Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Hej -

Jeg har et par spørgsmål vedr. Li-ion batterier:

- det er i princippet ligegyldigt om man aflader et Li-ion batteri helt
førend det oplades, da Li-ion ikke har den såkaldte memory effekt, men
fungerer det også sådan i praksis?

- tager et (Li-ion) batteri skade af at være tilsluttet en oplader når
batteriet er fuldt opladt?

På forhånd tak!

(Hvis mit spørgsmål i virkeligheden hører hjemme i en anden kategori, bed
mig da venligst futte derhen..)

--
Mvh. Jonas Delfs
Freelance webprogrammør: http://delfs.dk

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Ja, det er min erfaring.
Jeg bruger dog nogen professionelle videobatterier, der på et display
kan fortælle, at de gerne vil have en af- og opladning i laderen. Det
beder de om med et par måneders mellemrum. Om det er for kemiens
skyld, eller for at den indbyggede 'computer' kan checke kapaciteten,
det ved jeg ikke.

Det gør det ikke. Li-ion kræver nemlig en præcis styring under
opladningen, ellers kan de i værste fald eksplodere. Derfor kan du
være sikker på, at laderen er så 'intelligent', at den afbryder
ladningen, når batteriet er fuldt opladt.

--
Kåre

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Sidstnævnte er jeg ret overbevist om. Har "reddet" et par Li-Ion
batterier der troede de var fuldt opladet ved at forbinde en PSU i
parallel (internt i batteriet) og lade "forbrugeren" bruge strøm
indtil der blev meldt "low battery" for derefter at oplade med det
originale ladekredsløb.

Men det er ikke et eksempel til efterfølgelse hvis man ikke har 100%
styr på hvad man gør, samt en regulerbar PSU der kan levere både
strøm&spænding i fornuftige kvantiteter!

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Hmm - det kan være jeg skal prøve det med mit Dell batteri, der har givet op
(øv!) stort set uden at ha' været brugt (dvs. ikke været tilsluttet en
lader)...
Det burde dog være lettere at resette "energimåleren" via. den serielle
kanal - men det kræver selvfølgelig at nogen har skrevet software til det...

Mvh.
 Anders

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?
Brug kun en inteligent LI-ON lader. En tilfældig husmandslader fra NICD
tiden vil få LI-ON til at eksplodere.
Også LI-ON har godt af at blive motioneret en gang imellem, altså helt ned
og derefter helt op.
Jørgen

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Hej Jonas

Jeg er af samme overbevisning som KE5%re og JTN - det skal vE6%re en Li-i=
on20%
lader, som er designet til netop dE9%t Li-batteri du har. Der findes20%
mindst 2 Li-batteri varianter.

FE6%rdigvarer, med inkluderet Li-batteri, har med sikkerhed en intelligen=
t20%
Li-lader - ellers er jeg ret sikker pE5% at de ikke blev CE-mE6%rket.

Her er du mere supplerende information:

Kig i trE5%den:

Opladning af batterier [akkumulatorer, ogsE5% om "memory-effekt"]:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/6286.all.html

-

Her er beslE6%gtede trE5%de:

batteri oplader:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/3499.all.html#3506

Valg af batteritype til batteri-backup:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2898.all.html#2899

mvh/Glenn

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?
Tillad mig lige at stille et follow-up spørgsmål for dummys:

Hvordan aflader jeg et (li-ion)-batteri?

Man kan vel bare kortslutte det, eller hva?

Kurt

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Så skal du lige vente nogle dage til nytårsaften, så du selv kan bidrage med
et drøn fra batteriet. Få eventuelt en ædru person til at køre dig på
skadestuen bagefter.

/ Hans

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Jeg lytter til gode råd, og accepterer hvad jeg får fortalt, men jeg
mangler stadig at forstå hvorfor!

Hvorfor sku' der være forskel på om man kortslutter forbindelsen
mellem et batteris to poler eller om der er indskudt en modstand i
mellem, når formålet er afladning? Det drejer sig vel under alle
omstændigheder om at der skal flyttes nogen elektroner?

Kurt

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

varmeudviklingen .....

Prøv at kortslutte et bilbatteri ;)
--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?
med
Der er en væsentlig forskel: Når du aflader igennem en modstand, bliver
strømmen begrænset, men aflader du med en direkte kortslutning bliver
strømmen så stor at varmeudviklingen sansynligvis vil få batteriet til at
eksplodere.

/ hans

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

Det er der heller ikke. Bare kortslut.

Første forsøg bør være en fornuftig blyakku, fx. den i din bil.
Kortslut den med et kraftigt stykke ledning.

Skriv om dine erfaringer hvis du overlever.

Alternativt kan der eksperimenteres med papirclips og stikkontakter,
et passende antal clips giver god varme.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?

He, pas nu på med de selvmordsplaner for spørgeren.

En kammerat lagde engang en kæmpestor svensknøgle fra sig, lige
henover polerne på en blyakku fra en bil. Sekunder senere kogte
syren, men han fik vabler på hænderne da han ville tage den varme
svensknøgle væk. Den var nu svejset fast til polerne.
Inden han greb en hammer fra arbejdsbordet og fik hamret nøglen
væk, var den store svensknøgle rød/orange-glødende.
Hele forestillingen varede mindre end 10 sekunder.

Han slap med vablerne og et par ugers stuearrest.

Egnen erfaring med bilakku og 3 meter 1,5 mm2 kabel fik blot
isoleringen til at forkulle og ledningen brændte over (biluheld).

m.v.h. Emil

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?
Hej Ole,

Erfaring ?  Jeg troede at en god Bourgogne gav tilstrækkelig varme i sig
selv ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det vil ikke virke efter hensigten. Nogen (store?) li-ion batterier
har indbygget 'computer' med sikring mod alverdens former for misbrug.
Sådan et ville blot afbryde forbindelsen indtil computeren bliver
'genstartet'.

Hvis batteriet ikke har den form for beskyttelse, vil det sansynligvis
dø meget hurtigt - eventuelt med et ordentligt brag.
Og selv hvis du aflader over en modstand af en slags, kan du snildt
ødelægge batteriet. Det har nemlig ikke godt af at blive tømt helt -
også dét kan vist medføre eksplosion.

Så den rette måde at gøre det på (hvis det er nødvendigt), er enten
med en lader, der har en afladefunktion til li-ion - eller i det
apperat, batteriet bruges i.

--
Kåre

Re: Li-ion batterier: overopladning og memory effekt?
On Sat, 27 Dec 2003 21:25:58 +0100, "Jonas Delfs"

Der er ingen memoryeffekt - det synes alle autoritative kilder enige
om.

Det kommer an på om opladeren er hensigtsmæssigt konstrueret.

Li-ion celler tåler ikke overladning. Ej heller med ganske svag strøm
(såkaldt "trickle charging") sådan som NiMH-opladere ofte anvender,
når den egentlige opladning er afsluttet.

Et par andre facts om Li-ion batterier (omtrentlige, der er flere
typer):
1) regn med livstid på ca. 300-500 op/afladninger
2) efter 500 op/afladninger er kapaciteten faldet til ca. 50%
3) de bliver ringere med alderen - også selv om de ikke bruges. Et to
år gammelt batteri er ofte allerede aldrende.
4) batterierne indholder ofte indbygget elektronik der gør dem uegnet
til alle former for køkkenbordsfuskerier :-(

http://www.huret.com/overview.pdf

Alex

Site Timeline