Level indikator på træpiller... - Page 2

Re: Level indikator på træpiller...

Jeg har sådan set også grublet lidt over en "smart" løsning på samme
problem - nemlig hvornår magasinet er lige ved at være tomt. Jeg kan se, at
der nu har været fremlagt forskellige løsninger på problemet.

Jeg vil foreslå en ganske almindelig fotocelle-overvågning med en IR-sensor
og en ditto sender lige som man bruger i mange tilfælde ved f.eks.
produktionskontrol eller tælle/alarm-mekanisme. Er IR-strålen brudt, er der
piller nok, og når sensoren ser IR-strålen fra transmitteren, er det til at
fylde efter.

Hvornår eller hvilken frist, man vil have, afhænger jo så kun af, hvor højt
oppe i magasinet man monterer arrangementet. Formålet er jo kun at få en
melding uden at skal rende ud og kikke hvert andet øjeblik.

Automatisk opfyldning er vist kun lovligt, når en snegl trækker pillerne
_opad_ og med så højt et fald til sneglen, at tilbagebrænding ikke kan finde
sted. Problemet er væsentlig sværere at løse, når pillerne styrtes ned i
magasinet, hvilket kræver en mere omfattende løsning.

På den anden side skal man jo i de fleste tilfælde alligevel ud og rense ud
for den smule aske, der trods alt er. Men for omkring et par kroner pr. kg
piller, der bruges lidt mere end det dobbelte i forhold til olie - er det
ca. kr. 10,-/l. - så er det nok bøvlet værd.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Level indikator på træpiller...

Som andre også har skrevet vel de sikkert blive fyldt med støv fra
træpillerne...

måske hvis der er et ultra glat glas det kan gå

Kasper

Re: Level indikator på træpiller...

Jo, men kunne det ikke være et justeringsspørgsmål?
Karsten H.(7870)
Re: Level indikator på træpiller...

Jeg laver til dagligt styringer til biomasse-kedler heriblandt
pillekedler, fra 1.000 til 18.000 kW. Vi bruger IR-lys til træpiller,
for at starte fyldning af doseringsbeholderen samt alarm for lav niveau.
Det er bare en alm. IR-lys med sender og modtager. Til silo-overvågning
har vi brugt radar-løsninger, men det er svært med træpiller da de
"fander" ned midt i slioen. Så det bedste er en veje-celle løsning.

/Casper

Re: Level indikator på træpiller...
Allan Madsen forklarede den 15-08-2008:

Takker for alle jeres svar, tror jeg vil lave to ting.
1. En der tæller hvormange gange sneglen kører (Omgange) og prøve at
bruge dette, om ikke andet har man jo en god indikator for forbrug.
Dette kræver dog at man fylder kasse op hvergang (Hvilket jeg ikke er
god til) og at der sidder en reset knappe, man lige trykker på.
2. Med tiden kan man så kikke på en aktuel status på hvor fyldt kasse
er, når man falder over en løsning.

Sådan tror jeg det bliver.

Re: Level indikator på træpiller...
Hvad med en afstands måler med ultralyd set oppefra?
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id59%57&vare_id38%8851

Wiljan

Re: Level indikator på træpiller...
Wiljan formulerede fredag:

Ja også det jeg har tænkt på, og det er sådan et interface kort som du
henviser til der, jeg bruger :-)

MVH
Allan

Site Timeline