Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

En god (rigtig god) veninde har købt et kolonihavehus med mulighed for
længere tids ophold. Indlagt toilet og sårnt.
Men.. strømkilder mangler. Der er dog et mindre solpanel til opladning af en
akkumulator.. 6 timers fjernsyn på en 14" sort/hvid....
Jeg mangler ideer til parallel opkobling af flere akkumulatorer (2 max) og
sikring mod overladning. Ville osse gerne lave et lille panel hvor man kan
trække strøm til andre apparater, herunder akku til græsslåmaskinen...
klipper meget fint forresten og på 12 volt.
Har osse købt en transformer...... 12 volt til 220, men uden de mange Watt
og ampere og endnu ikke tilsluttet

Behovet er nu ikke så stort, men støvsugning er med de for hånden værende
søm ikke muligt og et større tv, med farver er heller ikke. Dog vil
transformeren kunne trække elektriske artikler med lavt effektforbrug

Hvad kan man gøre for optimal strømforsyning ?? Nogle ideer ???? Smarte
løsninger ???

Det er mig ufatteligt, at man ikke i kølvandet på de store møller har kunnet
levere en effektiv vindmølle til have- og campingfolket

Med venlig hilsen

PM

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Hvad mener du ?

Nu arbejder jeg selv med "de store møller" og har da set masser af små
til privathusstande

Blant andet:
http://hjem.get2net.dk/stella.import /

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer
Nu arbejder jeg selv med "de store møller" og har da set masser af små > til
privathusstande
Hej Klaus
Den side kendte jeg ikke, men kan da så fortælle dig, at jeg endnu ikke er
stødt på produkterne i den frie handel. Jeg bemærker også, at den seneste
opdatering er 2001.

En rundtur i 7 kolonihaver viser en lang række solceller, som uden
dikkedarer er tilsluttet et batteri.. lige på men med en modstand på den ene
leder.

Jeg vil ikke opfinde noget nyt, men anvende den tilgængelige elektronik så
smart som muligt, herunder opsætte små glødelamper fra autobranchen og
lignende.

Det kunne jo også være, at der sad en person med et par gode ideer eller
erfaringer på området. Men tak for din henvisning, der nu er printet ud for
nærmere studie.. meget lærerig må jeg sige...tak

PM

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Jeg har mødt flere, men kan ikke lige huske dem

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer
hvorfor ikke bruge den slags ræleer der sidder ved campinvogne, hvor den
lader campigvognens batteri op imen man kører, men sam tidig altid sørger
for at der er nok strøm på det til bilen, så den kan starte.

--
Calle.

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Hej Calle.
Tanken har jeg selv haft, men det link som Klaus henviser til, fraråder brug
af bilbatterier i forbindelse med Solceller. Hvorfor ved jeg egentlig ikke,
skal vel "bare" have en sikring mod over-under opladning, hvor sidstnævnte
ikke er så vigtig, da batteri ikke skal bruges til bilstart her.

PM

PS. Spøjst der ikke er flere med problemet og løsninger, eller er det et
upåagtet emne ??

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Det har været oppe et par gange før. Prøv at Google dig lidt tilbage.

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Vist noget med at lækstrømmen er for stor, så virkningsgraden bliver for
dårlig, med bilbatterier. De særlige solcellebatterier har mindre lækstrøm
og selvafladning, og kan lades med mindre strøm, med bedre virkningsgrad.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Hænger det ikke snarere sammen med, at bilbatterier ikke er så glade for at
blive brugt som "forbrugsbatterier", de er beregnet til at levere stor
startstrøm, og derudover vil de helst ikke tappes for meget, da det går ud
over kapacitet/levetid.
Anskaf istedet et marine/forbrugsbatteri mener jeg de kaldes, de kan tåle at
blive brugt, dvs bruge lidt strøm, lade lidt osv. Sådan fungerer det
ihvertfald i en campingvogn.

MVH

Ebbe

Re: Lidt svagstrømsproblemer / udfordringer

Eller måske en generator? Har set dem til omkring 600 kroner, i harald
nyborg eller lignende - de kan vist levere omkring de 500 watt.
Hvis den kobles til noget batterisjov, er det måske en mulighed?

Site Timeline