Lidt hjælp til Eagle Cad.

Hej.

Jeg har lagt et print ud i Eagle, og jeg har 3 lus liggende på
oversiden(enkeltsidet print) men ville gerne kunne placere en
nulohmsmodstand på boardet, men den skal ikke ses i schematic, er det
muligt ?

Selvf. kan jeg bare lave en bane i top layer med via's (det er hvad jeg
har gjort nu) men det duer ikke når printet skal sendes til produktion.
(jeg ofrer ikke dobbeltside for tre skide baner :-) Tre tilsyneladende
ubrugte nulohmsmodstande i schematic forvirrer bare, så det duer ikke...

Hvordan gør jeg ?

// Per.

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Kan du ikke bare tegne en nul-ohms modstand på silk-laget og ignorere
top-copper når du exporterer til gerber?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://www.openspaceaarhus.dk /

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Tjoeh... Det var da en mulighed.

// Per.

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Det er sådan jeg altid gør.
Lægger mine "lus" som baner på top-laget, og undlader så at medsende gerber
for top-laget når jeg bestiller mit enkelt-sidet print.

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.
Hej Per

Jeg kender ikke Eagle, men i andre CAD programmer ville
jeg da bare lave en komponent der består af et stykke wire.

Max

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Det er fint nok, men hvis jeg laver en komponent skal den også være i
schematic - du kan ikke placere en komponent på dit print der ikke er
dit schematic, da netlisten binder dem sammen, og man kan ikke slå den
styring fra.

// Per.

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.
Hej Per

Jeg er udmærket klar over det med netlisten, men det burde jo ikke være
noget problem at lave en komponent der ligner en ledning i sch.

Du kan se min løsning her

http://www.sandcastle.dk/artikler/OR.gif

Max

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.
re

jeg synes at Max'es lF8%sning er god.. og max, du kan jo sE5% lave
symbolet som en ledning i schema ogsE5% ,sE5% er den med i stykliste , giv
den navnet lus..
alternativt hvis det bare var komponenten der ikke mE5% vE6%re i layout..
skift lag, og forbind,sE5%dan som det er foretaget her.. men klik sE5%
banen ud  bagefter sE5% der kun er airwire ..sE5% er den jo ikke en del af
layout gerber mere.
og alternativt til det.. nE5%r det hele er fE6%rdigt ,sE5% E5%bn kun
board ,eller kopier til en ny boadrfile ,sE5% vil schema og layout ikke
vE6%re sammenhE6%ngende, sE5% derefter kan der laves F8%er til de lus .og d=
vil ikke ses i schema.
og ikke flere
alex

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.
Hej Alex

Hvis du kikker på det billede jeg linker til, ja så vil du se at
den figurere i netlisten som en modstend, nemlig R1 på 0R.

I BOM vil den så også hedde R1 og være en 0 Ohms modstand.

Max

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Rigtig god idé - det prøver jeg.

Tak!

// Per.

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Nu skriver du ikke om du har brugt auto ruter eller om du har rutet printet
manuelt. Men hvis man bruger lidt tid på manuel ruting er det nok muligt at
undgå de 3 lus, hvilket jeg vil mene er det bedste løsning.
Alternativet er som andre forslåer, at lave en komponent, som ligner en
stump wire.

Det er selvfølgelig også muligt, at du bare flytter øerne til lusene, så de
har en afstand så de passer med de 0 ohms modstande du vil montere, og så
tegner i silketrykket - hvor de skal monteres.

Note: Jeg bryder mig ikke om, at man montere noget på printet, som ikke er
angivet i diagram / stykliste. Det kan f.eks skabe  forvirring i forbindelse
med evt. fejlfinding på konstruktionen for personer som ikke kender årsagen
til at 0 ohms modstandende er monteret.

Dertil: Hvis printene skal monteres af en professionel virksomhed, er der
også vigtigt at diagram / print og stykliste stemmer overens.
Hvis noget mangler på diagrammet, så mangler det også i styklisten, hvilket
giver problemer med styringen af indkøbet af komponenter til de pågældende
print. Der vil komme til at mangle de komponenter som ikke er angivet i
diagram / stykliste.

Den bedste løsning vil efter min mening være, at rute printet om, så du
undgår lusene /0 ohms modstandene

M.v.h.

C. Nielsen

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

Autorouter er et No-no, det gider jeg sq ikke.

Nej, det er routet manuelt, og jeg kan ikke lige gennemskue hvad jeg gør
med de sidste 2 lus (ja jeg fik fjernet en)

http://zapro.dk/public/misc/batt_unit.png

// Per.

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.

de to baner kan let laves.. lidt rundt om andre ting sE5% er de vE6%k..
den sidste kan jeg ikke lige se, men printet er sE5% enkelt at det
burde .. med mndre du skal have visse afstande..
og autorouter.. jeg bruger den altid.. nogle gange bruger jeg den til
at vise mig hvad den kan.. mangler der lidt da den gav op ,sE5% kan man
koncetrer sig om disse ,og tit finde en vej .og klarer den det hele,sE5%
skal jeg sF8%rme ogsE5% kunne manuelt bagefter .
alex

Re: Lidt hjælp til Eagle Cad.
Lige et link til en java baseret auto router der er noget bedre end den
indbyggede og virker med eagle ved at export brd og køre det script den
laver.

http://www.freerouting.net/index.php?page=eagle

Nåja og gratis :)

Site Timeline