Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Postet i:
dk.teknik.satellit
dk.teknik.tv+video
dk.teknik.elektronik
dk.teknik.el

Hej,

Jeg har fået ansvaret for at finde en TV-løsning til en boligforening med 60
beboere.

Boligforeningen har noget modtagerudstyr + 3 paraboler stående som vist nok
i sin tid blev leveret af Lindpro. Udstyret distribuerede indtil for nylig 7
kanaler, hvoraf de fleste er digitale. Men for ikke så lang tid siden
bortfaldte de 3 analoge, svenske kanaler. Så nu
får beboerne kun 4 kanaler til ca. 100 kroner pr. måned.

Jeg har uploadet nogle billeder (pics.zip) af udstyret til denne adresse:

http://www.fileswap.com/share/?id=a9be4c2a4041cadbf9d61ae16dd1389e

Den optimale løsning er en løsning hvor:

1) man får en pulje af f.eks. 200 TV-kanaler
2) beboerne individuelt - fra førnævnte pulje - kan sammensætte deres egen
TV-pakke, herunder hvilke TV-kanaler de gerne vil se. Altså: En beboer vil
se kanal 1, 20 og 30 mens en anden beboer vil se kanal 2, 8 og 24.
3) Der er masser af analoge og digitale kanaler at vælge imellem (gratis
og -betalingskanaler)
4) At minimere behovet blandt beboerne for at de sætter deres egen parabol
op
5) Kanalpuljen let og uden for høje omkostninger kan udvides

Jeg vil derfor høre om der er nogen i denne gruppe, der har et godt forslag
til en løsning.
Det må meget gerne være en løsning, som bygger på en opgradering af det
nuværende
anlæg, men det behøver det ikke være. Det kunne også være en komplet
udskiftning
af anlægget eller en helt anden løsning (f.eks. levering af TV via
internetforbindelse). Så længe løsningen opfylder så mange af de ovennævnte
5 kriterier, er det en løsning jeg gerne vil høre om.

Glæder mig til at læse nogle forslag :o)

Mange tak på forhånd..

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Det bliver en meget dyr løsning, da en sådan pakning kun kan ske på jeres
egen digitale platform.
Det er nok nemmere for jer at få kanalerne leveret af f.eks Yousee.
Hvis i gerne vil beholde jeres eget anlæg og selv bestemme hvordan det skal
være, så er det nok en god ide at tage kontakt til nogle der laver
fællesantennelæg, det kunne f.eks være Dansk Kabel TV.

Mvh
Brian.

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Ud fra billederne, ser det ud til det meste af udstyret kan genbruges i eget
anlæg.
Hvis i før har haft SVT1,2 og TV4 analog, behøver i bare en DVB-T modtager
pr kanal, eller en multibox pro fra A2B som kan klare 3 kanaler (TV4 og SVT
er dog ikke på samme kanal). Analog modulatoerne har i allerede fra den
gamle analog modtagelse.

Mvh
Brian

> [...]

HC> TV-pakke, herunder hvilke TV-kanaler de gerne vil se. Altså: En
HC> beboer vil se kanal 1, 20 og 30 mens en anden beboer vil se kanal

Held og lykke med at få Viasat med på den model. Eller med at få
beboerne til at acceptere at de må undvære TV3/3+.

/Benny

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??
On Wed, 14 Nov 2007 17:08:15 +0100, "Hans Christiansen"

Hvem har brug for det?

Selv om den underliggende teknik kom til at fungere, hvem skal så
administrere den løsning?

Igen, er behovet der ?

Forståeligt.

Regn med typiske omkostniger på 20-50KR/kanal for professionelt udstyr
der ikke skal genstartes i tide og utide/går i stykker/mmm.

Do. er et koncept der grundlæggende vil koste en arm+et ben. Kontakt
Stofa, TDC(Yousee) e.l. - det er den eneste reelle mulighed. En
fuldpakke bør koste ca. 200-250DKK/md. Det kan du kun få en VIASAT
pakke for på egen parabol.

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??
Kontakt  COM X

de Kører med Fri telefoni imellem Beboer og Inter net

de HAR osse Kabel Tv

Mvh Henrik

comxnet.dk

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Hvis I deponere et par millioner kr på min konto, vil det glæde mig meget,
at lave
et sådant anlæg.
Dertil kommer lige udstyr hos hver forbruger iform af digitale boxe med
kortlæsere
samt flere tusinde kr om året til administration og tv-programmer.

Nej den vej er ikke farbar.  I må kunne blive enige om et meget mindre antal
kanaler
som så evnt kan deles op i f.eks 3 pakker.
Dette kan måske laves til en rimelig pris, men problemet er jeres
hovedstation.
Den koster det samme at bygge som hvis I var flere hundrede tilsluttet.
Jeres mulighed ligger 2 steder.
Prøv TDC
Vent lidt og se om det nye landbaserede digitale net fremkommer med kanaler
nok
til at tilfredstille jer.
Jeres net kan sikkert fremfører signalerne - og udstyret er til at betale
for en  hovedstation til dette.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne
2730 Herlev

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??
hehe...

vil da "bare lige" sige at jeg er helt enig med dig Elmand...
og så synes jeg det er skræmmende at nogen vil være bekendt at levere en
"hovedstation" der ser sådan ud...!

Rasmus
Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Ja, jeg har jo ikke så meget forstand på hvad det er for noget udstyr. Mit
indtryk var også
at det så noget rodet/amatøragtigt ud.... Men jeg vil da gerne vide hvad der
er galt med
"hovedstationen" ??

Er der iøvrigt nogen der kan give en kort beskrivelse af hvilket system jeg
har
med at gøre? Hvilken funktion har de forskellige "kasser" ?

Og til sidst...Hvis vi skal bygge videre på det eksisterende anlæg, hvad er
så smartest?
Med andre ord: Hvad er mulighederne?

Tak igen :o)

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

IF TV Modulator: Laver audio/video signalet om til et TV signal, på en
mellemfrekvens.

QPSK Demodulator: Modtager en satellitkanal og laver den om til en
mellemfrekvens

Upconverter: Laver mellemfrekvensen om til de kanaler du bruger på TV.

Channelprocessor: I jeres tilfælde modtager den DVB-T fra Hove på K51 og
flytter den til K21 for lokal modtagelse.

QAM modulator: bruges til at sendes ud i digital format, det ligner i tager
en satellit kanal ned (QPSK demodulator) sender den over i QAM modulatoren
og over i TV upconverteren.

Macap udstyret er 4 satellit modtagere.

Wisi udstyret er kanal omsættere og modulatore.
F.eks 23/2 den modtager Kanal Købenahvn på kanal 23 og omsætter den til
kanal 2

Parabolerne er sikkert Canal digital 1.Vest, Viasat 5.Øst og Astra 19.Øst

Et eksempel på hvordan TV2 Zulu er strikket sammen:

Macab modtageren modtager TV2 Zulu fra satelliten. A/V signalet sendes ind i
Arcodan 99002 IF TV Modulatoren som laver det om til et analog tv signal,
det sendes over i 94150 TV Upconverter som sørger for det kan modtages på
kanal C9

Mvh
Brian

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??
Undskyld min uvidenhed, men kan man ikke lave anlægget om så
satellitsignalerne
fra de 3 paraboler ryger direkte ud i stuerne hos de enkelte beboere, som så
hver har deres egen
sat-receiver? Eller kan kablerne fra anlægget ud til beboerne ikke klare
det?

Det vil jo give en stor grad af fleksibilitet mht. hvad den enkelte beboer
vil abonnere på af
betalingskanaler...

Hvis det kan lade sig gøre, hvor meget vil I så skyde på at det ville koste?

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

jo det kan godt lade sig gøre... men det bliver meget meget dyrt for den
enkelte abonnent... er du sikker på dine med-brugere er villige til det??

Rasmus
Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Nej, det er jeg ikke sikker på...men jeg har også fået til opgave at
præsentere
forskellige løsninger...nogle vil så være dyrere end andre...Jeg forstår dog
bare
ikke hvorfor du mener at det er en dyr løsning. For beboerens vedkommende
vil der jo blot være tale om en engangsinvestering i en sat-receiver. Hvis
enkelte beboere gerne vil abonnere på pakker kan de jo så gøre det. Og dem
der ikke vil abonnere på noget, kan jo så få en masse gratiskanaler.

Hvad vil I skyde på at det kommer til at koste? Og hvordan skal anlægget
laves
om i så fald?

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Hvis du er en rigtig klog mand, allierer du dig med nogen der har
forstand til det - det er ikke en særlig sjov position du har anbragt
dig i ;)

--
Jan_stevns

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??
hvad er der da galt?

man kan sige at du starter "bagfra"... altså..
først starter man med at finde ud af hvilke kanaler anlæggets brugere vil
have og derefter kan man så begynde at kigge på hvad der skal gøres ved det
eksisterende anlæg... så kan man lave en pris pr. bruger som derefter kan
acceptere den osv osv...
det er jo umuligt at rådgive dig om køb af mere udstyr/udvidelse sålænge
ingen ved om I ønsker flere satellitkanaler eller hvad i ønsker...
skal de tre svenske tilbage i anlægget vil det som minimum kræve 3 DVB-T
receivere...

Rasmus
Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Af en eller anden grund, kan jeg ikke se hovedstationen. Men jeg kan forstå

andre indlæg, at der er materiel imellem af høj klasse og andet af mindre
godt.
Vi mangler også oplysninger om selve distributionsanlægget.-  Sløjfeanlæg
( Uha)
eller et mere moderne stikledningsanlæg.- Vor gl.er fordelingsnettet.?
Normalt bruger jeg ikke denne fremgangsmåde, men jeg synes du er kommet på
en meget svær post,- det er ikke bare lige. Da jeg tror, du ligger i det
område, hvor
jeg normalt udfører fællesantenneanlæg, vil jeg godt uden forpligtigelser
for jer ,kikke på det sammen med dig, og her lægge forskellige muligheder op
for jer.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne
2730 Herlev

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

hent den zip fil her:
http://www.fileswap.com/share/?id=a9be4c2a4041cadbf9d61ae16dd1389e

der er masser af billeder...
jeg tror også det er i dit område Elmand... så du må lige få Hans til at gi'
lyd fra sig... :o)

Rasmus
Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Hvis man nu ser bort fra hvordan det "ser" ud, så kan jeg ikke se der er
noget at peje fingere af.
Det er Macab, A2B,Wisi og SA Vision1000 udstyr, det er da fint.

Jeg bryder mig dog ikke om stik der ikke er HF tætte, som f.eks på det Wisi
rack.

SVT1,2 og TV4 kan i ret læt få tilbage ved at indkøbe nogle DVB-T modtagere.

Langt det meste af det udstyr kan fint genbruges.

Mvh
Brian

Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??
det var skam heller ikke udstyret jeg pegede fingre af... men den
"rodebutik" der er leveret...

enig! og bemærk også visse andre "bokse" som ikke just ser ud til at være
HF-tætte... det ligner noget "gammel" triax-noget...

enig!

enig!

Rasmus
Re: Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Det er da bare knopskydning - og et tegn på at "nogen" ikke har villet
betale for et re-design ;)

HF tætheden er nok ikke et problem i *det* anlæg
--
Jan_stevns

Site Timeline