0001.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/Display/DSC0003.jpg

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej

Jeg har også¨prøvet et Epson display fra en Nokia 6110 der havde været en
tur i vaskemaskinen en PIC kreds og lidt test så fik jeg resultater som ala
dem Ulrik linker til, man kan købe dem løse på Ebay ,em hvis du skal brug 1k
eller mere så er det ikke sagen.

Jeg hører meget gerne hvis du fineder nioget der kan bruges til rimelige
penge... vi leder efter en lille konstruktion med SD kort og en mpu der
laver et lækert slide show

Har kigget lidt på OLED i den størelse
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id71%2

Hvad skal de bruges til ?

Hilsen Wiljan

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Nej, det tror jeg desværre heller ikke. Det er åbenbart efterhånden et gammelt
display og så kommer der jo problemerne med at kunne skaffe dem, og til hvilken
pris :(

Ser fint ud, men er for stort. Skal ned i en 1" størrelse.

Det skal monteres i industrielt trykmålingsudstyr. Og fordi det skal vise
billede igennem en cylindervæg med røret Ø40mm må displayet ikke være særligt
stort. Med mindre man kan få et OLED "COF" der kan foldes direkte på røret :) De
er dog ikke rigtig til salg endnu :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface

Nummeret er: 4850897 - men det hjælper dig nok ikke umiddelbart til at finde
en leverandør.

/Preben Friis

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Men det er vel et Nokia reservedelsnummer oder was?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface

Det er nok et Nokia specifikt nummer, ja. Det er dog også det eneste nummer
der er stemplet på displayet. Nokia er vel også store nok til at få
specielle leverencer.

/Preben Friis

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Wiljan's henvisning viser også en pris:

Color LCD 128x128 Nokia Knock-Off:  100 or more: $15.96 each (20% off)
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id56%9

--
Christen Fihl

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Det er så også en hel ublu pris :-(

Kan købe et 1" 64k farvers display (dog til parallel-kommunikation) til omk.
3USD pr. stk. i lignende mængder. Havde det bare været til 3-Wire SPI var det
købt for længst.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Du kan vel bare købe 1000 Nokia' til 1,- per stk eller er det 25 ører de
kan fås til i dagens annoncer!
Nåå ja, og så lige 6 måneders binding oveni ;-)

Er det mon for dyrt selv at bygge en lille "controller" bagpå der tager
SPI eller andet passende.
Fx en pic eller Atmel Mega8, så du så kan udnytte de billige parallel
modeller?
Mega8 kræver strøm og intet andet, og kan vel fåes til en tier i antal.

Monteret på et lille print opnår du også at display'et kan få et
passende bagplade og et konnektor princip efter eget design som fx et
lille stik eller påloddet tråde, nu hvor det hele skal ind i et rør.

--
Christen Fihl

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Erhmmm, nej :o)

Tja, det er en mulighed. Men i den pågældende applikation ville det være bedst
med en direkte SPI forbindelse så vi undgår at skulle vedligeholde en ekstra fw.

Findes der mon en kreds (læs: som ikke skal programmeres) som kan klare det
samme?

Det var også tanken, ja.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Vedligeholde?
Det skal da bare laves en enkelt gang, og gives et internt produktnummer
som en hyldevare.
Og så smider du kildeteksten væk, nu hvor det bare virker ;-)

Og så sælger du det lille print til alle os andre.
Det er jo lige det vi råber efter allesammen, nem og billig på samme tid
(ikke fordi jeg kender dine produkt priser ;-)

--
Christen Fihl

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Klart nok. Lige så sikkert som at jeg først kompilerer når hele sourcen er
færdig og skal bruges ;o)

Heh. Nu har produkter til industrien mange kvaliteter, men lav pris er ikke en
af dem :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface

Hej Kim

Faldt lige over denne:

With(out) touch screen:
http://www.embeddedartists.com/products/uclinux/ucl_qvga.php

hilsen

Glenn

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Det er desværre for stort. Skal være lige omkring 1".

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface

Nu har jeg ikke tjekket efter, men Farnell har fået nye OLED displays.
Måske i den rette størrelse?

/Bo.

Re: Lille farvedisplay m. SPI interface
Hej!

Well, så er der prisen (ja, jeg er ikke nem at gøre tilfreds ;o)).

Men vi har dog fundet et 0.95" display til ca. 3USD pr. stk. Fuldfarve, men dog
parallel-interface. Skal snart til at lege med det :o)

Kan endda være koden + layout bliver tilgængeligt som fw engang, who knows ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline