Levelconverter til MBUS

Hejsa
Jeg skal lave et stykke elektronik der skal bruges som levelconverter på en
M-bus. Jeg har fundet et diagram (
http://barre.dk/diagram.png) der er
beregnet til 3 slaver. Hver slave har et maks-strømforbrug på 1,5mA idle og
maks 20 mA aktiv. Nu vil jeg så gerne lave en converter der kan håndtere op
til 20 slaver. Dvs. et lidt højere strømforbrug. Er der en af jer der
fortælle mig hvordan jeg ændre mit layout så elektronikken ikke futter af
ved den højere belastning?

Re: Levelconverter til MBUS

-va' er det lige mbus gør?

Mener at kunne huske den fra en meget fjern fortid.

Bo //

Re: Levelconverter til MBUS

Nu kom det frem: Det er den 64 bit bus SUN brugte til kommunikation til
add-on moduler for en del år siden. Nej, den kender jeg ikke meget til,
men jeg kender nogen, der arbejdede med den, da den var moderne.

Bo //

Re: Levelconverter til MBUS
$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net:

Hmm lyder som om der er flere typer mbus. Den her stammer i hvert fald ikke
fra sun...

Re: Levelconverter til MBUS

Det er en bus der er beregnet tilat aflæse målere. Altså el, vand, gas og
den slags. level-converteren bruges til at hæve niveauet fra RS232 til MBUS
og omvendt.

Re: Levelconverter til MBUS

Tillad mig at melde pas. Det ligger undefor min rækkevidde.

Bo //

Re: Levelconverter til MBUS

    Det er den samme, mere eller mindre. Skod bus, som målerfabrikanterne
stadig hænger sig fast i ala Kamstrup, Deif, osv. groft sagt er det bare
endnu en seriel forbindelse med flere slaver på, men hvor de huskede at
definere en måde at adresere osv. til dem.

    Mange af dem i dag køre rent hardware mæssigt som en RS422/485
forbindelse, men bruger protokollen fra Mbus :( sad så sent som i dag og
kiggede på det for at kunne aflæse en effektmåler.

--
VH
Lars Molnit

    kan du ik bare købe en færdig klods ? det er jo groft sagt en en RS485
converter, som 2 Leder version. (er det så ik en 422).

--
VH
Lars Molnit

Jo det kunne jeg. Der findes flere færdiglavede moduler, men jeg ville
gerne spare de 1700+ hvis jeg kunne lave det selv ;-).

Re: Levelconverter til MBUS

    Det da godt nok en gusten pris ? er du sikker på det er rigtigt ? mener
de lå i 5-600Kr.

--
VH
Lars Molnit

Hvor mange skal du bruge ???

Kan du nøjes med en almindelig RS485 converter har jeg et par stykker
"på lager" til en yderst rimelig pris.
http://home6.inet.tele.dk/moppe/ksb.html

Re: Levelconverter til MBUS

Jeg tror ikke det bare er almindelige RS485 convertere. Niveauet ligger på
24-36 Volt. Det er vist lige i overkanten til RS485....

Re: Levelconverter til MBUS

Ja okay....

Var det ikke fordi du boede i Odense, kunne du komme forbi og låne en
485 converter af mig til test...

Re: Levelconverter til MBUS
SJ> Jeg tror ikke det bare er almindelige RS485 convertere. Niveauet
SJ> ligger på
SJ> 24-36 Volt. Det er vist lige i overkanten til RS485....

Fuld stændig rigtigt, det "smarte" ved METER-BUS eller M-BUS er netop
muligheden for at strømforsyne slaverne og kommunikere på samme leder par.

--
Aage Johansen

Re: Levelconverter til MBUS

    hmmmm, dit diagram viser nu +-15V lige som med RS485, så det nivau som
du nævner passer da ikke helt.

    Vi bruger f.eks. den konverter som Klaus har der, til de få enheder som
køre Mbus.

--
VH
Lars Molnit

Nu er jeg ikke lige den store elektronik-hare, men giver det ikke en
spændingsforskel på 30 volt, og hvis man så drøner det igennem nogle
transistorer og sådan...Nå pyt, diagrammet er lavet af dem der har lavet
standarden for MBUS så jeg går ud fra de ved hvad de snakker om.
Men jeg ved godt at nogle kører MBUS på RS485, men det ikke lige
tilfældet på den ABB-måler jeg skal snakke med :-(

Re: Levelconverter til MBUS

    oki doki, er det en effektmåler vi snakker om ? eller hvad for en model
er det ?

--
VH
Lars Molnit

Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal PC'en spørge en slave på bussen af gangen?

Og hvis det passer, så har vi på ovennævnte konverter et egetforbrug på op til
4,5 mA for op til tre slaver, og den aktive slave sender så 20 mA impulser
tilbage.

Det siger så også at man ikke umiddelbart kan bygge en konverter som kan
detektere 20 mA impulser på et egetforbrug på op til 30 mA.

Jeg har dog nogle idéer hvis det må være noget med 5 til 7 grupper.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline