Lille DC-motor (fx. 12 volt)

Hejsa,

Jeg er stødt ind i et lille problem, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg er ved at bygge en kran til et kamera (altså, et system som kan hejse
kameraet op i 4-5 meters højde og lave oversigtsbilleder). Selve kranen er
færdig og nu mangler jeg så elektronikken, der skal panorere og tilte
kameraet ude for enden af kranen.

Jeg forestiller mig at bruge et par små 12 volt DC-motorer til projektet. De
skal begge kunne køre "begge veje", så panorering og tiltning er mulig til
begge sider (højre, venstre - op og ned). Er dette muligt?

Endvidere er det nødvendigt, at motorerne kan køre trinløst, så man undgår
"hårde panoreringer", hvis I kan følge min tankegang.

Desuden skal jeg så have en form for fjernstyring, med hvilken man skal
kunne styre motorerne nede fra jorden :-)

På forhånd mange tak for svar!

Mvh.
Jacob
Kolding

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

Kig på fjernstyringen fra en legetøjsbil

Børge

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

Hej Jacob

Ja afhængig af hvor meget dit kamera vejer og hvor meget du vil ofre så er
her en løsning: brug alm. fjernstyringer og modtager  til R/C og så et par
servoer hvor den ene bliver modificeret så de kan dreje 360gr. rundt, du kan
også styre servoerne via en pc og et kort til rs232 porten fra f.eks brinck.
Se link:
http://www.rc-cam.com/pancam.htm
www.brinck.dk/byggesaet/br832.asp

Mvh Tommy

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

brug 2 servoer fra fjernstyrede modeller. der fås nogle servoer til
modelbåde som kan dreje 360 grader. mod de normale 180 grader. brug kun
analoge servoer da de digitale vil give dig nogle kedlige vibrationer. kig
på http://www.hitecrcd.com /
alt hvad du kan finde der kan du købe i en dansk hobby butik.

Jacob

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

En 12 volts motor kører tyisk alt for hurtigt og skal have gearkasse og
anden mekanik for at virke.

Som andre har skrevet, er det en ideel anvendelse at bruge servomotorer
i....

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

Tak for alle jeres svar! De er til stor hjælp. Jeg har nu indset, at jeg
også har brug for en håndfuld tandhjul i størrelser fra ca. 1 cm til 4 cm i
diameter til at få "gearet" kraften fra motorerne op - og sat hastigheden
ned. Hvor mon man skaffer sådan nogen? Maskinfabrik eller..?

Jacob

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

Prøv www.conrad.de

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)

Hej Jacob

Kik på www.rsonline.dk og søg efter tandhjul.

/Tom

Re: Lille DC-motor (fx. 12 volt)
Hej!

Skild noget elektronik ad (printere, scannere etc) eller besøg en hobbybutik og
kig på deres udvalg i gearkasser m.m. til radiostyrede biler.

Bare lidt idéer til at få dig igang :o)

Der findes også ting hos f.eks. Farnell men de er dyre...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Site Timeline