Lidt hjælp til forståelsen

Hej.

Har skrevet en lille artikel til en hjemmeside omkring udregning af
formodstand til LED, men jeg er ikke den store artikkelskriver, så hvis der
er nogle af jer der gidder af gennemlæse den, og give besked hvis jeg skal
formulere mig alderleds, eller især hvis der er fejl.. PFH tak.

Når man skal finde den rigtige modstand til at sætte foran sine LED skal man
bruge OHM´s lov

For at finde modstanden bruger vi følgende formel:

(Uind - Uled) / I = R

Uind = Tilslutningsspænding i volt
Uled = Spænding i volt over LED
I = LED strøm i Ampere

Eksempel:

Vi har en lysdiode, hvor der skal ligge 3,2 volt over dioden, og en strøm på
20mA (=0,020A)
Denne skal tilsluttes til 12volt

(12-3,2) / 0,020 =  440ohm

440ohm er ikke en standart modstand derfor vælger vi en 470ohm som er
standard
fra E12 Serien

Herefter kan vi regne effekten ud, dvs de watt der afsættes i modstanden.
dette gøres med følgende formel:
mAh*mAh*ohm = 0,020*0,020*470 = 0,188W

Da en "normal" modstand er på 0,25W kan du dermed ikke sætte flere lysdioder
parallelt efter din modstand, da den så vil brænde af.

Der kan fåes modstande der kan holde til mange watt hvis du ikke ønsker at
sætte en modstand over hver enkelte LED

Re: Lidt hjælp til forståelsen

Du sætter heller ikke en modstand over hver enkelt LED -  den sættes
"i serie med"

--
Jan_stevns

Re: Lidt hjælp til forståelsen
Tak.. den fejl havde jeg ikke lige set... det er selvfølgelig korrekt af den
skal i serie med..

//Brian

Re: Lidt hjælp til forståelsen
On Fri, 26 Dec 2008 02:21:45 +0100, "El-Trikker"

Her burde så have en beregning der viser den nye strøm med 470 Ohm

Uforsyning = forsyningsspænding, her 12V
Uled = spændingsfald over lysdioden, her 3,2V
Ur = spændingsfald over modstanden = Uforsyning - Uled = 8,8V
r = faldmodstanden, her 470 Ohm
Pr = effektafsættelsen i modstanden
Ir = strømmen i modstanden

Ir = Ur / r = 8,8V / 470 Ohm = 0,0187 Ampere = 18,7mA

Eller den simple :

(12V-3,2V) / 470 Ohm = 18,7mA som det ses er det tæt på de ønskede
20mA

mAh ? milliAmperetimer ? - det er ikke korrekt.

P = effekt i Watt
U = spænding i Volt
R = modstand i Ohm
I = strøm i Ampere

P = U * I
U = I * R

Vi ønsker at finde effekten P, vi kender R og vi kender I
Af ovenstående følger at vi kan indsætte U = I * R og vi får så:

P = I * I * R

eller

P = R * I^2

P = 470 Ohm * 0,0187 A * 0,0187 A = 0,164W = 164mW

Men vi kendte jo egentlig også Ur og Ir :

Pr = Ur * Ir = 164mW

Det samlede effektforbrug for kredsløbet er således :

(P = U * I)
P = 12V * 0,0187A = 0,225W = 225mW

Forkert.
Uanset hvor mange LED du sætter i parallel vil spændingsfaldet over
modstanden være konstant (heraf følger at effektafsættelsen også er
konstant) , strømmen vil blot fordele sig mellem lysdioderne (forudsat
at lysdioderne er HELT ens). En lysdiode er en ulineær komponent.

At du så vil få store problemer med at disse strømme vil være uens da
lysdioderne er lidt forskellige og man vil let få store forskelle i
lysstyrke på LEDene.

Så er det bedre at sætte 3xLED i serie, så får du Uled = 3 x 3,2V =
9,6V

Ur = 12V - 9,6V = 3,4V

Ved 20mA giver det en modstand på 3,4V / 0,02A = 170 Ohm, lad os sige
180 Ohm som er standard

Ir = 3,4V / 180 ohm = 18,9mA
Pr = 3,4V * 0,0189A = 0,064W = 64mW

Voila, tre lysdioder - og kun 64mW afsat effekt i faldmodstanden, og
samme totale effektforbrug som med een lysdiode.
Du sætter ikke nogen modstande over lysdioderne, men i serie med.

Re: Lidt hjælp til forståelsen
Hold da op det var noget af en udredning du kommer med der.. men jeg vil
lige læse den igennem et par gange mere.. og så vil jeg helt sikkert gøre
brug af det tusind tak.

//Brian