Lege med kameraer fra mobiltelefoner?

Efter min succes med at pjatte lidt med et farvedisplay fra en Nokia 6610
telefon, er jeg blevet lidt hooked på at lege lidt med det lille kamera der
også sidder på det print jeg har. Jeg lettede lige låget på den lille
metaldåse der sidder uden om kameraet, og det viste sig at hele kameraet
kunne løftes op af dåsen lige så fint. Det er virkelig et 'singlechip
kamera', en lille keramisk 'klods' med 14 guld-pads på undersiden, og
minioptik limet direkte på chippen. Nu er spørgsmålet bare: Hvordan er
benforbindelserne? Jeg har fundet ud af at 4 af dem er stel, ved at ohme på
printet, men det er også det hele. Og hvor meget styring er der mon onboard
på den chip? Det kunne jo være en 'rå' CCD-chip som man selv skal clocke og
A/D konvertere analogsignalet fra. Eller det kunne være et komplet kamera
med digitaludgang af en art.

Nogen der har leget med sådan noget? Eller har links til noget data?  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lege med kameraer fra mobiltelefoner?

Vil lige sige jeg syntes det yder spændende, og har selv leget med tanken om
at skulle til at lege med sådan noget på mit fpga board...

i første omgang havde jeg nu tænkt mig at tage et sort/hvis med composite
out og en adc og vga udgang på mit board....

Men er pænt hængt op med min afslutnings projekt de næste uger

Kasper

Re: Lege med kameraer fra mobiltelefoner?

Ok, lyder osse sjovt, jeg har stadig til gode at lege med FPGA. Men jeg
fandt en servicemanual på http://psychospage.tk/ , over en Nokia 7250. Det
er muligt mit print faktisk stammer fra sådan en, det passer i hvert fald
med tegningerne. Det ser ud til der kommer digitalt serielt signal direkte
ud af kameraet. Der er et par ledninger der hedder CCISCL og CCISDA. Gad nok
vide om det er I2C til kontrol, de er pulled up med et par 4K7. Signalet
kommer sikkert ud af 9,10 og 12,13, som balanceret clock og data. Det kører
på 1.8V digital supply, plus en analog som jeg ikke lige har fundet
spændingen på endnu. Benforbindelserne er sådan her:

1 shield
2 agnd
3 vana
4 xshutdown
5 extclk
6 cciscl
7 ccisda
8 dgnd
9 ccpclkn
10 ccpclkp
11 vdig
12 ccpdatan
13 ccddatap
14 dgnd

Jeg må vist ha' gang i en Atmel ARM snart, mine små AVR'er rækker vist ikke
helt i hastighed det den slags her. Det var måske oplagt at sætte til en
FPGA!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark