Lidt speciel effekt...

Hej gruppe

Jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted, jeg spørger, vi får se:
Jeg er ude på at bygge et lille stykke elektronik (og selvfølgelig gerne
simpelt og billigt), som kan forringe et lyd-signal (hmm, svært at
forklare) - altså sådan at det lyder som om det er optaget gennem en
telefon, eller fra en megafon, eller sådan. Ved ikke helt hvad det hedder.
Det skal bruges i et band, når vi spiller live, fordi netop denne
"telefon/megafon"-effekt bruges i en del sange (typisk på vokal). Så det
skal helst passe til vores mixer, hvor der sidder en effect send og en
effect return (mener det er almindelige line-signaler).

Nogle gode forslag?

Mvh
Jesper

Re: Lidt speciel effekt...

Prøv engang at sætte en mikrofon til en Wah Wah pedal
i den sidder der et Low Pass filter ,måske er det den effekt du er ude efter
(du skal naturligvis kun træde pedalen ned til det sted hvor du mener
effketen er god)

ellers skal du nok have fat i et Band Pass filter ,det skulle give den helt
rigtige efekt ala Megafon
jeg har prøvet at kigge på nettet efter en lille konstruktion
men der var ikke rigtig fangst ,
http://filters.muziq.be/diy/danielson/statevarfilter
http://filters.muziq.be/model/paia/2720/3b
http://filters.muziq.be/diy/daniels/wildmouse

--
       Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hej Michael, takker for responsen

Jeg har også tænkt på at sætte en mikrofon til en wah wah pedal, men har
ikke fået prøvet endnu - det kommer. Men hvis det bare er et low-pass
filter, mister man så ikke lidt at den lidt spidse lyd, som både er i
megafonen og telefonen?

Jeg har tænkt på, at det lyder lidt som hvis man gemmer en musik-sekvens på
computeren i 8kHz i stedet for 44.1kHz - var det eventuelt en idé at sample
lyden ved en lav samplingsfrekvens, og så konvertere den til analogt signal
igen? Eller opnår jeg samme effekt ved et bånd/lav-pass-filter?

Mvh
Jesper

Re: Lidt speciel effekt...

Det er også en lavpas filtrering :o) Nærmere en 4kHz lavpas med en
_meget_ kraftig roll-off.

/Thomas

Re: Lidt speciel effekt...

Jah, det er jo nok rigtigt nok, var jeg vist egentlig også klar over, når
jeg tænker efter :-) Men får man så også de lidt spidse lyde, som der jo
alligevel kommer fra f.eks. telefonrør/megafoner?

Mvh
Jesper

Re: Lidt speciel effekt...

Jeg skal til at lave noget ligende, så det kan være at vi kan lave det
sammen.
Min ide går på at begrænse båndbredde til noget der ligner 200 til 2500 hz.
og der efter lave noget forvrængning " både lige og ulige harmoniske".

Signalvejen gennem dimsen kunne være sådan.
1) Højpas (200Hz)
2) Limitor
3) Forvrængning
4) Lavpas (2500Hz.)
5) Output buffer

En helt anden og simpel løsning kunne være at tage en lille højtaler og en
kulmic. og montere det i et dæmpet plast rør.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hej Peter

Tja, vi kan vel i alt fald idé-udvikle sammen - ellers er jeg ikke sådan så
skrap til elektronik :-(

Jeg må indrømme at jeg ikke lige umiddelbart kan gennemskue hvordan
lydsignalet bliver påvirket af din første idé.

Din idé med en lille højtaler og en kulmic. i et rør har jeg også overvejet
som en mulighed for noget tid siden - måske det ender med det, for tror det
får en klang ret tæt på det, jeg søger.

Som jeg skrev til Michael, har jeg også overvejet om man kunne sample
signalet, og så konvertere det til analogt - ved at gøre det enten ved en
lav samplingsfrekvens (f.eks. 8kHz) eller måske bare i en lav "opløsning",
kunne man måske opnå den ønskede effekt? Eller er det vrøvl?

Mvh
Jesper

Re: Lidt speciel effekt...
en

overvejet
det

Ved at sample ved 8 KHz. og afspille det igen får du samme virkning som et
lavpass filter giver, du kan så tilføje noget forvrængning ved kun at sample
med en opløsning på 8bit i stedet for 16bit.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det kan jo så nemt være :-) Men hvis jeg bygger det som et lavpass-filter
istedet, som mange foreslår, hvordan får jeg så det meget kraftige roll-off,
som samplingsmetoden jo trods alt giver (jah, har lige lært et nyt ord, men
kendte godt betydningen, hehe)  ?

Mvh
Jesper

Re: Lidt speciel effekt...

Båndpasfilter, 300-3000Hz + en smule distortion...

Hvor i landet er du?... Jeg har et telefonrør monteret med XLR stik, som du
bare sætter til som en anden mikrofon.. Det kan afhentes for en pose
pilsnere..

/peter

Re: Lidt speciel effekt...

Hej Peter

Hvordan laves selve den "smule distortion"? Og har du (eller andre) et
diagram til et båndpass-filter, som skærer så tilpas skarpt ved de
300-3000Hz? (Selvom jeg ikke ved en masse om elektronik, ved jeg dog at
karakteristikken for filteret afhænger meget af konstruktionen).

Hvordan fungerer dit telefonrør? Er der noget specielt deri, som giver den
effekt, jeg ønsker, eller er det bare en mikrofon i et specielt kabinet? ;-)

Mvh
Jesper

Re: Lidt speciel effekt...

Alle f0rslag til trods, er det ikke noget, der allerede eksisterer -
syntheseizer o.l. eller en lille pedal-enhed, som kan købes færdig i lighed
med så mange andre lydfoirvrængere.

Prøv evt.
http://www.aage.dk /

Der er jo i givet fald ingen grund til at gå over åen efter vand.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Lidt speciel effekt...
Hej Karsten,

Men afhængig af hvor han bor, skal han måske gå over vandet for at komme
til Aage(n)  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Filtret er her: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1452/ln /

Distortion kunne være her
http://www.muzique.com/schem/ts808.gif..

Alternativt kan mange multieffektmaskiner ( Jeg mener, men er ikke 100%
sikker, at f.eks en Alesis Midiverb 4 kan lave det nummer) lave begge dele
på een gang..

;-)

Det er et telefonrør fra en mønttelefon... Mikrofonkapslen er den
originale.. Det eneste jeg har gjort er at mure et XLR stik på den....

Alternativt køber du da bare en megafon ?.... De burde kunne findes i den
blaa avis for et par hundrede og opefter....

Hvis du er i det nordjyske er du velkommen til at stikke forbi efter det
telefonrør jeg har liggende.. Husk øl !

/peter

Re: Lidt speciel effekt...

En enkel løsning kunne være at afskære det omtalte frekvensbånd i en grafisk
equalizer. I en parametrisk equalizer kunne man måske udnytte et højt Q i en
sweepbar mellemfrekvens til at gøre lyden mere resonansagtig?

Forvrængningen kommer helt af sig selv når blot der skrues møj hyw årrb, men
ellers kunne man placere equalizeren før/efter en forvrængerpedal til guitar
... eller forvrængningen kan frembringes med et par dioder koblet
back-to-back med en lille formodstand (fx 1 kOhm).

Alternativt har en Boss MetalZone (guitarforvrænger) meget fleksible høj- og
lavpas-filtre samt en sweepable mellemfrekvens. Det er måske alt der
behøves?

--
TA

Re: Lidt speciel effekt...

 I en parametrisk equalizer kunne man måske udnytte et højt Q i en

Det er sådan en Crybaby ( wahwah pedal ) virker, så det burde kunne klares
med guitareffekter alene.. Om ikke andet, så som test setup..

men
guitar

Ja, men f.eks i en mixer skal der skrues uhyggeligt meget op før der sker
noget.. Grænsen kommer selvf. an på mixeren..

Husk lige en preamp og evt. en buffer.. En mikrofon er langt fra stærk nok
til at nå en passende udgangsspænding alene..

og

Hvorfor ikke bare slagte en gammeldaws telefon med kulmikrofon og lodde en
stump ledning på terminalerne.... De skal ende i Pin 2 og 3 i XLR stikket..
Husk dog at "luse" ben 1 + 3 sammen..

Det gjorde jeg for 10 år siden med et telefonrør fra en mønttelefon, og det
virker da stadig, men kan godt opføre sig lidt underligt hvis det får
phantompower..

/peter

Re: Lidt speciel effekt...

stikket..
det

Nu skal en kulkornsmikrofon jo helst have DC for at virke, så et par
seriemodstande på ben 2 og 3, og fra seriemodstandene og hen på de 2
terminaler på mikrofonen, en kondensator imellem ben 1 og det ben på
mikrofonen der har modstandsforbindelse til ben 3. Desuden endnu en modstand
for at dæmpe signalet, monteret helt henne imellem ben 2 og 3. Phantom på og
så er den kørende!

Mvh. Uffe Ravn

Re: Lidt speciel effekt...

modstand
og

Se, der vidste du noget, som jeg ikke vidste :-)..
 Ergo er det nok ikke en kulmikrofon, der sidder i det telefonrør jeg
brugte.. Uanset lyder det af l*rt, men det var også hensigten da jeg lavede
nummeret..

/peter

Re: Lidt speciel effekt...

Nemlig. Formålet med mit indlæg var jo blot at give et par forslag til
hvordan man kunne skyde sig ind på det relevante frekvensområde, med de
midler et band eventuelt måtte have for hånden, og inden man gik igang med
at bygge elektronik fra grunden af. Måske kunne disse midler endda give et
udmærket resultat? Hvem ved?

Andre nævnte også Wah-Wah'en. Jeg nævnte equalizer'en, da man heraf på
simpel vis (evt uden måleinstrumenter) kunne danne sig et indtryk af det
relevante frekvensområde. Det er nok lidt sværere ud fra en Wah-Wah.

Jo, men OP ønskede "telefon-effekten" mellem mixer send/return. Det burde
vel ikke være et problem at anbringe en equalizer eller en forvrængerpedal
(som typisk har Gain og Volume) i mixerens effektsløjfe for at prøve sig
lidt frem?

høj-
stikket..
det

Det er sikkert også en mulighed -- har desværre ingen erfaring med
kulmikrofoner. Gik dog ud fra, at der var ulemper forbundet hermed (rundhyl,
støj, whatever) idet OP efterlyste en rent elektronisk "telefon-effekt" i
mixerens effektsløjfe.

Ellers et godt elektronik-projekt iøvrigt.

--
TA

Site Timeline