Lidt hjælp til forståelsen

Hej.

Har skrevet en lille artikel til en hjemmeside omkring udregning af formodstand til LED, men jeg er ikke den store artikkelskriver, så hvis der er nogle af jer der gidder af gennemlæse den, og give besked hvis jeg skal formulere mig alderleds, eller især hvis der er fejl.. PFH tak.

Når man skal finde den rigtige modstand til at sætte foran sine LED skal man bruge OHM´s lov

For at finde modstanden bruger vi følgende formel:

(Uind - Uled) / I = R

Uind = Tilslutningsspænding i volt Uled = Spænding i volt over LED I = LED strøm i Ampere

Eksempel:

Vi har en lysdiode, hvor der skal ligge 3,2 volt over dioden, og en strøm på

20mA (=0,020A) Denne skal tilsluttes til 12volt

(12-3,2) / 0,020 = 440ohm

440ohm er ikke en standart modstand derfor vælger vi en 470ohm som er standard fra E12 Serien

Herefter kan vi regne effekten ud, dvs de watt der afsættes i modstanden. dette gøres med følgende formel: mAh*mAh*ohm = 0,020*0,020*470 = 0,188W

Da en "normal" modstand er på 0,25W kan du dermed ikke sætte flere lysdioder parallelt efter din modstand, da den så vil brænde af.

Der kan fåes modstande der kan holde til mange watt hvis du ikke ønsker at sætte en modstand over hver enkelte LED

Reply to
El-Trikker

"El-Trikker" skrev :

Du sætter heller ikke en modstand over hver enkelt LED - den sættes "i serie med"

--
Jan_stevns
Reply to

Her burde så have en beregning der viser den nye strøm med 470 Ohm

Uforsyning = forsyningsspænding, her 12V Uled = spændingsfald over lysdioden, her 3,2V Ur = spændingsfald over modstanden = Uforsyning - Uled = 8,8V r = faldmodstanden, her 470 Ohm Pr = effektafsættelsen i modstanden Ir = strømmen i modstanden

Ir = Ur / r = 8,8V / 470 Ohm = 0,0187 Ampere = 18,7mA

Eller den simple :

(12V-3,2V) / 470 Ohm = 18,7mA som det ses er det tæt på de ønskede

20mA

mAh ? milliAmperetimer ? - det er ikke korrekt.

P = effekt i Watt U = spænding i Volt R = modstand i Ohm I = strøm i Ampere

P = U * I U = I * R

Vi ønsker at finde effekten P, vi kender R og vi kender I Af ovenstående følger at vi kan indsætte U = I * R og vi får så:

P = I * I * R

eller

P = R * I^2

P = 470 Ohm * 0,0187 A * 0,0187 A = 0,164W = 164mW

Men vi kendte jo egentlig også Ur og Ir :

Pr = Ur * Ir = 164mW

Det samlede effektforbrug for kredsløbet er således :

(P = U * I) P = 12V * 0,0187A = 0,225W = 225mW

Forkert. Uanset hvor mange LED du sætter i parallel vil spændingsfaldet over modstanden være konstant (heraf følger at effektafsættelsen også er konstant) , strømmen vil blot fordele sig mellem lysdioderne (forudsat at lysdioderne er HELT ens). En lysdiode er en ulineær komponent.

At du så vil få store problemer med at disse strømme vil være uens da lysdioderne er lidt forskellige og man vil let få store forskelle i lysstyrke på LEDene.

Så er det bedre at sætte 3xLED i serie, så får du Uled = 3 x 3,2V =

9,6V

Ur = 12V - 9,6V = 3,4V

Ved 20mA giver det en modstand på 3,4V / 0,02A = 170 Ohm, lad os sige

180 Ohm som er standard

Ir = 3,4V / 180 ohm = 18,9mA Pr = 3,4V * 0,0189A = 0,064W = 64mW

Voila, tre lysdioder - og kun 64mW afsat effekt i faldmodstanden, og samme totale effektforbrug som med een lysdiode.

Du sætter ikke nogen modstande over lysdioderne, men i serie med.

Reply to
Ole Geisler

Tak.. den fejl havde jeg ikke lige set... det er selvfølgelig korrekt af den skal i serie med..

//Brian

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@news.tele.dk...

Reply to
El-Trikker

Hold da op det var noget af en udredning du kommer med der.. men jeg vil lige læse den igennem et par gange mere.. og så vil jeg helt sikkert gøre brug af det tusind tak.

//Brian

"Ole Geisler" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
El-Trikker