Leje af Visi tester

Er der nogen, som ved, om det er muligt at leje en Visitester eller
lignende apparat et sted i nærheden af 27000?

Visi staves sikkert anderledes, men det jeg søger er en måletester til
at måle signal og støj på FM kanalerne på et fællesantenneanlæg.
Navnlig støjmålingen er vigtig.

Claus

Re: Leje af Visi tester
Hej Claus

Kan man ikke købe en til den pris :)

Mvh Max

Re: Leje af Visi tester
Nu har Claus igen tæsket på tastaturet og denne gang spurgt:

Jeg mener, at du skal bruge en spektrumanlysator, med den kan du nemlig
analysere TV og radiosignaler og sådan en kan ikke lejes, men kan
muligvis købes til den pris.

Du skal kende en der har sådan en, den skal kunne måle en båndbredde
2-1KHz/div ved 1GHz i sær hvis du skal måle på et kabelnet.

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

nyhedsmeddelelse:3fdb2e49$0$29355$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...
eller
nemlig

ups! Et fællesantenneanlæg, så burde ½GHz være nok.

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

Der burde naturligvis have stået 2700...

Jeg vil ikke købe, jeg skal kun bruge den een eneste gang til at finde
ud af, hvor meget støj der er på FM kanalerne på vores nye kabelnet.

Er der mon en anden måde at få det gjort på?

Claus

Re: Leje af Visi tester

Hvad med at låne et feltstyrkemeter ved det nærmeste radio/tv værksted.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Peter N Petersen har sovet ret uroligt på tastaturet og det er der
kommet denne replik ud af:

værksted.

Jeg tror, at man skal meget gode venner med sådan et firma, hvis man
skal kunne låne sådan noget udstyr.

Men kender man en radioamatør der har det, så er man godt hjulpet.

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

værksted.

Kan den måle støj?

Claus

Re: Leje af Visi tester

Claus Tersgov har igen tæsket i tasterne og fremført følgende
forespørgsel:

værksted.

Nej!

Hvis den er udstyret med en spektrumanalysator?

Ja!

Men

Den kan måle dårlige signaler og dårlige signaler støjer.

Forklaring følger:

Hvis du står ude på Lars tynd...... s marker og skal finde et radio/TV
signal, bruger du et feltstyrkemeter, til at finde ud af, om du kan
modtage signalet, du leder efter og hvor meget forstærkning du skal
bruge, for at få et brugbart resultat.

Det kan være et spørgsmål, om du skal køre med, eller uden forstærker
på, eller om du måske også skal have flere paralelkoblet antenner på,
eller hvor højt, antennen skal placeres.

Du kan også bruge den til,at finde den sender, der i netop dit område,
giver det bedste modtageforhold.

Du kan også bruge et feltstyrkemeter til, at se om din antenne står- og
er placeret det rigtige sted.

Antennen kan godt være placeret i et "radiodødt" område. Det vil sige,
at netop den radiostation, du vil modtage, ligger i "skygge", af et
stort hus, nogle store våde træer, eller hvad ved jeg.(naboens hus)Det
vil give støj på din modtager.

Det vil sige, at hvis du eksempelvis, flytter din antenne, hen i den
anden ende af dit hus, så kan dit problem være løst, eller også får du
flere.

Men, hvis du har haft en professionel til at opsætte din antenne, så
burde han have målt sig frem til, at den placering,  antennen har i dag,
er den rigtige.

Så langt, så godt, med et feltstyrkemeter.

Det vil sige, at hvis du har støj på indgangen, af dit antenneanlæg, har
du også støj på udgangen.(i din radio/TV)

Har du derimod ingen støj på indgangen i dit antenneanlæg, så har du et
"dårligt" anlæg.

Det kan være dårlig filtrering af signalerne, dårlig omformning af
signalet samt dårlig forstærkning af signalerne, men her skal vi have
andre instrumenter og måle med.

Din Visi tester kender jeg ikke, men en visuel tester, findes i det CAD
program (AutoCAD) som jeg tegner i, men det er en anden sag.

Hvis dit antenneanlæg er nyt, har firmaet et ansvar for, at dine

Nu er du helt sikker på, at din radio ikke har et problem med
modtageren.

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

og
dag,
har
et
CAD

Men glemte, at fortælle,

At du skal undersøge, om du er den eneste der har det problem.

Hvis der er andre, vil du kunne finde det sted hvor filmen knækker.

En knækkede inderleder, eller en dårlig skærmforbindelse, kan godt give
radio og TV signaler, men også støj.

Du skal være sikker på, at der er DC gennemgang i dit antennekabel, til
din radio.

Det vil sige, at du skal kunne måle en DC modstand gennem kablet.

Og sidst, men ikke mindst, så er der to (tre hvis der er
satelitsignaler) udgange i dit antennestik, et til radio og et til TV og
sådan _skal_ det være, det vil sige, at de må heller ikke blandes.

Det kunne være fristene, at trække et kabel til Tv'et og "så en lille
stump over til radioen" Den går ikke, det støjer.

Der sidder, i dit antennestik et lille filter der skiller radio og Tv

Fortsat god arb¤%&%¤%¤#lyst.

Re: Leje af Visi tester

Jeg er nok den eneste, der er irriteret over det...

Alle min egne kabler er ny og gennemtestede.

TV
blandes.

Det er de heller ikke. I hvet fald ikke af mig. men problemet er, at
kableringen indeholder også bolignet, dvs. telefon og internet. Det er
naturligvis ikke samme kabler, men de er med i trækket.

lille

Der er gode kvalitetes antennekabler, da jeg har lavet alt om.

Tv

ja, det har du ret i :-)

Jeg er ingen novice med el og elektronik :-)

Claus

Re: Leje af Visi tester

Claus Tersgov har igen tæsket i tasterne og fremkommet med følgende
påstand:

Ser man det, lige her kunne filmen godt være knækket.

Jeg gad godt nok vide, hvad du mener en novice er??

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

OG det er det, jeg tror er problemet. Fødesignalet er for dårligt...

Visi er et væremærke, og i gamle dage kaldte man sådan et apparat til
at måle antennesignaler for en Visitester. Jeg er dog meget usikker på
stavemåden.

Ha, det har jeg været. Det er som at slå i en dyne.

Jeg har tre forskellige tunere, og alle tre viser fuldt signal og alle
tre har meget støj i lyden.

Claus

Re: Leje af Visi tester

Har du overvejet om din tuner måske er overstyret?

Prøv med et dæmpeled.

JA jeg ved godt det er langt ude.

Mvh.

Re: Leje af Visi tester

Nej du er ej - en godt overstyret linieforstærker kan lave ganske
megen støj over hele båndet.

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: Leje af Visi tester

Det var lige godt det eneste jeg ikke tænkte på.
Prøv at sætte en 75 Ohm 1/4Watts modstand ind i dit antennestik, det
skulle tage støjen før signalet.

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

Det tror jeg ikke, signalet er nogenlunde ens på alle tre tunere og
det er specielt DR kanaler, der er ramt.

Problemet ligge nok i, at man blot har overført fødesignalet fra det
gamle anlæg til det nye.

Det underlige er nemlig, at signalet lader til at være luftbårent,
fordi der er ingen forsinkelse på signalet i sammenligning med tuneren
på min stueantenne.

Claus

Re: Leje af Visi tester

Claus Tersgov har igen tæsket i tasterne og fremkommet med følgende
påstand

Jeg kunne også godt tænke mig og vide, hvad du kalder for "gamle dage"

Jeg arbejde første gang med  antenner i 1962 og dengang havde vi ikke
sådanne fine apparater.

Tag en ny snak med dem og foreslå at TIC (Teknologisk Informations
Center) ser på sagen, det plejer at give pote.

Men du skal være 100% sikker på, at fejlen ikke er hos dig.

Ejvind Andersen
Re: Leje af Visi tester

dage"

Jeg havde en med i Oman i 1985, og den var bestemt ikke ny :-)

Det er jeg.

Claus

Re: Leje af Visi tester

Claus Tersgov har nu igen tæsket på tastaturet og denne gang spurgt:

Hvis det skulle være 2700 Brønshøj, så har jeg gættet rigtigt.
Af en eller anden grund troede jeg, at du boede på Amager.
Ja!
Enten kender du en der har det nødvendige udstyr,

eller:

Et antennefirma har investeret i hektokilovis af kr. i udstyr til netop
at finde den slags fejl og de finder det også, naturligvis mod et
beskedent honorar.
Som jeg ser det, så er der to ting, du skal lede efter:
En fremmed Radio/TV kanal der trænger i gennem dit filter og en
støjkilde der kommer udefra. De vil kunne findes, med et feltstyrkemeter
En støjkilde genereret af dit eget antenneanlæg(fejl i en
anteneomformer, eller forstærker) finder du kun med en
spektrumanalysator, fordi fejlen ligger inde i selve signalet.

Ejvind Andersen