LiIon

Hej,

TF8%r jeg bruge sE5%dan nogle celler?
Jeg skal lave en lille datalogger og havde tE6%nkt mig at bruge nogle
Nokia batterier, da de er smE5% og har 820mAh.
Jeg havde tE6%nkt mig at bruge MAX1555 til at lade dem, men efter at
have set et par videoer pE5% youtube.com med eksploderende LiIon-celler,
ved jeg ikke rigtig om jeg tF8%r. Har min frygt noget pE5% sig, eller kan
jeg bare fortsE6%tte?
Hvis jeg fortsE6%tter, hvordan kan jeg sE5% mE5%le/beregne hvor meget
restkapacitet der er pE5% cellen? Evt. en kreds der kan gF8%re det for
mig?

Jonas Jalling

Re: LiIon

Bare fortsæt.

DS2786 http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/5361

Ellers kan en simpel spændings måling - ubelastet(!) gøre det, hvis
det ikke skal være alt for præcist.

Re: LiIon
Fantastisk :)

DS2786 ser fin ud ved fF8%rste F8%jekast. Tak for hjE6%lpen.

--
Mvh Jonas

Re: LiIon

Forleden ladede jeg en Li-Ion celle til et Casio kamera op, bare med en
almindelig lab-strømforsyning med strømbegrænser. Det er et 3.7V, så jeg
tænkte at det skulle nok op på 4.3V. Men lidt over 4.2V holdt det pludselig
op med at trække strøm. Der er åbenbart overspændingsbeskyttelse i, så det
slukker for ladestrømmen. Det er der muligvis også i Nokia cellerne, og så
går det farlige jo lidt af det. ;-)

Hvornår er det forresten man skal lade til 4.2, og hvornår til 4.3V?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: LiIon

Du skal passe MEGET på at lade over 4130mV - du KAN gå op til 4195mV,
men man skal have styr på sine spændinger (!) - 4300mV er destruktiv
ved Li-Ion, om Li-Po evt. er anderledes ved jeg ikke.

Re: LiIon

Hm, Panasonic siger uden videre 4.2V her:
http://www.egr.msu.edu/classes/ece482/Teams/99fall/design5/deliverables/battery/li-ioncgr17500.pdf

Sådan nogle bruger jeg selv i løs vægt, og lader dem til 4.2V, uden de
afgiver den velkendte 'batteriduft' eller bliver det mindste varme.

De er forresten også opgivet til 3.7V nominel, det er vist godt jeg først
har bemærket det nu, så jeg ikke har har forsøgt at lade til 4.3V...  :-O
;-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: LiIon

Der sker heller ikke "noget" ved det som sådan, udover at du reducerer
levetiden drastisk.

Site Timeline