Lesegafel?

Jeg har lesegafler fra gamle disker og printerer som jeg vil bruke. De
har som regel fire lederer ut, og som regel en rød og en sort.

Hvordan avgjør jeg hva som er sender og hva som er mottaker?

Leden skal bare ha en seriemotstand, hva vil være en passende verdi?
Fotodioden skal også ha en seriemotstand, til VCC eller GND? Hva er en
passende verdi for den? Jeg reiner med at signalet får direkte til en
inngang på en AVR.

HM

Re: Lesegafel?

Kig i databladet. Det finder du ved at besøge f.x. Elfa.se og se efter
gaffeloptokoblere (hedder det i DK versionen)
http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?Gaffeloptokoblere&2011689&12383&12411&2011690&5712&2011691&2011692&5721&5714&2015798&2021872&2021873&2021868&2021865

Find et vellignende billede...

Så kan du også se hvilken strøm, der er passende at drive LED'en med.