Lidt speciel timer til relæ, men hvordan?

Hejsa!

Jeg skal have flækket noget sammen til at bygge på en benzingenerator der
leverer 230V. Det er en lille generator, og problemet er atnår den er helt
kold går den let i stå eller kører ujævnt hvis der er for meget belastning
på.

Derfor vil jeg gerne lave en lille timer der kan indkoble et relæ noget i
stil med dette:

Når generatoren startes laver den både 230VAC og 12VDC. Jeg vil gerne have
indskudt et relæ der bryder disse to udtag, så generatoren lige kan få lov
til at stabilisere sig inden relæet trækker. Jeg tror at 1 minuts tid er
passende, men kan det varieres med et potmeter er det perfekt.

Det næste jeg så gerne vil er at hvis/når generatoren går ud skal der meget
gerne være mulighed for at starte den med det samme igen uden at der går den
samme tid. Jeg forestiller mig stadig at det sker hva en timer og ikke ved
at måle temperaturen på generatoren.

Det må være noget med at en kondensator aflades langsomt når f.eks. de 12V
forsvinder og jo mindre den er afladet des hurtigere er relæet om at trække.

Er der en venlig sjæl der vil lave et diagram med komponenttyper så jeg kan
få flækket noget sammen.

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com