Lidt speciel kondensator?

Jeg har langt om længe fundet fejlen i min "ELVIS" lampe.

Der er en kondensator der sidder i serie med det ene af benene til neonrøret
der er stået af.

Det er en MKT eller "WIMA" lign ting i hvidt plasthus.

Den er mærket 0,0033M1000

Jeg formoder det betyder 3n3 og 1000volt.

Er dette rigtigt og hvor dælen skaffer jeg sådan een henne?
Jeg har prøvet med en 1n 400volt og det tænder røret, men ikke på fuldt
knald.
3n9 400volt er også prøvet, men den bliver for varm til at det holder,
desuden falder styrken hver gang jeg tænder og slukker, så jeg formoder den
kondensator er døende.

Hvis nu der skulle være een der ligger inde med et eksemplar af ovenstående
1000v kondensator i skuffen, og vil sende den så er jeg køber. Kan ikke
finde den hos elsupply, og RS vil have en monsterstort gebyr.

Mvh
Henrik

Re: Lidt speciel kondensator?

jeg har nogle 0,047uf/250volt kondensatorer liggende. Måske(jeg ved det er
vildt) kunne jeg seriekoble 14styks 0,047uf og få en værdi meget tæt på de
0,0033.

Ved det er langt ude, men jeg mangler virkeligt den lampe.

Henrik

Re: Lidt speciel kondensator?

Kan jeg stole på at min spænding er høj nok hvis jeg seriekobler en stribe
250volts?
Kan jeg være sikker på at de deler spændingen mellem sig?
I teorien skulle der kun stå godt 70volt over hver, men holder det nu også??

Henrik

Re: Lidt speciel kondensator?
Hej Henrik,

Ja, med den tolerance der nu er på de enkelte kondensatorers kapacitet.

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Lidt speciel kondensator?

Herning,midtjylland.

Kan hente den hvis du ikke er for langt væk.

Henrik

Re: Lidt speciel kondensator?
neonrøret

Det lyder regtigt.

Det er en størelse der med lidt held kan findes i højspændings delen i
fjernsyn og monitore, så jeg vil prøve ved det lokale radio / tv værksted.

Hvis du ikke kan finde en så har jeg en "3,3nF / 1600V MKP" og en "3,0nF /
1200V PH" , dem må du hente hvis du gider. (Knudlund  8653 Them)

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Meget almindeligt.

Jeg har 3300pF/2000V-pulsfast , den kan bruges. Du kan maile mig din
adresse så får du den.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Lidt speciel kondensator?

Du kan også bare kortslutte der hvor kondensatoren sad - så er din lampe
bare ikke fasekompenseret...

neonrøret

Re: Lidt speciel kondensator?
værdi
din

Den sidder nok ikke på 230V siden, men snarere i serie med røret.
Det kunne tyde på det er et koldkatoderør, der sidder som regel
en lille kondensator i serie, på en masse volt.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Lidt speciel kondensator?
On Sat, 25 Oct 2003 10:20:29 +0200, "--BS--"

Nej !

Nej !

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade