Lidt hjælp til Eagle Cad.

Hej.

Jeg har lagt et print ud i Eagle, og jeg har 3 lus liggende på oversiden(enkeltsidet print) men ville gerne kunne placere en nulohmsmodstand på boardet, men den skal ikke ses i schematic, er det muligt ?

Selvf. kan jeg bare lave en bane i top layer med via's (det er hvad jeg har gjort nu) men det duer ikke når printet skal sendes til produktion. (jeg ofrer ikke dobbeltside for tre skide baner :-) Tre tilsyneladende ubrugte nulohmsmodstande i schematic forvirrer bare, så det duer ikke...

Hvordan gør jeg ?

// Per.

Reply to
Per Jensen

Kan du ikke bare tegne en nul-ohms modstand på silk-laget og ignorere top-copper når du exporterer til gerber?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://www.openspaceaarhus.dk/
Reply to
Flemming Frandsen

Hej Per

Jeg kender ikke Eagle, men i andre CAD programmer ville jeg da bare lave en komponent der består af et stykke wire.

--
Mvh

Tjoeh... Det var da en mulighed.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Det er fint nok, men hvis jeg laver en komponent skal den også være i schematic - du kan ikke placere en komponent på dit print der ikke er dit schematic, da netlisten binder dem sammen, og man kan ikke slå den styring fra.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Hej Per

Jeg er udmærket klar over det med netlisten, men det burde jo ikke være noget problem at lave en komponent der ligner en ledning i sch.

Du kan se min løsning her

Mvh

"Per Jensen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@giganews.com...

Nu skriver du ikke om du har brugt auto ruter eller om du har rutet printet manuelt. Men hvis man bruger lidt tid på manuel ruting er det nok muligt at undgå de 3 lus, hvilket jeg vil mene er det bedste løsning. Alternativet er som andre forslåer, at lave en komponent, som ligner en stump wire.

Det er selvfølgelig også muligt, at du bare flytter øerne til lusene, så de har en afstand så de passer med de 0 ohms modstande du vil montere, og så tegner i silketrykket - hvor de skal monteres.

Note: Jeg bryder mig ikke om, at man montere noget på printet, som ikke er angivet i diagram / stykliste. Det kan f.eks skabe forvirring i forbindelse med evt. fejlfinding på konstruktionen for personer som ikke kender årsagen til at 0 ohms modstandende er monteret.

Dertil: Hvis printene skal monteres af en professionel virksomhed, er der også vigtigt at diagram / print og stykliste stemmer overens. Hvis noget mangler på diagrammet, så mangler det også i styklisten, hvilket giver problemer med styringen af indkøbet af komponenter til de pågældende print. Der vil komme til at mangle de komponenter som ikke er angivet i diagram / stykliste.

Den bedste løsning vil efter min mening være, at rute printet om, så du undgår lusene /0 ohms modstandene

M.v.h.

C. Nielsen

Reply to
Carsten Nielsen

Det er sådan jeg altid gør. Lægger mine "lus" som baner på top-laget, og undlader så at medsende gerber for top-laget når jeg bestiller mit enkelt-sidet print.

Reply to
Allan Soerensen

re

jeg synes at Max'es l=F8sning er god.. og max, du kan jo s=E5 lave symbolet som en ledning i schema ogs=E5 ,s=E5 er den med i stykliste , giv den navnet lus.. alternativt hvis det bare var komponenten der ikke m=E5 v=E6re i layout.. skift lag, og forbind,s=E5dan som det er foretaget her.. men klik s=E5 banen ud bagefter s=E5 der kun er airwire ..s=E5 er den jo ikke en del af layout gerber mere. og alternativt til det.. n=E5r det hele er f=E6rdigt ,s=E5 =E5bn kun board ,eller kopier til en ny boadrfile ,s=E5 vil schema og layout ikke v=E6re sammenh=E6ngende, s=E5 derefter kan der laves =F8er til de lus .og d= e vil ikke ses i schema. og ikke flere alex

Reply to
Alex

Hej Alex

Hvis du kikker på det billede jeg linker til, ja så vil du se at den figurere i netlisten som en modstend, nemlig R1 på 0R.

I BOM vil den så også hedde R1 og være en 0 Ohms modstand.

--
Mvh

Rigtig god idé - det prøver jeg.

Tak!

// Per.

Reply to
Per Jensen

Autorouter er et No-no, det gider jeg sq ikke.

Nej, det er routet manuelt, og jeg kan ikke lige gennemskue hvad jeg gør med de sidste 2 lus (ja jeg fik fjernet en)

// Per.

Reply to
Per Jensen

=E5 du

de to baner kan let laves.. lidt rundt om andre ting s=E5 er de v=E6k.. den sidste kan jeg ikke lige se, men printet er s=E5 enkelt at det burde .. med mndre du skal have visse afstande.. og autorouter.. jeg bruger den altid.. nogle gange bruger jeg den til at vise mig hvad den kan.. mangler der lidt da den gav op ,s=E5 kan man koncetrer sig om disse ,og tit finde en vej .og klarer den det hele,s=E5 skal jeg s=F8rme ogs=E5 kunne manuelt bagefter . alex

Reply to
Alex

Den 27-05-2010 09:49, Carsten Nielsen skrev:

Lige et link til en java baseret auto router der er noget bedre end den indbyggede og virker med eagle ved at export brd og køre det script den laver.

Nåja og gratis :)

Reply to
Jan Nielsen