Lege med mobiltelefon farvedisplay

Hey.

Er der ikke nogen der har prøvet at pjatte lidt med de små farveskærme fra mobiltelefoner? Jeg har scoret en lille kvadratisk en fra en Nokia (vist en

3200), tror den er 128x128 pixels. Den har et lille 10-polet stik der sidder for oven til højre. Bag på står der: UG13D01AA S3 11 15 * #

Tænker på at sætte det til en Atmel og lege lidt. :-) Nogen der kender benforbindelserne, eller links til nogle projekter eller datablad?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

For ikke så længe siden, var der en her i gruppen, der forespurgte om samkøb af disse display, netop til hjemmefusk. Prøv at kikke nok et par måneder tilbage, der var også en link til datablade

  • diverse.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Han har lavet noget med nogle nokia display, men er ikke sikker på det er farve

Kasper

Reply to
Repzak

Hm, det ser lidt sort/hvidt ud, synes jeg. ;-) Men hans propeller-clock er fed! :-)

Jeg har prøvet at kigge lidt tilbage i gruppen, men synes ikke lige jeg kan finde noget.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Jeg har den mærket (paste't herunder)- men fik ikke gjort noget ved det. Jeg er dog stadig på udkig efter små billige paneler (der ikke kun kan skaffes "een gang")... Så lad os endelig hører om resultaterne! =)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Ahh, det var i markedsgruppen, troede det var her. :-) Men fedt, der er datablade på Philips og Epson, det må være et Epson jeg har. Jeg kan se det kører serielt med enten 3 eller 4 ledninger. Controlleren kan også kører parallelt, men ledningerne til det er ikke ført ud på de her displays. Man kan ikke læse display RAM'en i seriel mode, så man må holde en kopi i sin egen RAM hvis man vil lave transparente menu'er og den slags blær. ;-)

Takker for linket, det var kanon! Skal nok larme op hvis jeg får gang i det! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hedder det ikke når du får gang i det ? ;-)

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Hehe, johh forhåbentlig! ;-) Der er jo bare lige et forår 'i vejen' for tiden, jeg kan osse godt finde på at dyrke lidt natur og friluftsliv ind imellem, selvom det bliver til for lidt. :-)

Har lige siddet og læst i databladet til Epson'en, og resten af den tråd på det LCD-forum, og blev da lidt klogere og lidt mere ivrig for at komme igang.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

He..He

Håbede nu at der var nogen som ville have svaret på min post i "marked"

Hilsen Carsten

Reply to
Carsten

Weee, s=E5 lykkes det sQ! :-D

Det viste sig at det faktisk er et Philips display jeg har, jeg ku' f=2E.. ikke f=E5 de kommandoer til at virke som var i Epson databladet. Det var der alts=E5 en go' grund til! ;-) Men totalt sjovt lille display, 130x130 pixels, i 4096 farver. Det ser en del bedre ud i virkeligheden end p=E5 de her halvd=E5rlige billeder!

Reply to
Ulrik Smed

Hejsa

Jeg har selv nogle af de lcd's til at ligge. Kan du ik smdie mig koden til det? Jeg har bøvlet med det. og kan ik få liv i lortet.

MVH René

Det viste sig at det faktisk er et Philips display jeg har, jeg ku' f... ikke få de kommandoer til at virke som var i Epson databladet. Det var der altså en go' grund til! ;-) Men totalt sjovt lille display, 130x130 pixels, i 4096 farver. Det ser en del bedre ud i virkeligheden end på de her halvdårlige billeder!

Reply to
René Jensen

Hey!

Har du styr på hvordan benene skal forbindes? De sidder sådan her, set fra forsiden af displayet:

1 10 2 9 3 8 4 7 5 6

Her er et stykke kode der burde give et mønster af skrå farvestriber der kører hen over skærmen. Der kører på en 8515 på 4MHz, og 3.3V. De 3.3V er vigtige, da displayet også kører 3.3V, og ikke må få 5V på indgangene. "sendtodisplay" er lavet uden loop, for at få hastigheden op.

;Pin ;1 Vdigital 2,7V - 3,3V ;2 RESET LCD_RESET, user defined ;3 SDATA LCD_SDA, SPI MOSI ;4 SCLK LCD_CLK, SPI CLK ;5 ~CS LCD_CS, user defined ;6 Vdisplay 2,7V - 3,3V ;7 n/c ;8 GND GND ;9 LED- GND or -3.2V ;10 LED+ +6.4V or +3.2V, 15 - 30mA

.include "8515def.inc"

;init stack pointer ldi r16,low(ramend) out spl,r16 ldi r16,high(ramend) out sph,r16

rcall initdisplay rcall set8bitmode

ldi r16,0x2c ; write rcall senddisplaycommand

main: inc r19 mov r16,r19 rcall senddisplaydata rjmp main

pause: push r16 push r17 push r18 ldi r16,0 ldi r17,10 ldi r18,1 pl1: dec r16 brne pl1 dec r17 brne pl1 dec r18 brne pl1 pop r18 pop r17 pop r16 ret

set8bitmode: ldi r16,0x3a ; color mode rcall senddisplaycommand ldi r16,0x2 ; 8 bit mode rcall senddisplaydata ldi r16,0x2d ; set palette rcall senddisplaycommand ldi r19,20 ; loop ldi zl,low(palettetable*2) ldi zh,high(palettetable*2) s8bmloop: lpm adiw zl,1 mov r16,r0 rcall senddisplaydata dec r19 brne s8bmloop ret

palettetable: ; red .db 0,1,3,5,7,9,12,15 ; green .db 0,1,3,5,7,9,12,15 ; blue .db 0,3,9,15

initdisplay: rcall initdisplayport ; display on ldi r16,0x29 rcall senddisplaycommand ; sleep out ldi r16,0x11 rcall senddisplaycommand ret

; display control

.set csbit=6 .set databit=5 .set clockbit=7 .set resetbit=4

.set displayportdir=ddra .set displayport=porta

initdisplayport: sbi displayportdir,csbit sbi displayportdir,databit sbi displayportdir,clockbit sbi displayportdir,resetbit sbi displayport,csbit sbi displayport,clockbit cbi displayport,resetbit rcall pause sbi displayport,resetbit ret

senddisplaycommand: ; r16=command cbi displayport,csbit ; cs low ; send command/databit cbi displayport,databit ; data low rjmp sendtodisplay

senddisplaydata: ; r16=data cbi displayport,csbit ; cs low ; send command/databit sbi displayport,databit ; data high

sendtodisplay: in r17,displayport cbr r17,exp2(databit)+exp2(clockbit) sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,7 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,6 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,5 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,4 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,3 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,2 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,1 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbrc r16,0 sbi displayport,databit ; data high sbi displayport,clockbit ; clock high out displayport,r17 ; clock and data low sbi displayport,csbit ; cs high ret

.dseg .org 0x60 rndbytes: .byte 6 spibyte: .byte 1

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hejsa

Ja jeg havde sat det rigtig sammen. men ja ingen held. men tak for koden så kan jeg få det testet når jeg lige har tid ;)

René

Reply to
René Jensen