Lidt hjælp til om dette er korrekt

Skal lige have en bekræftigelse på at det jeg her har tegnet er korrekt

http://www.w-net.dk/AMV.bmp

Forestil dig noget lignende blinklyset på en bil.. du vipper en knap til
højre og højre relæ blinker og du vipper en knap til venstre og venstre relæ
blinker

Dette har jeg tegnet i et diagram vha en AMV netop denne motode er vangt for
at lave en pladsmæssig lille løsning og samtidigt holde udgifterne nede.. da
denne del skal intrigeres i en større løsning.

Når knappen (2 polet omskifter med sluk i midt) (S1) er vippet til den ene
side vil strømmen gå gennem et relæ (K) og en modstand (R) der har samme
modstand som relæet og så vil relæet "blinke" og når jeg vipper kontanten
til den anden side vil nøjagtig det samme ske bare at det andet relæ
"blinker" og når knappen står i midter position vil intet blinke

Er denne opsætning korrekt, vil det kunne lade sig gøre i praksis?

Mvh Brian

Re: Lidt hjælp til om dette er korre kt

Bortsett fra at du har glemt slukkedioder over releene, så vil den
koplingen fungere.

Her bør du ta hensyn både til spenningen og strømtrekket av releet.
Transistorene må tåle den  nødvendige strømmen. Resten av komponentene
må også bereines til strømbehovet. Ved store strømmer, kommer du til et
punkt der det vil vere mer hensiktsmessig å løse oppgaven i to trin,
multivibrator med små transistorer, og kanskje en stor transistor for å
  trekke releene.

HM

Re: Lidt hjælp til om dette er korrekt
Hej

med hensyn til slukkedioden. skal jeg så bare sette den parallel over
relæet?

mht. relæets størrelse, så har jeg set dette som et problem.. men jeg regner
med at kunne finde et meget lille relæ, da dens kontaktfunktion kun skal
kunne bære 1,75A ved 12V

Tror du det kan gå eller skal jeg ud i noget andet?

Mvh Brian

Re: Lidt hjælp til om dette er korrekt

Noget andet.

En AMV af en eller anden type (transistor, eller en 555'er om du vil).
Føder en drivertransistor der gennem omskifterkontakten tækker enten det
ene eller det andet relæ.

Men - hvorfor overhovedet bruge relæ, når du med en transistor kan
trække pærene direkte ?

Re: Lidt hjælp til om dette er korrekt
Klaus->

Relæet skal bruges som en beskyttelsessikring da den pære der skal sættes
til er extern, og ikke den samme pære hver gang og pæren kan være
kortsluttet, så bliver elektronikken ikke skadet hvis den externe del er
dårlig.

//Brian

Re: Lidt hjælp til om dette er korrekt

Så hellere brænde et relæ af ?

Drivertransistoren erstatees af en stor FET og i seri emed den sættes en
sikring (evt en polyfuse der kan resette sig selv. Udgangstrinnet
dimensioneres så blot til at kunne trække strøm _nok_.

Re: Lidt hjælp til om dette er korre kt

Ja, i sperreretningen.

Jeg tror det går. Husk bare på å reine på efekt, "P=U*I"  i /alle/
komponentene.

HM