Lille billig datalogger med ethernet

Hej

Hvem ved hvor jeg kan k=F8be en billig f=E6rdignygget datalogger med ethernet.

Den skal bruges til at t=E6lle impulser fra min elm=E5ler, og POST'e den aktuelle v=E6rdi en gang pr time til en ekstern webserver.

mvh

Ole

Reply to
ole

snipped-for-privacy@kirkholt.com skrev:

SBC65EC med et udvidelses board på, så er det kun kode og kasse der skal laves, ender i 600-800kr.

Reply to
Jan Nielsen

Jan Nielsen wrote in news:47cd28f7$0$2106$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Tænker du på:

Ellers kan Brinck (så længe de har den) være med:

Niels Kristian Jensen

Jeg er på jagt efter det samme. Og for mig er ordet "færdigbygget" meget vigtigt, for ellers bliver det ikke til noget.

Bo Bjerre skrev:

Var lidt i trivl om hvormeget det dækkede, for den er jo færdigbygget, altså der skal ikke loddes eller lign. Men koden som er lagt på som standard, kan ikke måle pulser og kan ikke kalde en ekstern webserver, det skal man selv rode lidt med.

Reply to
Jan Nielsen

skal

et

Hej

1) Bo: Skal du ogs=E5 t=E6lle m=E5lepulser fra din elm=E5ler ?

2) Jeg har kigget p=E5 SBC65EC og det ser sp=E6ndende ud.

3) Jeg har ogs=E5 kigget en del p=E5 Rabbit moduler

Er der nogen, der har erfaringer med dem ?

mvh

Ole

Reply to
ole

Niels Kristian Jensen skrev:

Jeps det er den, de har også en række udvidelses boards som sættes ovenpå, så man ikke skal lave sit eget.

Fås blligere ved deres tyske/engelske leverandør, så sparer man også told gebyr.

Med standard firmware kan den læse analoge og digitale (0/1) indgange, ikke så spændende. Men man kan få den til at læse hvad det måtte være, firmwaren er tilgængelig og er i C, så ikke helt umulig at modde lidt, med hjælp fra deres forum.

Reply to
Jan Nielsen

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse

Ham her har noget , men om det kan bruges ?.

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Det er ikke den bedste butik at henvise til, prøv at læse på forsiden:

HKJ

-ja, jeg har sat en separat måler op til min jordvarme, og vil gerne logge noget statistik

Jeg har ikke problemer med at smøre komponenter på og køre det gennem ovnen, men jeg har ikke programmeret i mere end 15 år. Så jeg gider ikke, hvis jeg selv skal til at pille i kode. Men er der nogen, der vil gøre det for mig, kan der falde adskillige flasker rødvin af tvivlsom årgang af :-)

-skal man virkelig købe en PLC for at løse opgaven ?

Bo Bjerre skrev:

Hvor længe vare de impulser?, altså er det noget man nemt kan tælle i et loop, eller få ms så der skal interrupt til.

Reply to
Jan Nielsen

på min måler kommer der 100 pulser pr kwh. Bredden af dem er iflg manualen 100ms, så det er til at få øje på. Jeg bruger max 50kwh pr døgn, så der er max 5.000 pulser pr døgn. Det er en open collector, der kan håndtere op til 40Volt og max 100mA. Så rimeligt robust.

Hvis der kan logges på et memory kort, kunne det være interessant at påsamle afstanden mellem pulserne over f.x. et år, inden man skal slette kortet og starte forfra. Det er så kun max 2Mega samples, hvilket ikke er ret meget med de kuhommelseskort, vi har nu om dage. Hvis man kan aflæse under vejs, uden at slette kortet er det helt PERFEKT.

-ok, nu har jeg læsset min fantasi af. Kan det lade sig lave med færdigkøbte moduler og een eller anden, der til programmere det for mig ?

Bo Bjerre skrev:

Ja, det er rimelig nemt at fange, giver endda et sideproblem at man kan ramme ind i samme puls flere gange, men det skal man bare være opmærksom på.

Det nemmeste med historik er nok at sende til en server et andet sted som laver alt det, for på den SBC65EC er der ikke meget at bruge af,

30-40KB er max plads man har til at gemme data i.

Det der mangler i standard SBCEC65 firmware og som er lidt besværligt at kode er netdelen til at kalde en ekstern server. Og hvis den skal gemme mange værdier, skal der også vedligeholdes en buffer. Hvis den skal kende tiderne selv skal der loddes en RTC på, men den er vist forberedt til det.

Reply to
Jan Nielsen

"Jan Nielsen" skrev i en meddelelse news:47cdbb0e$0$2098$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Det kan klares hvis der bliver trigget på flanke i stedet for på niveau.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Hej HKJ

Siden burde være lukket for tiden.

Hvem ved hvor jeg kan købe en billig færdignygget datalogger med ethernet.

Den skal bruges til at tælle impulser fra min elmåler, og POST'e den aktuelle værdi en gang pr time til en ekstern webserver.

Måske denne kan bruges til noget, den er rimelig billig, lille og har de i/o du skal bruge:

men der skal nok laves noget programmering og lidt hardware...

Kasper

Reply to
Kasper

Jeg er ogs=E5 intresseret i denne l=F8sning og vil ogs=E5 gerne give adskillige flasker r=F8dvin af tvivlsom =E5rgang af

Til den der vil skrive software til dette Elm=E5let projekt

Jeg fant SBC65EC her til 50 euro

85 Det eneste jeg syntes den mangler er en RTC (ur)

/Gandalfdk

Reply to
Gandalfdk

Gandalfdk skrev:

Man kan vist selv montere en RTC, men så er vi ude i lodning igen. Deres IOR5E har RTC, men ganger så prisen med 2 :(

/Jan

Reply to
Jan Nielsen

Processoren har en timer, som kan sættes til at interrupte med passende mellemrum. Så det burde være let for en programmør at lave et software ur. Og det kan vel holdes opdateret med NTP (network time protocol) over nettet.

-så hverken ur eller batteribackup er nødvendigt.

-men som sagt: jeg er ikke programmør.

Jeg har kigget p=E5 SBC65EC, men fravalgt den, da den egentlig ikke er lavet til form=E5let, og kr=E6ver =E6ndringer i firmware, og s=E5 habil en programm=F8r er jeg ikke.

Jeg har som tidligere skrevet kigget p=E5 Rabbit, men fravalgt den, da den kun kan programmeres vis seriel-porten og ikke via ethernet. Efter at have l=E6st dette:

Har jeg jeg nu bestilt et NetBurner development kit med: MOD7270 og MOD-DEV-100

Mit projekt g=E5r ud p=E5 flg:

  • T=E6l pulser fra el-m=E5ler (evt. senere ogs=E5 vandm=E5ler)
  • Hver time (konfigurerbart) sendes den aktuelle v=E6rdi til en offentlig tilg=E6ngelig webapplikation sammen med brugernavnet hertil.

  • P=E5 webapplikationen logger man p=E5 som bruger, og kan derved f=F8lge sit el-forbrug time for time. Man kan forestille sig grafer over forbrugsfordeling, download til excel og meget mere.

Jeg er en habil web-programm=F8r, men har ingen praktisk erfaring med embedded c-programmering, s=E5 jeg er afh=E6ngig af de eksempler jeg kan finde.

Hvis nogen er interesseret i at deltage i projektet, f.eks med: - embedded c-programmering - sokkelprint til netburner-modul (s=E5 alle ikke beh=F8ver at k=F8be development kit). Er det noget for dig Bo. Vi bor 10 km fra hinanden ? - andre gode ideer kan jeg kontaktes via email.

Overst=E5ende er pt. et n=F8rd-projekt, fordi jeg syntes mit private elforbrug er for h=F8jt, og jeg ved ikke noget om, hvorn=E5r jeg har projektet klar.

mvh

Ole Kirkholt

Reply to
ole