Lille bevægelse til strøm

Jeg kunne godt tænke mig at udnytte energien i en lille og langsom bevægelse
til at lave strøm.

Bevægelsen er ca 10mm i døgnet med et tryk på ca. 200 gram.

Nogen der har en ide til hvordan man laver det om til en strøm?

Re: Lille bevægelse til strøm

-helt præcist mener du elektrisk energi

Arbejdet, der kan udføres er A = F*s hvor s er strækningen (0.01m) og F
er kraften ca 2Newton. Så det arbejde, der kan udnyttes er 0.02J. Da
Joule er det samme som watt*sekunder, har vi en effekt på
P = 0.02/(24*3600) watt eller lidt under 1/4uW.
Det er ikke meget elektronik, du kan drive med så lav effekt :-)

Jeg har ikke kendskab til en "generator", der arbejder ved så lave energier.

-men det var et sjovt regneeksempel ;-)

Bo //

Re: Lille bevægelse til strøm
Hej Bo

Vil et pizokrystal kunne registrere det ?

Max

Re: Lille bevægelse til strøm

Jeg tænkte tryksensor.
Men jeg opfatternu det skrevne som at rykket er konstant, men "tingen
flytter sig.
Nok til evt at drejet et potmeter?
Er det kun i een? retning?
En nærhedsføler kunn måske registrer den?

Der mangler nok lidt mere præcis info om hvad der flytter sig hvordan.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lille bevægelse til strøm

Jeg opfattede at spørger ville høste energi fra bevægelsen og bruge den
til at driver "eet eller andet". At registrere bevægelsen er enkelt. Der
findes mange positionsfølere.

Bo //

Re: Lille bevægelse til strøm
Hej Bo

Takker for den fine beregning. kan godt se det kommer til at knipe lidt, men
vil ikke afvise jeg måske kan lave det med lidt større effekt (kraft), skal
jeg lige kigge på.

Men det er helt rigtigt at jeg gerne vil bruge det til at generer energi.

Re: Lille bevægelse til strøm
Hej Mikkel

Du bliver nødt til at fortælle noget mere.
Hvis du vil udnytte energien i bevægelsen,
ja så mister du jo bevægelsen og så vidre.

Husk at jo bedre du formulere dit spørgsmål,
jo mere kompetente svar får du.

Og svar under det du svare på, toppost er en
kedelig uskik.

Max

Re: Lille bevægelse til strøm
Hej Max

Jamen i disse miljø tider kunne det være super at opfinde den evige energi
kilde. Så man skal jo passe på hvad man siger i et åbent forum som dette.

Re: Lille bevægelse til strøm
Mikkel tastede følgende:

Der er mange der har forøgt sig med den der perpetum mobile.
Det kan ikke lade sig gøre...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lille bevægelse til strøm
Hej Mikkel

Hvis nogen af os her i dette forum kendte svaret på det,
tror du så vi gav dig den ?

Kom nu ind i den virkelige verden, eller ønsker du
bare at spilde vores tid ?

Max

Re: Lille bevægelse til strøm

Hvis det handler om at høste energi, så find en anden kilde. En
almindelig lysdiode i almindelig kontor belysning giver mere end du kan
hive ud ad den mekaniske besvægelse,

Bo //

Re: Lille bevægelse til strøm

Den energi du kan fE5% ud af den bevE6%gelse du omtaler er sE5% forsvindend=
lille at konverteringen af den til en brugbar spE6%nding vil E6%de det
hele.

Du har ikke skrevet hvad det er der bevE6%ger sig sE5% langsomt. Hvis man
forestiller sig at det var noget _meget_ stort, med virkelig mange
tons kraft bagved, kunne man lave et hydraulisk system som kunne
opsamle den lineE6%re bevE6%gelse og afsE6%tte den i en regelmE6%ssig
roterende bevE6%lse som kunne trE6%kke en AC generator der kunne gE5% pE5%
nettet. For at det kan betale sig skulle det nE6%sten vE6%re tektoniske
plader eller sE5%dan noget.
Og hvis det kunne betale sig havde man nok allerede gjort det.

Re: Lille bevægelse til strøm

-i indledningen stod et tryk på ca 200gram

Bo //

Re: Lille bevægelse til strøm

Og derfor er det ikke den lF8%sning der kommer til at redde verdens
energiforsyning. Jeg vil tro at den energi der medgE5%r til lodde og
montagearbejdet pE5% aggregatet vil vE6%re meget stF8%rre end det aggregate=
vil kunne nE5% at producere inden nE6%ste istid.

Re: Lille bevægelse til strøm

Derfor kunne det jo godt være brugbart alligevel, hvis man skulle forsyne
noget et utilgængeligt sted hvor der ikke var strøm. Jeg så engang en notits
om at en vindmølle koster 3 gange så meget energi at fremstille som den
producerer på sin levetid. Men det passer forhåbentlig ikke. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lille bevægelse til strøm

For 5 år siden, kunne en moderne mølle køre produktionsenergien hjem
på under 1 år.

Re: Lille bevægelse til strøm

Den udtalelse/rygte/"faktum" var en del af en smE6%dekampagne sF8%sat af
vindmF8%llemodstandere for en del E5%r tilbage - ca 15-20 E5%r mener jeg.
Ren FUD og BS.
Det er interessant, at sE5%danne udtalelser stadig ses forankret rundt
omkring, omend de dog mE5% antages at vE6%re blevet udvasket med E5%rene.

/Ghydda

Re: Lille bevægelse til strøm

Det er ikke vindmF8%ller, men traditionelle solceller der energimE6%ssigt
ikke var rentable at fremstille. Det er selvfF8%lgelig ogsE5% noget der
optimeres pE5% hen ad vejen.

Re: Lille bevægelse til strøm
Hej Bo

Hvis du vil have et andet tal at regne på, ja så hørte
jeg engang at den effekt man modtager fra fremmede
galakser og stjerner med Arecibo teleskopet svare til
den effekt en stueflue bruger for at kravle op ad en
lodret væg med en hastighed på 1 meter på 50.000 år.

(gad vide om jeg husker rigtig ?)

Max

Re: Lille bevægelse til strøm

Nå, jeg var ikke helt færdig med mine regnerier.

Hvis de 0.25uW tages ud af "generatoren" ved en spænding på 10V, bliver
strømmen 250nA, eller ca 1.4*10^12 elektroner pr sekund...

(1 Amp er 6.24*10^18 elektroner pr sekund)

Ganske sjovt tal

Bo //
-- lystregner

Site Timeline