Lille billig datalogger med ethernet

Hvem ved hvor jeg kan kF8%be en billig fE6%rdignygget datalogger med
ethernet.

Den skal bruges til at tE6%lle impulser fra min elmE5%ler, og
POST'e den aktuelle vE6%rdi en gang pr time til en ekstern webserver.

mvh

Ole

Re: Lille billig datalogger med ethernet

SBC65EC med et udvidelses board på, så er det kun kode og kasse der skal
laves, ender i 600-800kr.

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Tænker du på:

http://www.modtronix.com/products/sbc65ec/webpg /

Ellers kan Brinck (så længe de har den) være med:

http://www.br1820.dk /

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Jeps det er den, de har også en række udvidelses boards som sættes
ovenpå, så man ikke skal lave sit eget.

Fås blligere ved deres tyske/engelske leverandør, så sparer man også
told gebyr.

Med standard firmware kan den læse analoge og digitale (0/1) indgange,
ikke så spændende.
Men man kan få den til at læse hvad det måtte være, firmwaren er
tilgængelig og er i C, så ikke helt umulig at modde lidt, med hjælp fra
deres forum.

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Jeg er på jagt efter det samme. Og for mig er ordet "færdigbygget" meget
vigtigt, for ellers bliver det ikke til noget.

Bo //

Re: Lille billig datalogger med ethernet
Var lidt i trivl om hvormeget det dækkede, for den er jo færdigbygget,
altså der skal ikke loddes eller lign.
Men koden som er lagt på som standard, kan ikke måle pulser og kan ikke
kalde en ekstern webserver, det skal man selv rode lidt med.

Re: Lille billig datalogger med ethernet

1) Bo: Skal du ogsE5% tE6%lle mE5%lepulser fra din elmE5%ler ?

2) Jeg har kigget pE5% SBC65EC og det ser spE6%ndende ud.

3) Jeg har ogsE5% kigget en del pE5% Rabbit moduler (www.rabbit.com).

Er der nogen, der har erfaringer med dem ?

mvh

Ole

Re: Lille billig datalogger med ethernet

-ja, jeg har sat en separat måler op til min jordvarme, og vil gerne
logge noget statistik

Jeg har ikke problemer med at smøre komponenter på og køre det gennem
ovnen, men jeg har ikke programmeret i mere end 15 år. Så jeg gider
ikke, hvis jeg selv skal til at pille i kode. Men er der nogen, der vil
gøre det for mig, kan der falde adskillige flasker rødvin af tvivlsom
årgang af :-)

-skal man virkelig købe en PLC for at løse opgaven ?

Bo //

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Hvor længe vare de impulser?, altså er det noget man nemt kan tælle i et
loop, eller få ms så der skal interrupt til.

Re: Lille billig datalogger med ethernet

på min måler kommer der 100 pulser pr kwh. Bredden af dem er iflg
manualen 100ms, så det er til at få øje på. Jeg bruger max 50kwh pr
døgn, så der er max 5.000 pulser pr døgn.
Det er en open collector, der kan håndtere op til 40Volt og max 100mA.
Så rimeligt robust.

Hvis der kan logges på et memory kort, kunne det være interessant at
påsamle afstanden mellem pulserne over f.x. et år, inden man skal slette
kortet og starte forfra. Det er så kun max 2Mega samples, hvilket ikke
er ret meget med de kuhommelseskort, vi har nu om dage. Hvis man kan
aflæse under vejs, uden at slette kortet er det helt PERFEKT.

-ok, nu har jeg læsset min fantasi af. Kan det lade sig lave med
færdigkøbte moduler og een eller anden, der til programmere det for mig ?

Bo //

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Ja, det er rimelig nemt at fange, giver endda et sideproblem at man kan
ramme ind i samme puls flere gange, men det skal man bare være opmærksom på.

Det nemmeste med historik er nok at sende til en server et andet sted
som laver alt det, for på den SBC65EC er der ikke meget at bruge af,
30-40KB er max plads man har til at gemme data i.

Det der mangler i standard SBCEC65 firmware og som er lidt besværligt at
kode er netdelen til at kalde en ekstern server.
Og hvis den skal gemme mange værdier, skal der også vedligeholdes en buffer.
Hvis den skal kende tiderne selv skal der loddes en RTC på, men den er
vist forberedt til det.

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Det kan klares hvis der bliver trigget på flanke i stedet for på niveau.

--
Uffe Bærentsen

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Jeg er ogsE5% intresseret i denne lF8%sning
og vil ogsE5% gerne give adskillige flasker rF8%dvin af tvivlsom
E5%rgang af

Til den der vil skrive software til dette ElmE5%let projekt

Jeg fant  SBC65EC her til 50 euro
http://www.digitale-elektronik.de/shopsystem/product_info.php?products_id3D %
85
Det eneste jeg syntes den mangler er en RTC (ur)

/Gandalfdk

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Man kan vist selv montere en RTC, men så er vi ude i lodning igen.
Deres IOR5E har RTC, men ganger så prisen med 2 :(

http://www.modtronix.com/product_info.php?cPath=1_33&products_id19%8

/Jan

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Processoren har en timer, som kan sættes til at interrupte med passende
mellemrum. Så det burde være let for en programmør at lave et software
ur. Og det kan vel holdes opdateret med NTP (network time protocol) over
nettet.
-så hverken ur eller batteribackup er nødvendigt.

-men som sagt: jeg er ikke programmør.

Bo //

Re: Lille billig datalogger med ethernet
Hej

Jeg har kigget pE5% SBC65EC, men fravalgt den,
da den egentlig ikke er lavet til formE5%let, og krE6%ver E6%ndringer i
firmware,
og sE5% habil en programmF8%r er jeg ikke.

Jeg har som tidligere skrevet kigget pE5% Rabbit, men fravalgt den,
da den kun kan programmeres vis seriel-porten og ikke via ethernet.
Efter at have lE6%st dette:
http://www.embeddedrelated.com/groups/rabbit-semi/show/37172.php

Har jeg jeg nu bestilt et NetBurner development kit med:
MOD7270 og MOD-DEV-100

http://www.netburner.com/products/development_kits/network_development.html

Mit projekt gE5%r ud pE5% flg:

* TE6%l pulser fra el-mE5%ler (evt. senere ogsE5% vandmE5%ler)
* Hver time (konfigurerbart) sendes den aktuelle vE6%rdi til en
offentlig tilgE6%ngelig webapplikation sammen med brugernavnet hertil.

* PE5% webapplikationen logger man pE5% som bruger, og kan derved fF8%lge
sit el-forbrug time for time.
Man kan forestille sig grafer over forbrugsfordeling, download til
excel og meget mere.

Jeg er en habil web-programmF8%r, men har ingen praktisk erfaring med
embedded c-programmering,
sE5% jeg er afhE6%ngig af de eksempler jeg kan finde.

Hvis nogen er interesseret i at deltage i projektet, f.eks med:
 - embedded c-programmering
 - sokkelprint til netburner-modul (sE5% alle ikke behF8%ver at kF8%be
development kit).
   Er det noget for dig Bo. Vi bor 10 km fra hinanden ?
 - andre gode ideer
kan jeg kontaktes via email.

OverstE5%ende er pt. et nF8%rd-projekt, fordi jeg syntes mit private
elforbrug er for hF8%jt,
og jeg ved ikke noget om, hvornE5%r jeg har projektet klar.

mvh

Ole Kirkholt

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Hej Ole

Jeg kan ikke finde  MOD7270
hvor finder du det board og hvor har du kF8%bt det..

Jeg har set netburners demo videoer
Og det set godt ud.
Kunne ogsE5% godt tE6%nke mig at kF8%be et netburner Development Kit

Er der problemer med at kF8%be vare i USA
Her tE6%nker jeg hvor meget told er der pE5%

/Gandalfdk

Re: Lille billig datalogger med ethernet

http://www.netburner.com/products/development_kits/network_development.html

Jeg har kF8%bt i deres webbutik, ved at klikke pE5% BUY

Jeg har som skrevet bestilt et kit.

Jeg vender tilbage med info om Told,
nE5% jeg har modtaget kittet om 10-14 dage

mvh

Ole

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Jeg har ogsE5% bestilt et NetBurner Development kit
jeg har bestilt et NNDK-MOD5270LC-KIT til 99$ + 32& i fragt
det kommer ogsE5% om 10-14 dage

jeg ved ikke om det er en tryk fejl men kan kun finde MOD5270 board og
ikke MOD7270

/Gandalfdk

Re: Lille billig datalogger med ethernet

Jeg har skrevet forkert. Jeg har bestilt MOD 5270 ligesom dig.
Undskyld forvirringen.

mvh

Ole Kirkholt

Site Timeline