Level indikator på træpiller...

Hejsa jeg har et problem..

Jeg har et pillefyr, hvorpå der er monteret en kasse til at have
træpillerne i (Som de fleste nok har)

Jeg kunne godt tanke mig at monter et eller andet i låget, som via en
spænding 0 til 5 volt kunne fortælle mig hvor fyldt denne kasse er.

Jeg tror ikke rigtigt på noget med lys der bliver kastet tilbage, da
piller jo har en meget urolig overflade. Og at der er meget støvfyldt,
men jeg ved det ikke, nogle der har erfaringer med en løsning på
dette??

MVH
Allan

Re: Level indikator på træpiller...

Hvad med en timer på snegl motoren, det må da give en præcision der er nok
til om du skal fylde op eller ej

Kasper

Re: Level indikator på træpiller...
Kasper har bragt dette til os:

Hmm ja det var jo da lige en ide jeg ikke havde tænkt på.
Så skal man bare resette den når man har fyldt piller på, og man skal
fylde den helt op hvergang.

Kan godt se det som en mulighed, men kunne kan på en eller anden måde,
kikke hvor mange piller der var tilbage, ville det være at fortrække.

Re: Level indikator på træpiller...
Hejsa,

Hvad nu hvis fyret er modulerende? (Hastighedsstyring på snegl og blæser)

/Claus

Re: Level indikator på træpiller...

Tjae, jeg har ikke set nogle der har ofret det endnu, de fleste jeg har set
vil køre bare meget korte intervaller...

men måske det findes :)

Kasper

Re: Level indikator på træpiller...

<KLIP>

De fleste pillefyr jeg har set, har en transportsnegl der ender ud i en
plastslange af en art over til fyret (som kan brænde over hvis der sker
noget) - dvs. at selve pillebeholderen står løst.

Hvad med at smide hele pillehebeholderen på en vægt ?

Det kan da ikke gå helt galt. muligvis skal systemet kalibreres af og
til da pillerne kan suge lidt fugt, men alternativet er at gå og rense
sensorer af...

En timer på sneglen er også en god mulighed som nævnt af Kasper.

F.eks. så måler biler benzinforbruget ved at lægge tiderne som
indsprøjtningsdyserne er åbne sammen, så har du nu-forbruget.

En lille PLC eller microcontroller der bare timer sneglen kunne sagtens
give et ok fingerpeg om mængden i sneglen.

// Per.

Re: Level indikator på træpiller...
Nej den ide går ikke her, der er beholderen monteret oven på sneglen og
det hele er sikret med en ventil, der lukker vand ind hvis uheldet er
ude.

Re: Level indikator på træpiller...

Jo, den går netop og er den eneste rigtige løsning. Du skal bare tag
snegl og hele svineriet og smide det op på vægten.

Re: Level indikator på træpiller...
Følgende er skrevet af Klaus D. Mikkelsen:
Du kan se konstruktionen her www.ja-stoker.dk, tror ikke du vil få
meget udslag for de 100kg. der kan være i kassen (160l piller)

Re: Level indikator på træpiller...

Men nok....

Jeg har arbjejdet over 10 år med den slags...

Hvad med en fotocelle af den reflektive type id gennem side, så du kan
se, hvornår niveau er ved at være lavt. Flere fotoceller giver flere
målepunkter.

Re: Level indikator på træpiller...

En anden mulighed var en afstandsmåler med ultralyd, ligesom en elektronisk
afstandsmåler. Måske en selvbygger-projekt? :-)

-Søren

Re: Level indikator på træpiller...

Eller en færdiglavet parkeringssensor til 300 kroner:
http://kinapriser.dk/open1/openosc/openosc/product_info.php?cPath46%_64&products_id12%2&language=DK

Tomas

Re: Level indikator på træpiller...
Søren har bragt dette til verden:
Ja har selv haft det i tankerne, vellerman har sådan et kit, ved dog
ikke om det vil kunne bruges, har også et andet sted på nettet set
nogle små moduler med ultralyd, der giver et output mellem 0 og 5 volt,
lige hvad jeg skal bruge, men prisen uhadada så ville høre om andre
erfaringer før man lavede den invistering.

Allan

Re: Level indikator på træpiller...
Prøv at se hvad for en sensor en mejetærsker bruger,
der er en sensor i der VIRKER.

Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Level indikator på træpiller...
Jeg tror nok de proff bruger ultralyd, f. eks.:

http://www.productsonline.info/POL/itemDetails.jsp?itemCode=UC80CND60AGM1TR

Mvh Jens

Jeg

Re: Level indikator på træpiller...

Hvad skal du bruge signalet til?
Er det fordi du vil kunne overvåge det andet sted fra, eller til noget
datalogning?
Bare af nysgerrighed...

På mit fyr, registrerer styringen hvor mange sekunder sneglen har kørt. Man
fortæller den så hvor mange piller den giver i en given periode. Ud fra det
tal kan man så se hvor mange piller man har brugt siden sidst.
Jeg har så sat en microcontroller til styringen via seriel port. På micro
controlleren har jeg sat en mobiltelefon, og så kan jeg få status rapporter
fra fyret. Og få alarm ved lav pilleniveau, manglende flamme, lav temperatur
osv.

Har du mon et lignende interface på dit fyr?
Jeg kender det ikke.

men ellers er ideen med en timer på sneglen faktisk udmærket. Giver et ret
præcist tal for forbruget. Men dog ikke den aktuelle pillemængde i
magasinet.

I mit magasin vil jeg have svært ved at måle pillemængden med en sensor, da
keg ikke kender "formen" på pillebunken. Den er jo ikke bare flad, men har
jo et hul hvor sneglen sidder. Engang imellem skovler jeg så piller over mod
sneglen, og så ser billedet pludseluig anderledes ud.
Man kan få en sensor som måler volumen, sandsynligvis via ultralyd.
Men det er lidt dyrt.

Jeg anbefaæer timerløsningen.
Eller evt at kigge ned i magasinet... ;-)

Kåre

Re: Level indikator på træpiller...
Kåre forklarede den 16-08-2008:

Ja det er både til at ivervåge, men også til datalogning.

Nej det har det dsv ikke, det skal laves selv det hele.

Ja den ide kan jeg egentlig også lide, men så skal man jo bare "huske"
at resette den timer hvergang man har fyldt piller på?? og kunne man
undgå det så ville det være det bedste.

Hvad er dyrt??

Det er jo det jeg gør nu, og det jeg gerne vil undgå, faktisk besøger
jeg kune mit fyr ca en gang i ugen, da det har f.eks automatisk
askeudtræk, og ja aske skuffen er kun blevet tømt 2 gange side
opsætning af fyret (Først i januar 2008) Hmm måske man også skulle hae
en måler på den :-)
MVH
Allan

Re: Level indikator på træpiller...
Hejsa,

 Det er jo det jeg gør nu, og det jeg gerne vil undgå, faktisk besøger

Vil du fortælle hvilket fabrikat kedel/stoker du er indehaver af??

/Claus

Re: Level indikator på træpiller...
Claus frembragte:

Hejsa

Ja det er en ja-stoker med 160L kasse se www.ja-stoker.dk

Re: Level indikator på træpiller...

Min "kasse" er på 2 tons, så jeg har en lille mellembegolder, der indeholder
ca 2,5kg piller. Mellembeholderen bliver automatisk fyldt af en snegl, vha 2
kapacitive følere ( Dol 22 fra Skov
http://www.skov.com/DA/Components/sensorer/Pages/Default.aspx )

Den hurtige løsning for dig, er at montere en sådan føler et sted i kassen,
der så kan tænde en lampe el. lign., når niveauet i tanken er lavt. Hvis du
har nørdetrang (som jeg), kan man efter temperament syre kortere eller
længere ud af tangenten.

Når jeg fylder siloen, taster jeg mængden ind i min PLC. Herefter tæller
PLC'en det antal gange, som sneglen fylder mellembeholderen. Man ville også
sagtens kunne tælle driftstimerne på fyrets snegl.

På PLC'en , som hænger i gangen, ser det sådan ud:
http://cykellapper.dk/vvs/status.jpg
http://cykellapper.dk/vvs/pille_graf.jpg
http://cykellapper.dk/vvs/Pillet%e6ller.jpg

--