LiIon

Hej,

T=F8r jeg bruge s=E5dan nogle celler? Jeg skal lave en lille datalogger og havde t=E6nkt mig at bruge nogle Nokia batterier, da de er sm=E5 og har 820mAh. Jeg havde t=E6nkt mig at bruge MAX1555 til at lade dem, men efter at have set et par videoer p=E5 youtube.com med eksploderende LiIon-celler, ved jeg ikke rigtig om jeg t=F8r. Har min frygt noget p=E5 sig, eller kan jeg bare forts=E6tte? Hvis jeg forts=E6tter, hvordan kan jeg s=E5 m=E5le/beregne hvor meget restkapacitet der er p=E5 cellen? Evt. en kreds der kan g=F8re det for mig?

-- Med venlig hilsen Jonas Jalling

Reply to
Jonas Jalling

Bare fortsæt.

DS2786

Ellers kan en simpel spændings måling - ubelastet(!) gøre det, hvis det ikke skal være alt for præcist.

Reply to
Ole Geisler

Fantastisk :)

DS2786 ser fin ud ved f=F8rste =F8jekast. Tak for hj=E6lpen.

-- Mvh Jonas

Reply to
Jonas Jalling

Forleden ladede jeg en Li-Ion celle til et Casio kamera op, bare med en almindelig lab-strømforsyning med strømbegrænser. Det er et 3.7V, så jeg tænkte at det skulle nok op på 4.3V. Men lidt over 4.2V holdt det pludselig op med at trække strøm. Der er åbenbart overspændingsbeskyttelse i, så det slukker for ladestrømmen. Det er der muligvis også i Nokia cellerne, og så går det farlige jo lidt af det. ;-)

Hvornår er det forresten man skal lade til 4.2, og hvornår til 4.3V?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Du skal passe MEGET på at lade over 4130mV - du KAN gå op til 4195mV, men man skal have styr på sine spændinger (!) - 4300mV er destruktiv ved Li-Ion, om Li-Po evt. er anderledes ved jeg ikke.

Reply to
Ole Geisler

Hm, Panasonic siger uden videre 4.2V her:

Sådan nogle bruger jeg selv i løs vægt, og lader dem til 4.2V, uden de afgiver den velkendte 'batteriduft' eller bliver det mindste varme.

De er forresten også opgivet til 3.7V nominel, det er vist godt jeg først har bemærket det nu, så jeg ikke har har forsøgt at lade til 4.3V... :-O ;-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Der sker heller ikke "noget" ved det som sådan, udover at du reducerer levetiden drastisk.

Reply to
Ole Geisler