Lidt hjælp til om dette er korrekt

Hej

Skal lige have en bekræftigelse på at det jeg her har tegnet er korrekt

Forestil dig noget lignende blinklyset på en bil.. du vipper en knap til højre og højre relæ blinker og du vipper en knap til venstre og venstre relæ blinker

Dette har jeg tegnet i et diagram vha en AMV netop denne motode er vangt for at lave en pladsmæssig lille løsning og samtidigt holde udgifterne nede.. da denne del skal intrigeres i en større løsning.

Når knappen (2 polet omskifter med sluk i midt) (S1) er vippet til den ene side vil strømmen gå gennem et relæ (K) og en modstand (R) der har samme modstand som relæet og så vil relæet "blinke" og når jeg vipper kontanten til den anden side vil nøjagtig det samme ske bare at det andet relæ "blinker" og når knappen står i midter position vil intet blinke

Er denne opsætning korrekt, vil det kunne lade sig gøre i praksis?

Mvh Brian

Reply to
Icenfire (6920)

Bortsett fra at du har glemt slukkedioder over releene, så vil den koplingen fungere.

Her bør du ta hensyn både til spenningen og strømtrekket av releet. Transistorene må tåle den nødvendige strømmen. Resten av komponentene må også bereines til strømbehovet. Ved store strømmer, kommer du til et punkt der det vil vere mer hensiktsmessig å løse oppgaven i to trin, multivibrator med små transistorer, og kanskje en stor transistor for å trekke releene.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej

med hensyn til slukkedioden. skal jeg så bare sette den parallel over relæet?

mht. relæets størrelse, så har jeg set dette som et problem.. men jeg regner med at kunne finde et meget lille relæ, da dens kontaktfunktion kun skal kunne bære 1,75A ved 12V

Tror du det kan gå eller skal jeg ud i noget andet?

Mvh Brian

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:46afbc07$0$9928$ snipped-for-privacy@news.w>> Hej

Reply to
Icenfire (6920)

"Icenfire (6920)" skriver:

Noget andet.

En AMV af en eller anden type (transistor, eller en 555'er om du vil). Føder en drivertransistor der gennem omskifterkontakten tækker enten det ene eller det andet relæ.

Men - hvorfor overhovedet bruge relæ, når du med en transistor kan trække pærene direkte ?

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Klaus->

Relæet skal bruges som en beskyttelsessikring da den pære der skal sættes til er extern, og ikke den samme pære hver gang og pæren kan være kortsluttet, så bliver elektronikken ikke skadet hvis den externe del er dårlig.

//Brian

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Icenfire (6920)

Ja, i sperreretningen.

Jeg tror det går. Husk bare på å reine på efekt, "P=U*I" i /alle/ komponentene.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Icenfire (6920)" skriver:

Så hellere brænde et relæ af ?

Drivertransistoren erstatees af en stor FET og i seri emed den sættes en sikring (evt en polyfuse der kan resette sig selv. Udgangstrinnet dimensioneres så blot til at kunne trække strøm _nok_.