Lidt hjælp til hastighedsmåler

Hej,

Jeg er igang med at lave en hastighedsmåler til min RC-bil. Jeg er dog
blevet lidt i tvivl. Hvordan er det smartest at måle? Jeg får en puls, for
hver omdrejning. Er det:
1: Smartest at måle tiden imellem hver puls, og ud fra dette foretage
beregningen?
2: Smartest at tælle pulser i f.eks. 100ms og ud fra dette lave
beregningerne?
3: Evt. andre foreslag?

Jonas Jalling

Re: Lidt hjælp til hastighedsmåler

Det kommer an på din tæller og din pulsfrekvens

Kombinere de to for bedst nøjagtighed og målehastighed.
Start ved en puls, tæl pulser i 100ms, mål tiden til næste puls.
Brug "antal pulser" og nøjagtid tid for "antal pulser" i beregningen.
På den måde får du både hurtig responce og god nøjagtighed.

Re: Lidt hjælp til hastighedsmåler
<snip>
Ja, jeg må indrømme at den er jeg ikke helt sikker på lige pt. Det var bare
en ide jeg kom på idag, og ville så gå igang med programmet. Jeg regner med
at smide det ned i en eller anden pic. Har ikke besluttet hvilken endnu.

Hmm... Dvs. at at hvis hver puls f.eks. er 11ms, vil jeg måle 9 pulser inden
for de 100ms og målingen bliver så sluttet ved 110ms, da den 9'ende puls
blev startet ved 99ms?

Jonas Jalling

Re: Lidt hjælp til hastighedsmåler

inden

Korrekt. Fidusen ved denne metoder er at du får god nøjagtighed over et
stort hastighedsområde.

Ved høje hastigheder er din nøjagtighed mest baseret på antal pulser, men
ved lave hastigheder vil du automatisk få et skift til at måle afstanden
mellem pulserne.

Re: Lidt hjælp til hastighedsmåler
<snip>
Det er jo genialt! ;-)