Levelconverter til MBUS

Hejsa Jeg skal lave et stykke elektronik der skal bruges som levelconverter på en M-bus. Jeg har fundet et diagram

der er beregnet til 3 slaver. Hver slave har et maks-strømforbrug på 1,5mA idle og maks 20 mA aktiv. Nu vil jeg så gerne lave en converter der kan håndtere op til 20 slaver. Dvs. et lidt højere strømforbrug. Er der en af jer der fortælle mig hvordan jeg ændre mit layout så elektronikken ikke futter af ved den højere belastning?

Reply to
Søren Jespersen

-va' er det lige mbus gør?

Mener at kunne huske den fra en meget fjern fortid.

Nu kom det frem: Det er den 64 bit bus SUN brugte til kommunikation til add-on moduler for en del år siden. Nej, den kender jeg ikke meget til, men jeg kender nogen, der arbejdede med den, da den var moderne.

Bo Bjerre wrote in news:447c8cc3$0$12401$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net:

Det er en bus der er beregnet tilat aflæse målere. Altså el, vand, gas og den slags. level-converteren bruges til at hæve niveauet fra RS232 til MBUS og omvendt.

Reply to
Søren Jespersen

Bo Bjerre wrote in news:447c906f$0$16993 $ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net:

Hmm lyder som om der er flere typer mbus. Den her stammer i hvert fald ikke fra sun...

Reply to
Søren Jespersen

Tillad mig at melde pas. Det ligger undefor min rækkevidde.

Det er den samme, mere eller mindre. Skod bus, som målerfabrikanterne stadig hænger sig fast i ala Kamstrup, Deif, osv. groft sagt er det bare endnu en seriel forbindelse med flere slaver på, men hvor de huskede at definere en måde at adresere osv. til dem.

Mange af dem i dag køre rent hardware mæssigt som en RS422/485 forbindelse, men bruger protokollen fra Mbus :( sad så sent som i dag og kiggede på det for at kunne aflæse en effektmåler.

--
VH
Lars Molnit

Søren Jespersen skrev:

kan du ik bare købe en færdig klods ? det er jo groft sagt en en RS485 converter, som 2 Leder version. (er det så ik en 422).

--
VH
Lars Molnit

Molnit wrote in news:447cb1b2$0$15788$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Jo det kunne jeg. Der findes flere færdiglavede moduler, men jeg ville gerne spare de 1700+ hvis jeg kunne lave det selv ;-).

Reply to
Søren Jespersen

Søren Jespersen skrev:

Det da godt nok en gusten pris ? er du sikker på det er rigtigt ? mener de lå i 5-600Kr.

--
VH
Lars Molnit

"Søren Jespersen" skriver:

Hvor mange skal du bruge ???

Kan du nøjes med en almindelig RS485 converter har jeg et par stykker "på lager" til en yderst rimelig pris.

"Klaus D. Mikkelsen" wrote in news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den:

Jeg tror ikke det bare er almindelige RS485 convertere. Niveauet ligger på

24-36 Volt. Det er vist lige i overkanten til RS485....
Reply to
Søren Jespersen

"Søren Jespersen" skriver:

Ja okay....

Var det ikke fordi du boede i Odense, kunne du komme forbi og låne en

485 converter af mig til test...

SJ> Jeg tror ikke det bare er almindelige RS485 convertere. Niveauet SJ> ligger på SJ> 24-36 Volt. Det er vist lige i overkanten til RS485....

Fuld stændig rigtigt, det "smarte" ved METER-BUS eller M-BUS er netop muligheden for at strømforsyne slaverne og kommunikere på samme leder par.

-- Aage Johansen

Reply to
Aage Johansen

Søren Jespersen skrev:

hmmmm, dit diagram viser nu +-15V lige som med RS485, så det nivau som du nævner passer da ikke helt.

Vi bruger f.eks. den konverter som Klaus har der, til de få enheder som køre Mbus.

--
VH
Lars Molnit

Molnit wrote in news:447e9272$0$15790$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Nu er jeg ikke lige den store elektronik-hare, men giver det ikke en spændingsforskel på 30 volt, og hvis man så drøner det igennem nogle transistorer og sådan...Nå pyt, diagrammet er lavet af dem der har lavet standarden for MBUS så jeg går ud fra de ved hvad de snakker om. Men jeg ved godt at nogle kører MBUS på RS485, men det ikke lige tilfældet på den ABB-måler jeg skal snakke med :-(

Reply to
Søren Jespersen

Søren Jespersen skrev:

oki doki, er det en effektmåler vi snakker om ? eller hvad for en model er det ?

--
VH
Lars Molnit

Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal PC'en spørge en slave på bussen af gangen?

Og hvis det passer, så har vi på ovennævnte konverter et egetforbrug på op til

4,5 mA for op til tre slaver, og den aktive slave sender så 20 mA impulser tilbage.

Det siger så også at man ikke umiddelbart kan bygge en konverter som kan detektere 20 mA impulser på et egetforbrug på op til 30 mA.

Jeg har dog nogle idéer hvis det må være noget med 5 til 7 grupper.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv: