Lidt hjælp til hastighedsmåler

Hej,

Jeg er igang med at lave en hastighedsmåler til min RC-bil. Jeg er dog blevet lidt i tvivl. Hvordan er det smartest at måle? Jeg får en puls, for hver omdrejning. Er det:

1: Smartest at måle tiden imellem hver puls, og ud fra dette foretage beregningen? 2: Smartest at tælle pulser i f.eks. 100ms og ud fra dette lave beregningerne? 3: Evt. andre foreslag?
--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Det kommer an på din tæller og din pulsfrekvens

Kombinere de to for bedst nøjagtighed og målehastighed. Start ved en puls, tæl pulser i 100ms, mål tiden til næste puls. Brug "antal pulser" og nøjagtid tid for "antal pulser" i beregningen. På den måde får du både hurtig responce og god nøjagtighed.

Reply to
HKJ

Ja, jeg må indrømme at den er jeg ikke helt sikker på lige pt. Det var bare en ide jeg kom på idag, og ville så gå igang med programmet. Jeg regner med at smide det ned i en eller anden pic. Har ikke besluttet hvilken endnu.

Hmm... Dvs. at at hvis hver puls f.eks. er 11ms, vil jeg måle 9 pulser inden for de 100ms og målingen bliver så sluttet ved 110ms, da den 9'ende puls blev startet ved 99ms?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

inden

Korrekt. Fidusen ved denne metoder er at du får god nøjagtighed over et stort hastighedsområde.

Ved høje hastigheder er din nøjagtighed mest baseret på antal pulser, men ved lave hastigheder vil du automatisk få et skift til at måle afstanden mellem pulserne.

Reply to
HKJ

Det er jo genialt! ;-)

Mange tak for hjælpen.